Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djupströbädd på betong eller grus?  (läst 2284 gånger)

Nilsson

  • Inlägg: 100
Djupströbädd på betong eller grus?
« skrivet: 26 feb-15 kl 19:57 »
Hej!
Jag har läst att en del bara har grusbotten i sitt fårhus och sedan lagt strö direkt på detta. Fungerar det bra? Jag har hela tiden varit inne på att man måste gjuta en platta om man bygger nytt, men detta blir ju givetvis billigare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Djupströbädd på betong eller grus?
« Svar #1 skrivet: 26 feb-15 kl 20:19 »
Fungerar jättebra. Kan vara lite finlir om man gödslar ut med maskin.

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: Djupströbädd på betong eller grus?
« Svar #2 skrivet: 26 feb-15 kl 21:27 »
Har man grovt eller fint grus då? Hur tjockt lager skall man ha?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Djupströbädd på betong eller grus?
« Svar #3 skrivet: 27 feb-15 kl 00:10 »
Jag har nog sandblandad silt/mo under bädden där fåren går. Inget som jag anlagt, utan det var så. Fungerar bra och kommer nog att göra det under många år om jag har fåren kvar där. Eventuellt får jag lägga på ett lass väggrus någon gång eftersom jag gödslar ut med grävmaskin, och inte alltid är så noga med skopan.

Skulle jag fixa nytt fårhus skulle jag dock gjuta platta. Inte så dyrt och allt blir så mycket rejälare då.

Underlaget behöver egentligen inte vara märkvärdigt alls för får, bara det inte skjuter upp vatten. Eftersom du lägger en stadig djupströbädd så når fåren aldrig ned och påverkar underlaget.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

834 gäster, 4 användare
Anna 123, Sebastian Berggren, Marit Hichens, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser