Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart tog sniglarna vägen?  (läst 6212 gånger)

andtol

  • Gäst
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #20 skrivet: 17 maj-17 kl 11:35 »
Klättrar ej sniglarna på tjära? Har ni testat? Vad händer om de går på tjäran?

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #21 skrivet: 17 maj-17 kl 11:42 »
 Ja den har jag testat.
I första hand var det mot dem med hus. Fick inga angrepp av dem efter tjärbehandlingen.
men varför kan jag inte svara på. Dock hade jag inte valt att gå barfota på trätjära.
När jag var vid sågen i dag berättade sågarn att vildsvin dras till trätjära.
 Har även testat med får ull. obehandlad. ingen efekt.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

andtol

  • Gäst
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #22 skrivet: 17 maj-17 kl 13:00 »
I första hand var det mot dem med hus.

Aha, jag menar mördarsniglar när jag tänker på sniglar. De andra brukar ej vara så många.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #23 skrivet: 17 maj-17 kl 13:45 »
Aha, jag menar mördarsniglar när jag tänker på sniglar. De andra brukar ej vara så många.

Du gör en åtminstone vetenskapligt korrekt antagande. De med skal kallas för snäckor, åtminstone när de lever på land.

Mvh
Besserwisser

andtol

  • Gäst
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #24 skrivet: 17 maj-17 kl 18:50 »


 ;)

butt

  • Gäst
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #25 skrivet: 17 maj-17 kl 19:04 »
Odlar man efter förmåga i en låda kan det vara ide att installera eltråd, men i valet mellan några gräslöksstrån och stanken av bränd snigel skulle de flesta som har luktsinnet kvar avstå de båda

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #26 skrivet: 17 maj-17 kl 19:16 »
Det där är ju en väldigt vacker syn  :-*

andtol

  • Gäst
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #27 skrivet: 17 maj-17 kl 20:08 »
Aha, jag menar mördarsniglar när jag tänker på sniglar. De andra brukar ej vara så många.

Jag har fel. De svarta är ganska många också. Jag har sett ganska många idag. Men mördarsniglarna är flest.
« Senast ändrad: 17 maj-17 kl 20:44 av Toll »

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #28 skrivet: 18 maj-17 kl 14:18 »
Har hittat en del åkersniglar här. De tycker jag är svåra att bli av med.
Jag lägger ut annan mat till sniglarna ibland i form av morötter. Då äter de oftast på morötterna istället för plantorna. Bra sätt att hitta små sniglar som kan vara svåra att få syn på annars. Bara att plocka sniglar från morötterna sen.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #29 skrivet: 20 maj-17 kl 22:25 »
Nu ikväll kryllade det av bruna sniglar. Men de är små, cirka 5cm. Antar att de växer till sig i takt med att odlingarna försvinner

 

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #30 skrivet: 26 maj-17 kl 17:33 »
 Har sett en ute på väg någonstan. Men bara en. Det var rätt gott om dem under en tegelhög jag flytta. En i drivbänken.
 Förstår det inte. Men glad så klart.
 Kan det vara skatorna som äter dem? Här har det regnat för några dagar sedan och nu är det ju fin värme.
 Vi får se vad det blir av det.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #31 skrivet: 26 maj-17 kl 23:09 »
Nu ikväll kryllade det av bruna sniglar. Men de är små, cirka 5cm. Antar att de växer till sig i takt med att odlingarna försvinner
Ja precis. De har knaprat i sig några små tomatplantor nu, fattar inte att de ska slemma sig upp i en pallkrage och äta ihjäl tomaterna när det finns fullt med grönt överallt?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #32 skrivet: 27 maj-17 kl 14:57 »
Min erfarenhet är att de inte rår på växter som är starka. Det är därför de klättrar upp i.våra odlingar och tar det som inte riktigt tagit sig ännu. Kompost och nyklippt gräsmatta är förstås smaskens, med färsk men döende växtmaterial. Tomater brukar jag klara sånär som på enstaka frukter som de lyckas att få hål på. Jag tror att du behöver göda på rejält så slipper du nog snigelatackerna på tomat.

Mvh
Magnus

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #33 skrivet: 27 maj-17 kl 15:02 »
Min erfarenhet är att de inte rår på växter som är starka. Det är därför de klättrar upp i.våra odlingar och tar det som inte riktigt tagit sig ännu. Kompost och nyklippt gräsmatta är förstås smaskens, med färsk men döende växtmaterial. Tomater brukar jag klara sånär som på enstaka frukter som de lyckas att få hål på. Jag tror att du behöver göda på rejält så slipper du nog snigelatackerna på tomat.

Mvh
Magnus
Nej tyvärr, tomaterna står i nästan bara hästgödsel, det som möjligen kan hjälpa, förutom att klippa sniglarna är att klippa av ogräs tex kirskål så att de kan ta de avklippta bitarna och förhoppningsvis bli såpass mätta att de struntar i tomaterna. Jag är så j-a less på dom.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #34 skrivet: 29 maj-17 kl 08:29 »
Tyvärr så behöver inte "endast hästgödsel" betyda att plantorna har det bra så bra som de kan. Om det är för färskt så kan det vara för starkt, likaså om det brunnit ordentliget. Om det har legat för länge i luft kan det vara tomt på kväve, likaså om det varit för blött en längre tid. Om det är mycket strösselmaterial så kommer kväveeffekten inte förrän efter 2-3 år. Sen finns det förstås andra faktorer som avgör om en planta mår bra och är stark eller inte.

John på trädgårdstider vände ner några ton hästgödsel i deras trädgårdsland förra säsongen (hösten). Sedan myllade han ner hönsgödsel vid plantering/sådd också för han var säker på att hästgödslet inte skulle vara tillräckligt första säsongen. Nu, säsongen efteråt lade han på ännu mer hönsgödsel.

Det pratades om mördarsniglar på radion och tvn i helgen. Tydligen var den torra Maj riktigt bra för oss som inte gillar sniglar. Den har hindrat tillväxten så pass mycket att det inte kommer att bli särskilt mycket sniglar i år. I Göteborg har det dessutom varit en kall och snöfattig vinter, det är också bra mot sniglar.

MVH
Magnus

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #35 skrivet: 29 maj-17 kl 09:23 »
...
Det pratades om mördarsniglar på radion och tvn i helgen. Tydligen var den torra Maj riktigt bra för oss som inte gillar sniglar. Den har hindrat tillväxten så pass mycket att det inte kommer att bli särskilt mycket sniglar i år. I Göteborg har det dessutom varit en kall och snöfattig vinter, det är också bra mot sniglar.

MVH
Magnus
Torka och värme gillas generellt inte av sniglar och de synliga sniglarna är alltid mindre till antalet efter en sådan här vår, är min (nästan 20-åriga) erfarenhet. Men de kommer alltid igen, dock med decimerad styrka det år därefter när det inte är varmt och extremt torrt. Samma gäller ang vintrarna, de synliga sniglarna minskar och styrkan decimeras efter en kall barmarksvinter, men tyvärr så kommer de igen. Tror att mördarsniglarna är här för att stanna, föröka sig och sakta men säkert ta sig upp i landet. Det tog nog ett år eller lite mer för sniglarna att vandra från grannarna 300 m söder om våra odlingar för att etablera sig här på bred front.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #36 skrivet: 30 maj-17 kl 06:46 »
Nej jag har inga förhoppningar om att de skall försvinna. Man får skydda så gott det går och glädjas år som detta.

Mvh
Magnus

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #37 skrivet: 17 jun-17 kl 00:05 »
 Nu är barkspaden framme. Delar sniglar.
Plockade snäckor.
I Portugal äter man dem o det är gott.
Prövade en gång hemma själv men det smaka bajs.
Hur gör man?
Mycke protein ! (?)
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #38 skrivet: 17 jun-17 kl 09:06 »
Nu är barkspaden framme. Delar sniglar.
Plockade snäckor.
I Portugal äter man dem o det är gott.
Prövade en gång hemma själv men det smaka bajs.
Hur gör man?
Mycke protein ! (?)

http://www.alternativ.nu/handbok/djur/snackodling.html
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vart tog sniglarna vägen?
« Svar #39 skrivet: 17 jun-17 kl 14:15 »
 Den var matnyttig du christelle.
Inte riktigt så att man fyller lunchlådan på väg till bilen.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Jens Osterman, Björkris, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser