Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinbären  (läst 7363 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vinbären
« Svar #20 skrivet: 20 mar-08 kl 11:43 »
Transparant Blanche har några stora nackdelar.

1. Dom mognar över på tok för snabbt. Då blir dom mjöliga och tappar all smak. Eller också blir dom glasaktiga och sedan ruttnar dom. Så man hinner knappast ta reda på frukten från ett helt träd. Då är det bättre att bara ha en inympad gren.

2. Dom funkar bra till mos. Men vem vill göra mos  i augusti/september när solen lyser ute och getingarna invaderar köket. Samtidigt som allt annat är skall skördas.

Till ett självhushåll så är exempelvis Husmodern ett bättre äpple.
Då kan man stå och göra sitt mos i november när det stormar och regnar ute.
« Senast ändrad: 20 mar-08 kl 11:45 av Rosten »

Nypålandetsfru

  • Gäst
SV: Vinbären
« Svar #21 skrivet: 20 mar-08 kl 12:24 »
Transparant Blanche har några stora nackdelar.

1. Dom mognar över på tok för snabbt. Då blir dom mjöliga och tappar all smak. Eller också blir dom glasaktiga och sedan ruttnar dom. Så man hinner knappast ta reda på frukten från ett helt träd. Då är det bättre att bara ha en inympad gren.

2. Dom funkar bra till mos. Men vem vill göra mos  i augusti/september när solen lyser ute och getingarna invaderar köket. Samtidigt som allt annat är skall skördas.

Till ett självhushåll så är exempelvis Husmodern ett bättre äpple.
Då kan man stå och göra sitt mos i november när det stormar och regnar ute.
Tack för kanontips!  :)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Vinbären
« Svar #22 skrivet: 20 mar-08 kl 12:38 »
Vet att de är väldigt stötkänsliga, har för mig att man även kallar dom
för "glasäpplen". Hur som helst, de är ljuvligt goda.
Är det inte för att de blir helt genomskinliga efter frost?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Nypålandetsfru

  • Gäst
SV: Vinbären
« Svar #23 skrivet: 20 mar-08 kl 12:39 »
Är det inte för att de blir helt genomskinliga efter frost?
Så kanske det är. Jag trodde det var för att de var så stötkänsliga. :-[

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vinbären
« Svar #24 skrivet: 20 mar-08 kl 19:10 »
Skall ni plantera många äppleträd?
Finns det träd nu?
Vad vill ni ha? Ätfrukt eller hushållsfrukt?
Hur bråtton har ni med att få frukt?
Vilket landskap bor ni i?
Alla landskap har sorter som kommer från det landskapet. Har man en gammalt hus så kan det vara av intresse att plantera sorter som förr var vanliga ibland gårdarna i närheten.

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
SV: Vinbären
« Svar #25 skrivet: 20 mar-08 kl 19:22 »
Skall ni plantera många äppleträd?
Finns det träd nu?
Vad vill ni ha? Ätfrukt eller hushållsfrukt?
Hur bråtton har ni med att få frukt?
Vilket landskap bor ni i?
Alla landskap har sorter som kommer från det landskapet. Har man en gammalt hus så kan det vara av intresse att plantera sorter som förr var vanliga ibland gårdarna i närheten.

Västra götaland, strax norr om Gbg.
30 träd tror jag funkar.
Kul om vissa av träden bar frukt tidigt, andra kan ju få vänta ett tag.
Just nu finns ett rödplommon (har ingen aning om viket) & ett gulplommon (som börjar dö). Det fanns ett biggarråträd som numera är nedsågat pga något skumt bladvirus.

Har iaf satt av ca 600-700 kvadrat till olika fruktträd. Denna bit mark ligger i en skränt (lutning) med 30cm-1m jordmån, under det finns granit. Marken blir tilltagande "blöt", då klippan dräneras nedåt, så längst ned ska trädens rötter tåla lite mer fukt. Högst upp kan det bli ganska torrt i jorden.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Vinbären
« Svar #26 skrivet: 20 mar-08 kl 23:23 »
Jag ber verkligen så mycket om ursäkt. Det är bara det att, när jag ser att det är nya inlägg i en tråd somär döpt till "Vinbären" då tror jag ju att det ska handla om vinbär. Det är dessa jag vill läsa om.
Det kanske går att dela av den här tråden där den började avhandla fruktträd.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Vinbären
« Svar #27 skrivet: 21 mar-08 kl 13:42 »
Så kanske det är. Jag trodde det var för att de var så stötkänsliga. :-[

Jag är inte säker, det är kanske du som har rätt...  ;)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Nypålandet

  • Inlägg: 2632
SV: Vinbären
« Svar #28 skrivet: 21 mar-08 kl 14:41 »
Jag ber verkligen så mycket om ursäkt. Det är bara det att, när jag ser att det är nya inlägg i en tråd somär döpt till "Vinbären" då tror jag ju att det ska handla om vinbär. Det är dessa jag vill läsa om.
Det kanske går att dela av den här tråden där den började avhandla fruktträd.

Du har rätt... Jag PM´ar moderator

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vinbären
« Svar #29 skrivet: 29 mar-08 kl 22:12 »
Västra götaland, strax norr om Gbg.
30 träd tror jag funkar.
Kul om vissa av träden bar frukt tidigt, andra kan ju få vänta ett tag.
Just nu finns ett rödplommon (har ingen aning om viket) & ett gulplommon (som börjar dö). Det fanns ett biggarråträd som numera är nedsågat pga något skumt bladvirus.

Har iaf satt av ca 600-700 kvadrat till olika fruktträd. Denna bit mark ligger i en skränt (lutning) med 30cm-1m jordmån, under det finns granit. Marken blir tilltagande "blöt", då klippan dräneras nedåt, så längst ned ska trädens rötter tåla lite mer fukt. Högst upp kan det bli ganska torrt i jorden.
Nu skall vi ta itur med denna tråd ;)
30 äppelträd? Skall du starta fruktodling. I normala fall så räcker några träd om man ympar i dom. Tänk på att ett friskt träd på A2 grundstamm kan ge 600kg. Tar du det gånger 30 träd så får du 18 ton frukt. ;)
Här är några favoriter.
Aroma (ätfrukt)
Cox orange (ätfrukt som kräver massor av värmen och sol men blir då av yppersta klass)
Filippa (ätfrukt som måste stå vindskyddad då äpplena annars faller av i förtid)
Gul Richard. (får lätt sjukdommar men är förbaskat god och går att förvara fram till mars utan större problem.)
Hampus (tidigt äpple som man plockar direkt från trädet och äter i augusti.)
Husmoderna. (mosäpple som är moget i november)
James Grive. (ätfrukt)
Melon (Är godast när dom har skrumpnat i skalet. Kan förvaras till mars-april i fuktig lokal)
Oranie (ätfrukt som sätter igång att bära frukt vid tidig ålder)
Stenkyrke (ätfrukt som kräver kalkrik mark annars tappar den smaken)
Åkerö (ätfrukt som börjar bära frukt efter 10-15 år. Angrips lätt av kräfta och pricksjuka men ändå värd att odla pga av smaken)

Ätfrukt=litet eller medlestort frukt med god smak.
Hushållsfrukt= Stort till jättestort äpple som är lätt att skala och ger bra mos.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

821 gäster, 5 användare
Tångräkan, xaelanar, von tratt, per.martinsson, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser