Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor kring hagar för får  (läst 4331 gånger)

skotta78

  • Inlägg: 3
    • Halland
Frågor kring hagar för får
« skrivet: 18 maj-15 kl 10:56 »
Hej

Nybörjare här  :)

Har lite funderingar kring det här med fårens hage.

Lite fakta först:
Har nu 3 tackor och just nu 3 lamm, 1 tacka har inte lammat ännu och har troligen två lamm. (Blev långdragen väntan).
Har 1 Hage på 0,9 hektar där tackorna gick i förra sommaren (totalt antal djur då var 12) och hela hösten framtill slutet på februari då vi stallade in dem. Hagen är även hästarnas vinterhage (cirka nov - april).
Hästarna är nu flyttade till sommarhagen. Sommarhagarna är ännu inte stängslade för får.
Jag har inte avmaskat ännu.

Frågor:
Kan jag släppa fåren i samma hage som förra sommaren direkt igen eller ska jag ordna "välkomstbete" ?
Hur gamla "måste" lammen vara innan jag kan släppa ut dem dygnet runt?
Nästa år tänkte jag försöka ha fåren ute längre tid och ta in dem bara precis innan lamningen och släppa ut så fort som möjligt efter lammningen, hur ska jag tänka kring hagarna då? Denna aktuella hage blir då använd året om av fåren. Bra eller dåligt?

Tacksam för kloka tankar från erfarna  :)

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Frågor kring hagar för får
« Svar #1 skrivet: 18 maj-15 kl 11:16 »
Använder du samma hage året runt så lär det för det första inte bli något gräs, men framför allt blir patrasittrycket väldigt högt. Bättre att avmaska och sen ut på nytt bete.

Lammen bör vara 2-3 dagar innan de går ut ihop med flocken. Så mamman hinner bekanta sig ordentligt med dem, och så de är stadiga på benen och orkar hänga med i galopp. En liten tumregel brukar vara ett dygn per lamm.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Frågor kring hagar för får
« Svar #2 skrivet: 18 maj-15 kl 12:22 »
En hage på 0,9 hektar är ganska så mycket för bara tre får. Kan du inte dela upp den i en sommar och vinterhage då?
Att bara ha en hage funkar väl bra, men om träckprov visar höga halter parasiter är det bra om du har något rent bete. Du har ju häst, kan de inte växelbeta?

Angående hur gammal lammen ska vara innan de kan bo ute dygnet runt så väljer man det själv. Själv är jag väldigt rädd för räv för de är nära tomtgränsen och i hagarna, så jag stänger in mina tackor och lamm nattetid fram till lammen har fyllt 2 månader. Mina lamm får vara ute dagtid från den är ca 4 dagar gamla.

skotta78

  • Inlägg: 3
    • Halland
SV: Frågor kring hagar för får
« Svar #3 skrivet: 21 maj-15 kl 14:03 »
Hej och tack för era svar

Det räcker inte att hästarna är i hagen på hösten och vintern som sambete?


Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Frågor kring hagar för får
« Svar #4 skrivet: 21 maj-15 kl 14:51 »
Parasiterna försvinner inte av att hästarna betar där samtidigt. eller vad menar du?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Frågor kring hagar för får
« Svar #5 skrivet: 21 maj-15 kl 19:20 »

Det räcker inte att hästarna är i hagen på hösten och vintern som sambete?

Det räcker inte. Det kanske håller nere parasittrycket av att sambeta.
Låt säga du släpper dina får i din enda hage i mars/april och skickar in träckprov i maj som visar höga halter parasiter. Då har ju dina får redan bajsat ut ägg från parasiter som kläcks i juli kanske, så äter lammen larverna som klättrar på grässtrået, som sedan hamnar innuti lammet, och så blir de också sjuka osv. Om du gör träckprov som visar höga halter parasiter bör du ha rent bete åt dem, och de optimala är nya hagar som inga får har betat året före. Även om vissa farliga parasiter inte finns i  träckprovet när du köpte dem kan de dyka upp senare år, för så har det blivit hos mig, trots rena beten varenda år.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

834 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser