Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggare av svarta vinbär  (läst 5077 gånger)

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Avläggare av svarta vinbär
« skrivet: 18 apr-07 kl 16:07 »
Är det någon som har förökat vinbär med avläggare? Jag har lite spontana avläggare om jag tänkte rädda över i trädgården på stället vi ska flytta till. Hur lite rötter och nya skott kan en avläggare ha och ändå överleva när man planterar om den?

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Avläggare av svarta vinbär
« Svar #1 skrivet: 18 apr-07 kl 21:19 »
*räcker upp handen* Japp!  ;D

Det räcker med i stort sett en pinne av vinbär för att det ska bli en fin bärbuske så småningom. Ta med en hyfsat stor hög med jord, så ska nog avläggaren klara flytten.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

annaco

  • Gäst
Re:Avläggare av svarta vinbär
« Svar #2 skrivet: 30 apr-07 kl 16:19 »
För några år sedan hittade jag en liten svartvinbärsplanta i en rabatt. Nu är det en buske som ger en del bär.

Det var antagligen en fågel eller någon som tappat ett vinbär i rabatten.

Mvh Anna
« Senast ändrad: 30 apr-07 kl 16:20 av annaco »

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Avläggare av svarta vinbär
« Svar #3 skrivet: 02 maj-07 kl 08:40 »
Nu har jag planterat fem avläggare /plantor av Öjebyn mitt i blomningen i min have. De ser ut att trivas bra efter en knapp vecka.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:Avläggare av svarta vinbär
« Svar #4 skrivet: 02 maj-07 kl 11:03 »
Jag har sett några små plantor av vinbär efter en skogsväg. Om det är ok med markägaren tänkte jag ta hem en eller två av dessa. Vill de ha sand eller jord i gropen där jag planterar dom? Ska jag blanda ner höns eller koskit? Aska?
Visst stämmer det att om blden luktar vinbär så är det svarta och om de är luktfria så är de röda eller vita?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

alternaiv

  • Inlägg: 9333
    • Småland
    • Tvåleriet
Re:Avläggare av svarta vinbär
« Svar #5 skrivet: 02 maj-07 kl 11:09 »
Visst stämmer det att om blden luktar vinbär så är det svarta och om de är luktfria så är de röda eller vita?

Ja, det stämmer och nu kan man plocka bladen av svarta o torka till te. Det godaste örtteet som växer i Sverige, enligt mej :)
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Avläggare av svarta vinbär
« Svar #6 skrivet: 02 maj-07 kl 13:26 »
Jag har sett några små plantor av vinbär efter en skogsväg. Om det är ok med markägaren tänkte jag ta hem en eller två av dessa. Vill de ha sand eller jord i gropen där jag planterar dom? Ska jag blanda ner höns eller koskit? Aska?
Visst stämmer det att om blden luktar vinbär så är det svarta och om de är luktfria så är de röda eller vita?
På mina plantor stämmer det att de svart luktar svart vinbär och de röda är luktlösaa.
Jag satte mina rakt i jorden (en ganska snäll lättlera), blandade bara ut med lite klompost. Tänkte strö ut aska när jag kommer ihåg det. De verkar inte vara så kinkiga.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:Avläggare av svarta vinbär
« Svar #7 skrivet: 08 aug-07 kl 23:42 »
Här har vi en liten buske rödvinbär som växer inträngd bland några rönnstammar. Där får den nog för lite näring misstänker jag, eftersom bären inte blir många eller speciellt stora.

1: Är det då bara att knipsa av några grenar och sticka ner dom där de förhoppningsvis ska kunna ge bättre skörd?
2: Vilken tid på året är i så fall den bästa för att göra detta?
3: Någon speciell behandling som ska till för att ge dom bästa förutsättningarna för överlevnad?
4: Hur lång tid kan det ta innan en ny buske ger nån skörd att prata om?

Är det något mer jag kan behöva veta om buskarna?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:Avläggare av svarta vinbär
« Svar #8 skrivet: 09 aug-07 kl 08:03 »
Ja, det stämmer och nu kan man plocka bladen av svarta o torka till te. Det godaste örtteet som växer i Sverige, enligt mej :)
det låter väldigt gott men eftersom jag är helt ny på det här med att torka till te så undrar jag:  går det att torka på en plåt utbrett i rumstermperatur eller måste det liga i ugn. kan man torka i solen nu n'r den gassar så väldigt, det är ju ändå mellan 35-40 grader under stor del av dagen.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
Re:Avläggare av svarta vinbär
« Svar #9 skrivet: 15 aug-07 kl 11:12 »
Mitt hustips när det gäller förrökning av vinbärsbuskar är att man tar de grenar man klipper bort i jan-febr och sätter dem i vatten inomhus. Efter ett par veckor slår de rot och då bör man sätta dem i en kruka med jord för att därefter invänta våren. När risken för frost är över planteras de på önskad plats i trädgården.

Jag gör alltid så här och får fina buskar efter ett par år. Mina tre-åringar gav fin skörd iår. Inte så mycket på varje buske eftersom de fortfarande är ganska små men bären var jättestora.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Musse

  • Inlägg: 18
Re:Avläggare av svarta vinbär
« Svar #10 skrivet: 21 aug-07 kl 23:58 »
Hej. Avläggare har jag behandlat väldigt styvmoderligt, med väldigt bra resultat så om du ska resa långt o vill vara säker så går det säkert jättebra med påse/hink, avläggare, lite fuktig jord och så om du inte väntar alltför länge (flera veckor) med att plantera eller jordslå dem ute när du kommer fram. Låt den inte stå inne eller med vatten,enbart fuktig jord. Lycka till.
Musse


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 4 användare
Tli, fri, Gröfre Slissing, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser