Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ledsna bin vinglar och dör  (läst 1069 gånger)

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
Ledsna bin vinglar och dör
« skrivet: 04 mar-15 kl 14:32 »
Hej, jag vet inte om någon kan hjälpa mig, imorse gick jag förbi min kupa (Warre) och såg en del döda bin framför, några kom vinglande ur flustret och trilla ner framför. Nu när jag kom hem för en timma sen var det fler döda och vingliga. När jag knackade på kupan fick jag inget svar. Jag öppna för att kolla hur det såg ut och för att mata lite. Det var fuktigt och kändes inte varmt, bina verkade slöa. Jag bytte till torr isolering och tak.

Vädret har varit blandat här i Skåne, det var sol på förmiddagen och kom en liten skur nyss. Tidigare har de varit ut och flugit och allt har sett bra ut. Alla bin har fina vingar. En bekant föreslog majsjuka?

Har någon förslag på något jag kan göra?

rambi

  • Inlägg: 19
    • Östergötland
SV: Ledsna bin vinglar och dör
« Svar #1 skrivet: 04 mar-15 kl 16:16 »
Har du känd på kupan om den är lätt, för lätt - då har de inget att äter och svälta.
//rambi

 

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Ledsna bin vinglar och dör
« Svar #2 skrivet: 04 mar-15 kl 17:09 »
e är min första vinter så jag vet inte...Har gett dem lite att äta idag ifall det behövdes.

Just nu är det lite duggregn och knappt tre grader, lite bin flyger runt flustret, några vinglar. När jag knackar på väggen får jag i alla fall svar nu! Känns lite bättre, men jag är ändå orolig såklart!

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Ledsna bin vinglar och dör
« Svar #3 skrivet: 05 mar-15 kl 23:09 »
Idag hade bina städat framför kupan och betedde sig normalt. Skumt men bra antar jag?

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Ledsna bin vinglar och dör
« Svar #4 skrivet: 12 mar-15 kl 16:03 »
här samma problem (blekinge)... jag hoppas att de städat i kupan och slängt ut de döda... idag fint väder men inga bin ute...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser