Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fara med elfårnät?  (läst 2326 gånger)

eriksvenzzon

  • Inlägg: 116
    • Lappland
Fara med elfårnät?
« skrivet: 09 maj-14 kl 20:14 »
Är det någon som har hatt problem med elnät till får? tänkte att de bli inte kul om nå fastnar i näte.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Fara med elfårnät?
« Svar #1 skrivet: 09 maj-14 kl 23:21 »
Har hört att det kan vara farligt, om de råkar trassla in sig. Mina har dock aldrig gjort det.

Men nätet är ett helsike att hålla på med. Slappar och hänger, och i stort sett omöjligt att få spänt om man inte kombinerar med annan stadigare stolp. Och det får inte vara minsta lilla grässtrå på marken där man drar det för då tappar det massor med strömstyrka direkt.

Jag har nätet ibland, när jag gör mycket tillfälliga hagar, typ runt gräsmattan. Annars har jag köpt plaststolpar på granngården som jag spänner 4 vanliga eltrådar i. Blir mycket bättre, så det rekommenderar jag... om du ändå ska köpa nytt.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Fara med elfårnät?
« Svar #2 skrivet: 10 maj-14 kl 11:29 »
Har ingen egen erfarenhet men träffade en person som hade en tacka som fastnat och dött, samt en annan som försökte säljs sitt till mig och erkände att två baggar fastnat och dött.

eriksvenzzon

  • Inlägg: 116
    • Lappland
SV: Fara med elfårnät?
« Svar #3 skrivet: 10 maj-14 kl 23:04 »
Tack för svar.
Det låter ju helt kasst med elfårnät då.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Fara med elfårnät?
« Svar #4 skrivet: 11 maj-14 kl 00:11 »
Tillfälliga fållor och avspärrningar när man flyttar fåren duger de till.

Jag har fått ett får och en katt i mina, men båda överlevde. Fåret blev botat från sitt stängseltestande, och katten såg ut som en olycklig kassler. Jag använder dem inte obevakade.

Kanske kan rigga dem som en mjärde när vargen kommer till mig >:D

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Fara med elfårnät?
« Svar #5 skrivet: 11 maj-14 kl 01:18 »
Det är väldigt viktigt att se till att strömmen alltid är bra när man använder elnät!
Jag använder elnät med stela vertikala trådar så att dom inte viker sig och lägger sig mot marken, röjer gräset om det blivit för högt där jag ska stängsla och har peppar, peppar ta i trä, inte haft några olyckstillbud trots att jag använt nät många år.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Fara med elfårnät?
« Svar #6 skrivet: 12 maj-14 kl 15:55 »
Vi har använt elnät en herrans massa år till många får. Har aldrig haft problem med fåren men ett rådjur fastnade en gång. ( ett elände att klippa loss) och en stackars padda som hittades stel och död.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Fara med elfårnät?
« Svar #7 skrivet: 12 maj-14 kl 20:10 »
Är bara inne på min andra säsong men har inte haft några problem med näten. En av mina tackor får med jämna mellanrum för sig att flyga över det...

eeelin

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Fara med elfårnät?
« Svar #8 skrivet: 09 jun-14 kl 14:36 »
Vi förlorade ett bagglam med horn i elnät förra hösten. Inte jättekul. Satt som berget gjorde han också. Men jag tror ärligt att det beror lite på vilken typ av får du har. Är de lugna, hornlösa och tämligen ointresserade av vad som händer på andra sidan nätet så kan det nog gå fint.

o2

  • Inlägg: 10
    • -
SV: Fara med elfårnät?
« Svar #9 skrivet: 09 jun-14 kl 14:53 »
Varför anv nät testa med tråd/band inge dom kan dö av,brukar räcka med att dom  går i mot 1 gng lärdom sig det gör ont,men satsa på ett bra aggregat till får anv ett på 3,6joule fungerar utan problem för mig,lammen går på 1 gång sen lär dom sig..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser