Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om elstängselaggregat  (läst 15773 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #40 skrivet: 11 sep-14 kl 14:37 »
Hur många Joule har det du köpte? Bra att du gillar Olli för det är vad jag tänkte köpte.

Det där på blocket finns så långt bort och jag skulle få hemleverans men det lyckades de inte med. Glömde hälften av grejorna så det blev ingen affär.
Sen vet man ju inte heller hur gammalt det är när man köper begagnat, det kanske bara håller i två år och sen går sönder pga ålder. Hur lång livslängd har ett aggregat egentligen? Är 10 år rimligt?

Är det aldrig rea på elaggregat på granngården osv? Det på lg produkter är nedsatt med ca 200-300kr och det är ju dålig rea.

Jag tror inte man kan säga att en elstängselapparat slits ut och går sönder bara av ålder, utan det som förr eller senare tar knäcken på dem är oftast en åskskada.

Det är också vanligt med fel pga inträngande fukt och smuts i apparaten, oftast är kåpan inte byggd för att vara helt vattentät utan det finns dräneringshål för att kondens mm ska kunna leta sig ut. En nätansluten apparat brukar hålla sig varm och torr när den är igång, risken för skador är störst om den har varit avstängd och fått kallna något dygn och sedan är det riktigt blötväder när man slår på den igen. Batteridrivna extremt strömsnåla apparater har så liten värmeutveckling att den inte räcker till för att de någonsin ska torka upp, så dem ska man försöka placera så torrt det går - alltså INTE under en uppochnervänd balja i ett dike som man alltför ofta får se.

Fel pga överhettning kan också förekomma, speciellt om stängselapparaten har suttit på något riktigt varmt ställe (typ utomhus på södervägg i ett innerhörn där den både utsätts för direkt solvärme och stillastående luft).

Kraftiga stängselapparater (mer än 3-4 J laddenergi) blir ofta otrevligt varma om de ansluts till ett mycket kort stängsel som inte alls lastar ner apparaten, eftersom då i stort sett all energi den förbrukar från elnätet går åt till att värma upp apparaten och stängslet aldrig "sväljer" någon nämnvärd del av energin. Det är ett av alla skäl till att jag anser att man inte ska använda kraftiga stängselapparater annat än då det verkligen behövs - t ex om det är flera mil stängsel som ska drivas från den eller om man måste ha de lägsta trådarna så nära marken att de inte går att hålla fria från växtlighet.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #41 skrivet: 11 sep-14 kl 21:39 »

Kraftiga stängselapparater (mer än 3-4 J laddenergi) blir ofta otrevligt varma om de ansluts till ett mycket kort stängsel som inte alls lastar ner apparaten, eftersom då i stort sett all energi den förbrukar från elnätet går åt till att värma upp apparaten och stängslet aldrig "sväljer" någon nämnvärd del av energin. Det är ett av alla skäl till att jag anser att man inte ska använda kraftiga stängselapparater annat än då det verkligen behövs - t ex om det är flera mil stängsel som ska drivas från den eller om man måste ha de lägsta trådarna så nära marken att de inte går att hålla fria från växtlighet.

Tack för svar. Jag hade ingen aning om det jag citerade ovan.. men tänkte mest det är dumt med 25J till ett stängsel på 300m eftersom det drar onödigt mycket ström.
Hur som helst är det så tjorvigt med elaggregat så det blir aldrig nåt köp för min del. Jag vet inte ens hur man sätter upp det.
Hur kopplar man ihop hagen med aggregatet då? Jag har elström, (kontakt) i sliphuset (jordgolv, ingen dörr) som ligger bredvid lagårn, och hade tänkt ha hagen på andra sidan gårdsplanen, dvs 20 meter bort. Ska man ha en kabel då som man ska gräva ned? Eller ska man dra strömmen från elskåpet som står på stolpen bakom lagårn?

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #42 skrivet: 12 sep-14 kl 10:54 »
Aggregatet skall helst sitta under tak men inte så att det kan börja brinna som ett resultat av att åskan slår ner och aggregatet exploderar. Vårt aggregat har exploderat två gånger. Matarledningen gräver du ner eller hänger i luften vilket som passar bäst. Dessutom måste du jorda aggregatet. Jordspett skall sättas blött. Om du inte har blöt plats nära aggregatet får du dra jordningstråden dit det är blött. På gården har vi 200 meter tråd till jordspetten. Matarledningen skall du sätta fast på elstängslet genom att skruva fast den mot trådarna. Lycka till!
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #43 skrivet: 14 sep-14 kl 08:51 »
Mitt Olli-aggregat ger 12 joule.  (Olli 2000 heter det) Glöm inte att sätta dit åskskydd.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #44 skrivet: 04 okt-14 kl 08:57 »
Tack för svar. Jag hade ingen aning om det jag citerade ovan.. men tänkte mest det är dumt med 25J till ett stängsel på 300m eftersom det drar onödigt mycket ström.

När du skriver stängsel på 300m, räknar du då bara med att ha en tråd den sträckan? Om jag fattat det rätt så måste man räkna alla trådar. Så om man har fem trådar på 300m så har man 1500m tråd som aggregatet ska räcka till. Behöver man fler hagar och har många trådar ökar stängsellängden rejält.

Någon som vet hur man räknar egentligen?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #45 skrivet: 04 okt-14 kl 10:10 »
Om du har flera parallella trådar, alla spänningsförande, och tänker hålla stängslet i gott skick, så det inte växer upp gräs mot det osv, så kan du räkna dem som en tråd (alltså 300 m i det här fallet). Om du däremot räknar med att t ex gräs växer upp mot de två nedersta trådarna, så räkna med 600 m. Osv osv.

Om du ska ha omväxlande spänningsförande och jordade trådar i stängslet så kan det vara bäst att räkna längden dubbelt i alla fall.

Tänk på att om du har parallella trådar, så gör förbindningar mellan dem här och där längs stängslet.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Frågor om elstängselaggregat
« Svar #46 skrivet: 04 okt-14 kl 10:17 »
När du skriver stängsel på 300m, räknar du då bara med att ha en tråd den sträckan?

Jag menade att stängslet är 300m, dvs hagen är 75x75m. Jag trodde man räknade som du gör, men har inte ens bestämt hur hagen ska se ut så därför blev det väl luddigt. Skulle helst vilja hitta ett nät som är 120högt och som inte är svindyrt men ändå har ringlock-knut, och så 2 trådar på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 2 användare
alternaiv, MagnusLey

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser