Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var slänga gammalt fårnät?  (läst 3088 gånger)

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
Var slänga gammalt fårnät?
« skrivet: 09 maj-14 kl 09:44 »
Jag har fattat det som att ÅVC inte tar emot fårnät, i alla fall inte kilometervis. Har en hel del, antar 20 år gammalt eller så som jag tänkte rensa bort. Har börjat med några rullar, men är oklar på vad jag kan göra av dom. Idéer?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Var slänga gammalt fårnät?
« Svar #1 skrivet: 09 maj-14 kl 09:50 »
Om du inte kan sälja dem billigt till någon som behöver nät, så kan du alltid få några öre per kg hos metallåtervinningsföretagen. Gotthards, Stena metall, Skrotfrag mm

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: Var slänga gammalt fårnät?
« Svar #2 skrivet: 09 maj-14 kl 10:32 »
Jag kan sälja dem gratis om det är på det sättet. Har fått för mig att metallåtervinningen inte gillar nät/stängsel.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Var slänga gammalt fårnät?
« Svar #3 skrivet: 09 maj-14 kl 10:51 »
Jodå, visst tar skrotfirmorna emot fårnät! Men de vill helst inte ha det blandat med den övriga skroten, så på många ställen finns speciella containrar för sånt som är "härvigt"; taggtråd, wire, nät, o s v. Fråga närmsta skrotfirma, eller ring till din ÅVC och hör efter vad de vill ha fårnätet. Stor chans dock att de vill ha nätet separerat från trästolparna. Men då har du ju nåt att göra... :P
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Var slänga gammalt fårnät?
« Svar #4 skrivet: 09 maj-14 kl 11:11 »
Rent fårnät av metall får du slänga på alla återvinningscentraler i metall men är det som sagt trästolpar med så är det en annan femma

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: Var slänga gammalt fårnät?
« Svar #5 skrivet: 09 maj-14 kl 12:34 »
Jag tar (numera) bort trästolparna, det underlättar vidaretransport. Jag går före och tar bort märlorna, frun går efter och rullar upp nätet. Så hjälps vi åt med stolparna sen. Lagom laid-back.

Men OK, då skall jag slå en pling till närmsta ÅVC!

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Var slänga gammalt fårnät?
« Svar #6 skrivet: 09 maj-14 kl 19:44 »
Är de i bra kvalite, och hela. Då är det bara att sätta ut på blocket så försvinner de snabbt plus att du tjänar en liten slant på det.

Så är det iallafall här, när jag sökte fårnät och kollade annonserna var de snabbt slut så man fick vara på hugget för att hinna få tag i. Är det inte fårfolk som ska stängsla in hagar så är det hundfolk som vill stängsla in sina tomter med billig nät.  :)

Här ser man också ofta att folk skriver "du får ta ner stängslet själv" och det verkar konstigt nog fungera det med men då är nätet nästintill gratis också.  ;D

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: Var slänga gammalt fårnät?
« Svar #7 skrivet: 09 maj-14 kl 21:04 »
Jag brukar vika ihop och köra över med traktorn. Sen vika igen och köra över..osv.. snart har man ett bra paket.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Var slänga gammalt fårnät?
« Svar #8 skrivet: 10 maj-14 kl 11:34 »
Jag går före och tar bort märlorna, frun går efter och rullar upp nätet.


Har du kilometervis med fårstängsel så kan du tjäna ganska mycket då nytt kostar 10kr/m.

Jag ska själv sätta igång att ta bort fårstängsel som stått uppe i 30 år (som jag fått billigt) och jag undrar hur får man bort märlorna? De sitter som berg. Vilken sorts avbitartång ska man köpa?
Duger den här, eller kan man köpa nåt billigare, eller funkar inte denna för den är inte spetsig?:

http://www.jula.se/kraftavbitare-1520g-150310

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Var slänga gammalt fårnät?
« Svar #9 skrivet: 10 maj-14 kl 12:34 »
Jag filade till en gammal polygrip så den fick tag i märlorna, svärfar föredrar hovtången och det är många som rekomenderar den här typen av tång http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Stangseltang-71649/

I ekstolp sitter ju märlorna som vore de skruvade >:(

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Var slänga gammalt fårnät?
« Svar #10 skrivet: 10 maj-14 kl 13:04 »
Tack för tipset. Jag visste inte att det fanns speciella stängseltångar, och den där var ju dessutom billig. Synd att inte biltema finns där jag bor. (östersund)
Så att Lg-produkter också har stängseltångar men ingen billigare än 545kr.
Märlorna var bra inhamrade så jag behöver verkligen något man kan bita av dem med, att dra går ej då jag inte får in nåt under.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Var slänga gammalt fårnät?
« Svar #11 skrivet: 10 maj-14 kl 13:13 »
Tycker det är svårt att klippa dem också när de är inslagna djupt, men med den tillslipade polygripen kommer de inte undan, utan åker ut hela. Skönt att slippa märlor i veden.

Förmodligen går en sådan här bra också, men jag har aldrig provat.  http://www.jula.se/spikutdragare-atle-100075

De hade visst en billigare, och som det ser ut, snabbare variant också.  http://www.jula.se/spikutdragare-med-glidhammare-149237

Blir nog till att prova en sådan här, har jag tur så kanske ungarna tycker det är kul ;D
« Senast ändrad: 10 maj-14 kl 13:19 av Själv är bäste dräng »

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Var slänga gammalt fårnät?
« Svar #12 skrivet: 10 maj-14 kl 13:53 »
En sån där "stängseltång" är bara så jättebra. Kolla bara kvaliteten, det finns på andra ställen att köpa också, helt oumbärlig:

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: Var slänga gammalt fårnät?
« Svar #13 skrivet: 14 maj-14 kl 11:00 »
Jag använder stängseltång, man kan "slå" in spetsen under märlan med några slag. Alternativt klipper man tråden bredvid märlan och drar ut (om man skall kassera nätet).

Che Guevara

  • Gäst
SV: Var slänga gammalt fårnät?
« Svar #14 skrivet: 14 maj-14 kl 11:30 »
Annars en annons på alternativ . nu . Får nät skänkes mot nedmontering  .

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Var slänga gammalt fårnät?
« Svar #15 skrivet: 14 maj-14 kl 11:45 »
Det är väldigt stor efterfrågan på begagnat fårnät. Om nätet är någorlunda helt tycker jag också att du skall bjuda ut det på Blocket.

Om det är i dåligt skick tar du det till en skrotfirma och får betalt för det. Skrotfirmorna köper det mesta i metallväg men akta dig för skojare som fuskar med vägningen eller inte vill betala. Skrotbranschen är full av skojare.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Var slänga gammalt fårnät?
« Svar #16 skrivet: 14 maj-14 kl 16:34 »
Jag använder stängseltång, man kan "slå" in spetsen under märlan med några slag. Alternativt klipper man tråden bredvid märlan och drar ut (om man skall kassera nätet).

Jag köpte en stängseltång på granngården och det är väl ok för man kan dra ut märlor som inte sitter så hårt inslagna. Vissa märlor är så intryckta att man inte kommer åt med stängseltången så jag skulle behöva nån slags bultsax också för det hade gått fortast att bara knipsa av märlorna. Tack för tipset dock, jag visste inte ens att det fanns stängseltångar på marknaden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser