Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stor yta behöver jag för att ha får?  (läst 4760 gånger)

Ceckla

  • Inlägg: 4
    • Småland
    • Lekanders
Hur stor yta behöver jag för att ha får?
« skrivet: 26 mar-14 kl 17:00 »
Vi funderar på att köpa ett litet ställe på landet, men tyvärr är det ingen mark till det men däremot en trädgård på 5000 kvadratmeter. Ungefär hälften av trädgården är av ängskaraktär och vi funderar nu på om det skulle gå att ha ett par-tre tackor där? Vi skulle i så fall bygga en bra ligghall på ca 6-8 kvadratmeter, vindtät och med gott om halm osv och hänga in 2000 kvadratmeter åt dem att gå ut på. Vi skulle mata dem med fårfoder och hö osv. Tror ni att detta skulle fungera? Trädgården är som sagt ängsliknande och med enstaka träd och enbuskar. På sommaren skulle fåren få beta på mina föräldrars ängar som är över 10 ha stora, så vi skulle alltså bara ha dem i trädgården höst/vinter/vår och låta tackorna lamma där. Vi har tillgång till bagge på nära håll som skulle kunna göra dem dräktiga i så fall.

Frågan är om de skulle kunna trivas och må bra i ligghall och med 2000 m2 rastplats?

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur stor yta behöver jag för att ha får?
« Svar #1 skrivet: 30 mar-14 kl 14:20 »
Det skulle funka bra. I Småland kan du ju ha dem på det stora sommarbetet april-oktober i alla fall.

När sen vinterhagen är tom så klipp den som gräsmatta så håller du eventuellt parasittryck nere.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Hur stor yta behöver jag för att ha får?
« Svar #2 skrivet: 01 apr-14 kl 22:36 »
Ja har de tillgång till en så stor sommarhage är det ju toppen. På vintern rör de sig inte mer än nödvändligt (åtminstone inte om det är snö) så då behövs det inte så stort. Vår vinterhage (till fyra tackor) är på ca 1000 m2,  men de använder inte hela. När snön kommer rör de sig mellan vindskyddet och höhäcken, inte mer än så. De tycker att man är grymt taskig om man försöker få dem att trampa upp en ny stig i snön genom att mata på nytt ställe.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser