Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur har ni det med väderskydd i sommarhagarna?  (läst 3301 gånger)

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
Hur har ni det med väderskydd i sommarhagarna?
« skrivet: 13 maj-14 kl 20:36 »
Vad har ni för "väderskydd" i hagarna åt era får, iallafall i såna hagar där ni kanske saknar buskar och träd som ger skugga samt skydd mot regn åt fåren?

Jag har några hagar som enbart består av bete, inga träd, buskar eller liknande som kan ge dem skugga att ligga i under heta dagar eller skydd mot regn. Nu kan de gå in i fårhuset om de vill, och det gör de varje gång det regnar.  ;) Men snart kommer fårhuset att städas ur och då kommer det att stå stängt tills hösten hade vi tänkt så att vinterhagen "sparas" lite.

Så jag vill gärna få förslag och även bilder på era lösningar, hur har ni gjort? Ska ju bygga något skydd åt dem, inte tänkt som bostad utan helt enkelt som en torr och svalkande plats under sommaren när de är ute på betet, vill gärna att det ser snyggt ut också.  :)

Har ni skydd i varje hage eller har ni flyttbara skydd som flyttas runt på? Har tänkt att det skulle vara fint om man kunde flytta på skyddet till de olika hagarna samt att man kan flytta runt lite också så inte sanna fläck belastas så hårt hela tiden.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Hur har ni det med väderskydd i sommarhagarna?
« Svar #1 skrivet: 14 maj-14 kl 07:53 »
Bra att du låter vinterhagen vila - den är ändå olämplig för lamm.

Jag har ett lite fårhus som man lätt flyttar med traktorn, den rymmer 12 vuxna djur men ger skugga och lä för fler på sommaren. Den använder jag på sommaren för solskydd & hösten för regn innan jagflyttar fåren till vinterhagen (som vilar maj-oktober)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Hur har ni det med väderskydd i sommarhagarna?
« Svar #2 skrivet: 14 maj-14 kl 08:32 »
Ja, fåren behöver regnskydd och skugga. I den hagen som fåren skall över till idag har jag ett lågt tak av självbärande plåt som ligger på islagna stängselstolp, precis så en shettis går under, som de utnyttjar. Byggde förra året ett flyttbart hus, lite mindre än zeinas (2,5x4m), som jag backar in traktorn i och lyfter med trepunkten när jag flyttar den. Skall nog bygga ett till, för det var en bra lösning.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Hur har ni det med väderskydd i sommarhagarna?
« Svar #3 skrivet: 14 maj-14 kl 22:47 »
Idag fick 4 tackor med lamm komma ut i välkomsthagen. Inga träd finns så de får ha transporten i 3 veckor.
De gillar den väldigt mkt  :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 7 användare (1 dolda)
frökenfräken, Marit Hichens, alternaiv, Westerbergarn, von tratt, ekont22

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser