Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är denna get för smal?  (läst 7427 gånger)

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
Är denna get för smal?
« skrivet: 13 jul-14 kl 17:28 »
Har lagt upp denna geten i en annan tråd men flyttar för att få ett mer relevant ämne.
Jag tycker att denna ettåriga get som har en killing på 3 månader är väldigt smal. Vad tycker ni? Hon avmaskades med Ivomec för 2 veckor sedan och har den senaste veckan fått tillskott av kraftfoder vilket hon inte fått innan utan enbart gått på bete.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Är denna get för smal?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-14 kl 20:18 »
Jag tycker att hon är för smal.... en såpass ung get växer fortfarande och har hon dessutom killing vid sidan så behöver hon kraftfoder och glöm inte mineraler. Det är också viktigt

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Är denna get för smal?
« Svar #2 skrivet: 14 jul-14 kl 09:15 »
Tack. Jag ska göda henne :-)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Är denna get för smal?
« Svar #3 skrivet: 14 jul-14 kl 18:56 »
Getter lagrar fett i första hand runt organen inne i kroppen - alltså inifrån-och-utåt. Utan att känna på geten, särskilt på ryggraden, är det svårt att säga om hon är för mager men jag tror inte det är någon större fara. Getter kan se tunna och smala ut efter att de gett di och lite kantiga är de ju av naturen.

Jag tycker det är lättast att bedöma getters hull genom att känna längs med ryggraden. Ta tag över ryggraden ungefär vid sista revbenet. Känns ryggradsutskotten på sidorna så tydligt att det känns som man nästan skulle kunna få in fingararna under ryggraden är geten för mager.

Om jag minns rätt har du allmogegetter. De ska inte utfodras efter en modell för mjölkgetter i produktion - om du inte använder dem i mjölkproduktion förstås  :).

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Är denna get för smal?
« Svar #4 skrivet: 14 jul-14 kl 21:35 »
Ja det är ju Lappgetter och vi har inte tidigare gett dem något kraftfoder alls utan bara hö eller bete. Nu var de 3 första vi hade inte alls så här smala efter sin första killing så vi är oroliga att vi svälter dem :-o. Vi gett kraftfoder en dryg vecka och ska snart flytta dem till nytt bete igen. Jag tycker att de borde ha tillräckligt att äta... pendlar mellan att vilja avbryta kraftfoder och att vilja fortsätta med det. Kanske har de någon obehaglig parasit trots avmaskningen...

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Är denna get för smal?
« Svar #5 skrivet: 14 jul-14 kl 22:29 »
Ta ett träckprov. Självklart ska inga djur svälta men jag förstår inte hur de skulle kunna göra det mitt i sommaren om de går på ett bra bete. Jag får citera mig själv:

Jag tycker det är lättast att bedöma getters hull genom att känna längs med ryggraden. Ta tag över ryggraden ungefär vid sista revbenet. Känns ryggradsutskotten på sidorna så tydligt att det känns som man nästan skulle kunna få in fingararna under ryggraden är geten för mager.

Om du provar detta får du snabbt en uppfattning om getens hull  :).

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Är denna get för smal?
« Svar #6 skrivet: 15 jul-14 kl 08:03 »
Kanske har de någon obehaglig parasit trots avmaskningen...
Tog du träckprov innan du avmaskade så du vet vad du hade att ta död på?
Att få upp magra getter i hull kan ta tid. Ge alltid kraftfoder till getter som är högdräktiga eller digivande! Vissa getter mjölkar mer "på hullet" än vad andra gör, precis som kor.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Är denna get för smal?
« Svar #7 skrivet: 15 jul-14 kl 08:19 »
Vad ska man begära för analyser av träckprovet?
Jag ser på SVA att det finns några olika analyser man kan beställa...

1) Kvantitativ, träckprov- Analys utförs med teknik modifierad McMastermetod som påvisar ägg av mag-tarmnematoder och koccidieoocystor (epg/opg).
2) Stora leverflundran (Fasiola), träckprov- Specifik analys för påvisande av stora leverflundran.
3) Lungmask, träckprov- Analys utförs med Baermannteknik som påvisar lungmasklarver.
4) Sedimentation, träckprov- Påvisar ägg som inte kan påvisas med teknik McMastermetod, till exempel påvisas piskmask och hårmask. Även ägg av lilla leverflundran samt larver av små lungmaskar påvisas.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Är denna get för smal?
« Svar #8 skrivet: 15 jul-14 kl 08:32 »
Jag har tagit det kvantitativa träckprovet på mina getter. Det räcker om en inte har specifik misstanke om att de har leverflundror eller lungmask.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Är denna get för smal?
« Svar #9 skrivet: 15 jul-14 kl 08:37 »
Fint, då börjar jag med det.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Är denna get för smal?
« Svar #10 skrivet: 15 jul-14 kl 19:56 »
Låter bra. Om getterna är magra till hösten skulle jag låta dem stå över betäckning ett år.

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Är denna get för smal?
« Svar #11 skrivet: 15 jul-14 kl 22:09 »
Ja, som de ser ut nu skulle jag inte betäcka dem. Nu har jag samlat pluppar som ligger i kylen för att postas till SVA imorgon. Jag hoppas de hittar något!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Är denna get för smal?
« Svar #12 skrivet: 16 jul-14 kl 08:17 »
Det hoppas inte jag. Du har ju avmaskat dem, och finns det då kvar parasiter har du antingen feldoserat medlet eller har du avmaskningsresistenta parasiter på halsen.
Nästa gång du avmaskar, lova att göra det efter att träckprov påvisat parasitägg. Att en digivande get som inte fått kraftfoder är mager är helt normalt, och behöver inte nödvändigtvis betyda att hon har mask i magen. Mager och bleka slemhinnor är en annan sak, men det har du inte skrivit något om.
Som sagt kan det ta ett tag att få upp magra getter i hull igen, så fodra på och ta det lugnt :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Är denna get för smal?
« Svar #13 skrivet: 16 jul-14 kl 10:11 »
Kanske ska jag passa på att fråga hur mycket kraftfoder ni brukar ge era getter? Jag ger Fiol Får från Svenska foder.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Är denna get för smal?
« Svar #14 skrivet: 16 jul-14 kl 16:26 »
Kanske ska jag passa på att fråga hur mycket kraftfoder ni brukar ge era getter? Jag ger Fiol Får från Svenska foder.

Knivigt dilemma du har. Du skrev för några dagar sen att du ville sina dina getter för att du inte vill mjölka, och nu ger du kraftfoder.
Sen är det lite synd att du låter getterna killa i så pass ung ålder om du ändå inte vill mjölka dem. De kunde gott fått fylla ett år innan de betäcks.
Har absolut ingen erfarenhet hur man får upp getter i hull med hjälp av kraftfoder samtidigt som man ska sina dem. Det går nog inte? Eller ska de inte sinas längre?
Tänk på att ge många givor, så du inte ger dem 1kg per gång.

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Är denna get för smal?
« Svar #15 skrivet: 16 jul-14 kl 20:51 »
Ska varje get ha 1kg/dygn?? Jag har bara gett ca 2x2dl/dygn och djur...
Ang att sina dem så är det inte mitt primära mål just nu, det var mest för att jag ville att de skulle lägga energin på sig själva istället för på mjölk när de nu är magra, men det får bli som det blir. Vi släpper in den minsta killingen (som inte börjat bestiga allt och alla) till mamman över natten, den andra är väldigt ointresserad av att dia och vill mest sätta på sin kusin så han är bannlyst i gethagen nu för tiden. Vi lättar på trycket för hans mamma morgon och kväll, men mjölkar inte ur helt.
« Senast ändrad: 16 jul-14 kl 20:58 av Solmalin »

Janne på Näset

  • Inlägg: 70
    • -
SV: Är denna get för smal?
« Svar #16 skrivet: 16 jul-14 kl 21:40 »
Ska varje get ha 1kg/dygn?? Jag har bara gett ca 2x2dl/dygn och djur...
Ang att sina dem så är det inte mitt primära mål just nu, det var mest för att jag ville att de skulle lägga energin på sig själva istället för på mjölk när de nu är magra

Nej det är en kraftfodergiva för en mjölkget på t.ex. mjölkgård/mejeri. Om du tycker att getterna är för magra är det vettigt att försöka fasa ut mjölkningen. Men då kan du inte samtidigt ösa på med kraftfoder.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Är denna get för smal?
« Svar #17 skrivet: 17 jul-14 kl 07:37 »
Kanske ska jag passa på att fråga hur mycket kraftfoder ni brukar ge era getter? Jag ger Fiol Får från Svenska foder.
Det är inte optimalt att ge fårfoder, när säcken är slut kan du gå över till någon av Sv Foders mjölkkofoder, det passar getterna bättre. Annat du kan ge är hel spannmål och torr betfor, eller blanda dem, det går oxå bra. Några hekto om dagen är en lämplig giva till en början, två dagliga givor är utmärkt! (De kan få magbesvär om en vräker i dem hela dagens ranson på en gång.)

Du kanske upptäcker om du kommer igång att mjölka, att det är svårt att vara utan getmjölken sen :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Är denna get för smal?
« Svar #18 skrivet: 17 jul-14 kl 09:39 »
Hmm  :). Solmalins get används inte som mjölkget. Om jag förstått rätt ska geten sinas på sikt och foder måste anpassas därefter. Om geten nu behöver något tillskott skulle jag ge den näringsrikt alfalfa stråfoder (Lantmännen/Granngården) som dessutom ger ett mycket bättre ca/p- (kalcium/fosfor) förhållande för geten än spannmål.  Är man osäker på utfodring och ger spannmål tillsammans med sommarbetet kan man mycket snabbt ha en mycket sjuk get. Mineralfoder däremot ska getter ha ständig tillgång till.

Innehållet i Fiol Får känner jag inte till men generellt innehåller inte fårfoder tillräckligt med koppar för getter.

Allmogegetter har sitt alldeles egna forum på allmogegeten.se  där man får råd och tips av andra som också har just allmogegetter.

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Är denna get för smal?
« Svar #19 skrivet: 20 jul-14 kl 17:27 »
Har fått ett preliminärsvar från SVA där de hittat ägg och nu gör odling för att typa Stora magmasken.... undra om det finns någon typ som är mindre dålig... :-S. Vad jag sett på forumet borde Ivomec ha tagit död på sådan mask. Nu får jag vänta 2 veckor på odlingssvar... :-(

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Är denna get för smal?
« Svar #20 skrivet: 21 jul-14 kl 13:24 »
Vad säger veterinären som skrev ut Ivomec:en, eller är hen på semester nu?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Är denna get för smal?
« Svar #21 skrivet: 21 jul-14 kl 23:02 »
Du har kanske underdoserat avmaskningsmedlet.... getter behöver högre dos än får och det är kanske inte alla veterinärer som känner till det

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Är denna get för smal?
« Svar #22 skrivet: 22 jul-14 kl 08:10 »
Jag kommer inte ihåg (är på jobbet nu) doseringen, men det var ungefär 7ml Ivomec som jag gav honorna som vi uppskattade vägde 30-35kg. Jag har fått ett annat preparat utskrivet nu, apoteket ska ta hem det och jag har minne som en teflonpanna men jag gissar att det var Noromectin, dosering står på receptet (som är elektroniskt, så därför vet jag inte ännu). Jag funderar på att trots allt avvakta typningen från SVA innan jag behandlar så jag vet säkert exakt vad vi har att göra med. Ivomec och Noromectin har ju samma aktiva substans, men kanske minns jag fel på namnet...

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Är denna get för smal?
« Svar #23 skrivet: 22 jul-14 kl 10:55 »
Jag funderar på att trots allt avvakta typningen från SVA innan jag behandlar så jag vet säkert exakt vad vi har att göra med.

Rätt tänkt :)! Aldrig avmaska i blindo.

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Är denna get för smal?
« Svar #24 skrivet: 30 jul-14 kl 10:17 »
Svar från SVA, det blev inga magmasklarver!  (man undrar ju dock vad som hände med äggen de skulle odla vidare?).
Getterna ser ut att ha blivit lite mindre magra efter 2 veckor i ny hage och med tillskott av kraftfoder så vi kör vidare på den modellen och glädjer oss åt att inte behöva tänka på att det finns parasiter i hagarna :-)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Är denna get för smal?
« Svar #25 skrivet: 31 jul-14 kl 07:14 »
Så bra :) !
Hur har det gått med sinandet?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Solmalin

  • Inlägg: 97
  • Nystartad gård med Lappgetter och Brahmahöns
    • Bohuslän
SV: Är denna get för smal?
« Svar #26 skrivet: 31 jul-14 kl 07:57 »
Det går ju inte alls bra med sinandet när vi ger dem extra mat... Vi försöker just med att gå ner till att mjölka 1 gång per dag på den geten vars killing inte alls får komma in till henne. Den andra geten (på bilden) släpper vi in killingen till 2ggr per dag och den tredje geten har sin killing i hagen, men hon diar bara ena sidan så den andra sidan mjölkar vi ur var tredje-fjärde dag just nu (när den börjar bli full). Lite pyssel alltså. Vi har börjat spara mjölk i frysen och tänkte prova att göra någon form av ost snart :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 9 användare (3 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, ärt, Manimals90, kickan1971, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser