Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra foder av övervuxen hage?  (läst 2550 gånger)

ponyboy

  • Inlägg: 12
    • -
Göra foder av övervuxen hage?
« skrivet: 02 jul-15 kl 13:53 »
Jag behöver tips och råd och information!

Har en hage på låt oss säga 1,5 hektar där det växt väldigt mycket. Det har inte gått några djur där på över ett år. Kan jag slå detta och använda som foder? Hur går jag till väga då?

Jag gör det gärna på de lite mer gammaldagsa viset, med lie osv. eftersom jag inte har några maskiner men vet absolut inte hur det går till. Kan ni, mina kloka med-alternativare svara på detta?

Tack på förhand!

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Göra foder av övervuxen hage?
« Svar #1 skrivet: 02 jul-15 kl 16:55 »
Det går säkert, kan nog bli väldigt jobbigt med lie dock ifall du inte är mkt skicklig.
Skulle rekommendera en trumslåtter som klarar lite ojämn terräng å ev sorkhögar.

Se upp så det inte växer stånds där, den är mkt giftig även i torkat tillstånd.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Göra foder av övervuxen hage?
« Svar #2 skrivet: 02 jul-15 kl 17:59 »
Är det tjockbladiga växter som torkar långsamt eller instabilt väder så är det betydligt säkrare att hässja höet

ponyboy

  • Inlägg: 12
    • -
SV: Göra foder av övervuxen hage?
« Svar #3 skrivet: 03 jul-15 kl 01:23 »
Tack för era svar!

Vad är en trumslåtter? Behöver jag någon maskin för den? Finns det några slåttermaskiner som man kör för hand så att säga?

Vad gör man exakt när man hässjar höet?

Ber om ursäkt på förhand om mina frågor är dumma men jag har väldigt lite erfarenhet av just denna biten, men har just blivit med gård och vill ta till vara på det som finns från start.

andtol

  • Gäst
SV: Göra foder av övervuxen hage?
« Svar #4 skrivet: 03 jul-15 kl 06:49 »
Be en granne slå med sin traktor.

Eller så slår du det du kan och orkar med lie.

Hoppas på fint väder. Vänd några ggr på backen.

Kör sen in höet i ladan. Vänd några ggr till och vädra mycket om det inte har blivit snustorrt.

 

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Göra foder av övervuxen hage?
« Svar #5 skrivet: 03 jul-15 kl 09:50 »
En trumslåtter körs med traktor, har bara korta knivar som sitter på 2 trummor. så det händer inte
så mkt om man kör i sten. Den är oxå mkt bra när gräset ligger ner.
Ex en slåtterbalk kräver mer välvårdad vall.

Vi har endast ett halvt hektar som vi tar hö på. Trumslåttern är enda hjälpmedlet.
Första gången slog vi med trimmer. När gammalt gräs ligger kvar nere i så blir lien nästan omöjlig.
Går ut med en höräfsa å vänder några gånger, sen lastas det löst på vagn å körs in.

Det ska slås här i Augusti, vi försöker sköta det som en gammaldags slåtteräng för att gynna naturlig mångfald.
Då ska blommorna hinna fröa av sig, fjärilslarver hinna undan mm. Det har lyckats bra iallafall,
vi har ett hav av blommor!
Å shettisarna som ska käka höet mår bra av sin varierade men kalorisnåla diet :)

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Göra foder av övervuxen hage?
« Svar #6 skrivet: 03 jul-15 kl 16:32 »
Jag tycker du ska glömma tanken på att slå med lie. En slåtterkarl ansågs när det begav sig göra ett tunnland per dagsverke, dvs det skulle ta tre dagar att slå din mark. För dig kan du nog räkna med minst det dubbla, och det under förutsättning att du inte blir "ledbröten" och måste vila upp dig efter dag ett ;)

ponyboy

  • Inlägg: 12
    • -
SV: Göra foder av övervuxen hage?
« Svar #7 skrivet: 03 jul-15 kl 16:51 »
Återigen tack för svar!

Lägger man in höt på pallar eller direkt på golvet i ladan?

Finns det nån sorts slåtter till fyrhjuling? Eller som man kan köra för hand?

Klart de vore enklast att be nån granne med traktor men det finns ingen möjlighet detta år är jag rädd.

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Göra foder av övervuxen hage?
« Svar #8 skrivet: 03 jul-15 kl 17:45 »
Det finns bra grejer till fyrhjulingar ja, med en egen motor.
Slåtterbalkar som man kör själv är dyra som fasen å brukar inte hålla länge, det blir dyrt hö.

För samma pris kan du faktiskt köpa en liten, äldre traktor plus huggare.
Ett sånt ekipage bör hålla länge å sjunker inte i värde så som de andra exemplen.


ponyboy

  • Inlägg: 12
    • -
SV: Göra foder av övervuxen hage?
« Svar #9 skrivet: 03 jul-15 kl 18:49 »
Okej jag förstår! Tack för dina svar, det hjälper mig verkligen i mina tankar kring hur jag skall göra.

Om jag slår med lie, är det bara att låta det ligga som det är då och sedan vända det med kratta några gånger innan jag tar in det, eller bör jag lägga det på pinnar som förr i tiden?

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Göra foder av övervuxen hage?
« Svar #10 skrivet: 03 jul-15 kl 19:06 »
Om du har tur med torrt väder så behövs ingen häshning,
vi har aldrig gjort så iallafall.
Vi brukar vända tills det är knastertorrt för säkerhets skull..
För att det ska gå lätt att slå med lie så bör man starta så tidigt som möjligt på morgonen.
Då är gräset saftspänt å lättast att skära av, en varm sommardag blir det segt.

Men som tidigare skrivits, du klarar inte att slå allt själv ( utan en burk dunderhonung) ;)
Men lycka till å va stolt över det du får ihop.

andtol

  • Gäst
SV: Göra foder av övervuxen hage?
« Svar #11 skrivet: 03 jul-15 kl 19:16 »
Om jag slår med lie, är det bara att låta det ligga som det är då och sedan vända det med kratta några gånger innan jag tar in det, eller bör jag lägga det på pinnar som förr i tiden?


Jag tycker det torkar bäst på backen. Men om det regnar torkar det inte alls. Så det beror på väderprognosen. De sista dagarna har det varit perfekt för att torka hö. :)

Vi har mördarsniglar, de älskar hö som är lite fuktigt och ligger på backen. Så det gäller att inte få sniglar i höet.

Jag har turen att ha en bra och luftig lada med stort trägolv, både till höloft och vagnslider. Där torkar höet på golvet om det inte är för tjockt och man vänder det varje dag. Men det får inte bli pressat.

Jag har vårt hö som strö (och lite mat) till hönsen. Har slagit ungefär 500 kvm med lie några år. Det är slitsamt. :)

Jag har också lånat min grannes slåtterbalk (den finns ej mer nu) och kört av en del, men det blir för mycket hö för mig. Jag har ca 1,5 ha totalt. Det blir mycket hö.

I år har jag köpt en tvåhjulstraktor för många pengar och har en slåtterbalk till den. Mycket smidig. Så nu slår jag bara "övrig mark", dvs väggrenen, runt äppelträden och en del åker. Resten av marken använder grannen till sina får. Men jag får tillräckligt med hö/strö ändå.


Jag tycker du kan börja slå med lie och pröva på. Det handlar mycket om rätt redskap och teknik. Se t ex http://www.alternativ.nu/index.php?topic=176975.msg1657145#msg1657145


Vad ska du ha skörden till?

sassiball

  • Inlägg: 13
    • Halland
SV: Göra foder av övervuxen hage?
« Svar #12 skrivet: 03 jul-15 kl 22:24 »

Vi har mördarsniglar, de älskar hö som är lite fuktigt och ligger på backen. Så det gäller att inte få sniglar i höet.


Jag har också slagit lite hö med lie, och hängt upp på hässjor, den ena hässjan var utsatt för ganska mycket regn och då kom det en hel del sniglar, jag plockade bort de jag såg. Men resten försvann sen när hässjan torkade, jag antar att de lämnade för att de inte gillar torr miljö. Menar du att det finns risk att man har fått med några torkade sniglar I höet? jag har inte sett någon. Det var svarta sniglar, kan de vara giftiga?

ponyboy

  • Inlägg: 12
    • -
SV: Göra foder av övervuxen hage?
« Svar #13 skrivet: 09 jul-15 kl 09:14 »
Jag tänkte fodra djuren men skörden, men gissningsvis blir det en relativt "dålig" skörd men det passar smådjuren och småhästarna, tänkte jag!

Kommer ev ha en traktor till förfogande, är det då en slåtter jag i första hand skall låna/köpa beg.? Sen kan man kratta och vända och köra in den med vanligt släp och krattor?

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Göra foder av övervuxen hage?
« Svar #14 skrivet: 09 jul-15 kl 14:17 »
Jag tänkte fodra djuren men skörden, men gissningsvis blir det en relativt "dålig" skörd men det passar smådjuren och småhästarna, tänkte jag!

Kommer ev ha en traktor till förfogande, är det då en slåtter jag i första hand skall låna/köpa beg.? Sen kan man kratta och vända och köra in den med vanligt släp och krattor?

Allt höbärgningsjobb går att göra helt manuellt, men det är ohyggligt jobbigt om man inte har en armé till sitt förfogande. I år använde vi traktor (25000 kr), slåttermaskin (1200), sidräfsa (700), löspress (1200), två balvagnar (2*3000). Sidräfsa är halvkass som vändare, men det är vad vi har. Elevator vore skönt för att få upp balarna på loftet.

En traktor som skall driva en press måste ha oberoende kraftuttag, det blir skitjobbigt annars.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser