Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad odla?  (läst 6335 gånger)

dataguru

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
Vad odla?
« skrivet: 17 sep-17 kl 18:31 »
Har nu 15 ha åkerjord och ingen kunskap eller erfarenhet av jordbruk.

Skulle gärna hålla allt i egen regi istället för att hyra ut åt andra.

Någon stor inkomst av detta behöver jag inte, men vill inte gå back.

Men vad ska man odla som är lätt för en nybörjare som inte vill spendera mycket tid med jordbruket?

Tänkte först vall som jag kan slå om det blir ogräs, men vall måste man väl slå o skörda 2-3 ggr? Eller kan man lämna t.ex slagen timotej på åkern eller måste man ta bort det slagna med?

Har ingen skördetröska, och vill helst inte anlita någon med tröska heller.

Har jag några alternativ? Har inga skördekrav utan kan gladeligen plöja ner allt på hösten/våren.

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Vad odla?
« Svar #1 skrivet: 17 sep-17 kl 18:45 »
Beroende på var i Sverige ni finns så varierar förutsättningar för vad som kan odlas... Ni skriver att ni inte vill ha för krävande verksamhet. Kan ni tänka er att föda upp exempelvis lamm? Det är i jämförelse med mycket annat förhållande vis enkelt även om allt innebär ett ansvar. Men efterfrågan på lamm är god och som sagt... förhållande vis enkelt  att driva.

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Vad odla?
« Svar #2 skrivet: 17 sep-17 kl 20:12 »
Enklast är väl att odla vall, fast med det sagt vill jag inte säga att det är enkelt. I varje fall inte om man är ute efter att få en kvalitativ skörd. Med 15 ha har man dessutom lämnat nivån när det kan göras med gamla billiga redskap om man inte råkar ha en pålitlig överenskommelse med vädergudarna...

dataguru

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
SV: Vad odla?
« Svar #3 skrivet: 20 sep-17 kl 07:22 »
Enklast är väl att odla vall, fast med det sagt vill jag inte säga att det är enkelt. I varje fall inte om man är ute efter att få en kvalitativ skörd. Med 15 ha har man dessutom lämnat nivån när det kan göras med gamla billiga redskap om man inte råkar ha en pålitlig överenskommelse med vädergudarna...

Jag har ok redskap tycker jag. Inget nytt... men ändå dugligt. 20 år gammal fungerande utrustning.

Kan tänka mig att vall skulle gå att börja med. Får ju gå över till andra grödor då man lärt sig en del.

Om jag inte hittar nån som köper skörden, kan man då klippa ner den med betesputs istället för att slå och göra balar? Det är väl som att klippa gräsmattan, i princip?

Vilka växter skulle passa? Klöver eller timotej känns ju inte allt för främmande..




Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vad odla?
« Svar #4 skrivet: 20 sep-17 kl 08:05 »
Nu har du ju inte skrivit vad du har för sorts utrustning, men om du tar hö på förstaskörden och kör över arealen med betesputsen istället för att ta en andraskörd så har du nog så enkelt du kan få det. Vallen gröngödslas, du får en rätt mager skörd men slipper gödsla. Om man inte bryr sig så mycket om avkastningen så kan man köra många år utan att bryta vallen.

Tänk dock på bidragen, de är bra att få.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Vad odla?
« Svar #5 skrivet: 20 sep-17 kl 15:02 »
Har man 15ha och vill sälja hö så är det rundbalat som gäller om man inte har ett väldigt intresse och tid för att sälja småbalar. Och då är man väldigt i händerna på vädergudarna.

Så jag tycker att man ska satsa på ensilage om man vill göra det lätt för sig. Att putsa av det är inga problem, men om man sitter i sitsen att man ofta/alltid behöver putsa det tycker jag man ska överväga att arrendera ut marken. Är mycket roligare om mark används produktivt.

Enklast är att köpa en färdig vallblandning men ett tips eftersom det är första gången du sår att slänga ihop en egen väldigt bred blandning så kan du roa dig på fritiden att kolla vad som trivs bäst på dina marker.

dataguru

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
SV: Vad odla?
« Svar #6 skrivet: 20 sep-17 kl 21:01 »
Nu har du ju inte skrivit vad du har för sorts utrustning, men om du tar hö på förstaskörden och kör över arealen med betesputsen istället för att ta en andraskörd så har du nog så enkelt du kan få det. Vallen gröngödslas, du får en rätt mager skörd men slipper gödsla. Om man inte bryr sig så mycket om avkastningen så kan man köra många år utan att bryta vallen.

Tänk dock på bidragen, de är bra att få.

Kan man helt kallt bara köra betesputs en enda gång? Dvs inte bärga någon skörd alls?

Tänkte erbjuda någon att skörda mot mindre kostnad eller rent av gratis, men om ingen nappar på erbjudandet så har jag inte möjlighet att bärga någon skörd. Bara slå eller köra med betesputs. Så en sådan säsong, är det dåligt att bara putsa av en enda gång? Krävs det två gånger?

Visserligen kan jag väl anlita någon att bärga ensilage åt mig, men det kostar säkert mera än vad man kan få betalt...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vad odla?
« Svar #7 skrivet: 20 sep-17 kl 21:17 »
Tror att blir för mycket av det goda, men jag vet faktiskt inte.

En variant om du inte är intresserad av att få avkastning är ju att ha arealen som viltåker.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Vad odla?
« Svar #8 skrivet: 20 sep-17 kl 21:21 »
Grattis till jorden! Vad växer på vallen idag, har jag missat att du skrivit det någonstans? Hur många skiften är marken uppdelad i?

Det kan räcka med att köra av allt med putsen framåt sensommaren, men det beror på hur mycket det har växt och vad du har för traktor och puts.

Fast det låter som ett riktigt slöseri i mina öron...

Tvingades själv köra av min lilla plätt första året efter att han som skulle fått vallen på rot kom på andra tankar och glömde meddela det. Visst är det skönt att kunna klara sig själv. Fast vad du än väljer kommer du bli hjälpt av ett par extra händer så förbered släkten redan nu....

Ensilage brukar folk säga, jag tycker hö. Många skulle hellre köpa hö om det fanns och i min värld så är det en lägre startkostnad för redskap om du ska göra allt själv.

Potatis säljer folk att det är svårt att misslyckas med, så det funderar jag på själv. Och om det inte går att sälja till grannar och vänner så får man väl skicka det någonstans där folk svälter...




Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Vad odla?
« Svar #9 skrivet: 21 sep-17 kl 08:19 »
Ok, jag antar du inte menar 15ha potatis utan en liten "husbehovsodling"? Annars pratar vi skördar på upp till 750 ton potatis för en välskött odling! Eller 100-200 ton för en bedrövligt skött. Och listan över investeringar och vad som kan gå fel blir lång.

Ska man odla potatis maskinellt så står det och faller med jordarten först och främst.

 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vad odla?
« Svar #10 skrivet: 21 sep-17 kl 08:34 »
......

Potatis säljer folk att det är svårt att misslyckas med, så det funderar jag på själv. Och om det inte går att sälja till grannar och vänner så får man väl skicka det någonstans där folk svälter...

Ammarnäs ligger i Västerbotten, där får de jobba hårt för att lyckas med potatisodlingen!

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Vad odla?
« Svar #11 skrivet: 21 sep-17 kl 13:04 »
Ok, jag antar du inte menar 15ha potatis utan en liten "husbehovsodling"? Annars pratar vi skördar på upp till 750 ton potatis för en välskött odling! Eller 100-200 ton för en bedrövligt skött. Och listan över investeringar och vad som kan gå fel blir lång.

Ska man odla potatis maskinellt så står det och faller med jordarten först och främst.


Antar att det var en retorisk fråga. Jag började med att fråga hur skiftena såg ut och vad som växt där innan. Vi har tidigare brukat 2 ha utan större ansträngning med en tidigare hästvagn för potatis som fått traktorkoppling och dom skördarna delades lika mellan de som var med och hjälpte till, inga konstigheter.


Postat med Alternativ.nu´s app

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad odla?
« Svar #12 skrivet: 21 sep-17 kl 17:31 »
Ammarnäs ligger i Västerbotten, där får de jobba hårt för att lyckas med potatisodlingen!


Hårt?? Majoriteten av de Norrländska matpotatisarna odlas väl i just Västerbottten?!

http://www.vasterbottenpotatis.se/
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Vad odla?
« Svar #13 skrivet: 21 sep-17 kl 19:51 »
Hårt?? Majoriteten av de Norrländska matpotatisarna odlas väl i just Västerbottten?!

http://www.vasterbottenpotatis.se/

En bra bit längre norrut har du även Outinens potatis som odlar med stor framgång så klimatet utgör knappast något större hinder. Det kan väl till viss del även hjälpa mot vissa åkommor på potatisen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vad odla?
« Svar #14 skrivet: 21 sep-17 kl 23:07 »
Men 15 ha potatis? Som sagts tidigare, det anser inte jag heller vara att komma lindrigt undan.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Vad odla?
« Svar #15 skrivet: 22 sep-17 kl 08:44 »
Men 15 ha potatis? Som sagts tidigare, det anser inte jag heller vara att komma lindrigt undan.


Det tror inte jag någon skulle föreslå. Tänk dig hur mycket man skulle längta efter pasta om man tvingades hobby-bruka 15ha potatis....


Postat med Alternativ.nu´s app

dataguru

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
SV: Vad odla?
« Svar #16 skrivet: 03 okt-17 kl 11:43 »
Finns det någon växt överhuvudtaget man endast kan slå av med slåttermaskin mot slutet av säsongen och sen plöja ner?

Solrosor? Timotej? Klöver?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vad odla?
« Svar #17 skrivet: 03 okt-17 kl 12:10 »
Se på fångrödor t ex oljerättika eller vitsenap

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Vad odla?
« Svar #18 skrivet: 03 okt-17 kl 15:06 »
Finns det någon växt överhuvudtaget man endast kan slå av med slåttermaskin mot slutet av säsongen och sen plöja ner?

Solrosor? Timotej? Klöver?
De flesta ettåriga växter borde funka.

dataguru

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
SV: Vad odla?
« Svar #19 skrivet: 05 okt-17 kl 14:18 »
Många kanske tycker det är dumt och slöseri med marken, men just nu har jag inte möjlighet att skaffa maskiner som krävs för seriöst jordbruk.

Nu i början har jag istället tänkt hålla marken i gott skick, och få jordbruksstöden i gengäld. Samtidigt lära mig om ogräshantering etc...

Allra helst skulle jag ju vilja odla nåt som jag kunde sälja, men utan skördetröska, tork eller balpress så skulle jag vara tvungen att anlita någon annan, och prissättningen förmodar jag är sådan att det inte lönar sig.

Jag räknar också med att jag är för dålig för att kunna odla fram spannmål att sälja på strå. Dessutom ligger väl priset så att ingen skulle betala nåt för att tröska bort o torka. Speciellt inte av en nybörjares åker...





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 3 användare
Okulärbesiktning av Byrålåda, xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser