Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bokföring: Fastigheten och lånet?  (läst 4184 gånger)

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
Bokföring: Fastigheten och lånet?
« skrivet: 08 jan-17 kl 12:45 »
Hej

Har köpt jordbruksfastighet och blev iom det momsreggad osv.
Ska sätta mig med bokföringen nu och försöker lära mig, ingen erfarenhet av bokföring förut.

Min fråga:
Hur ska jag bokföra köpet av själva jordbruksfastigheten och lånet? Ska den tas upp i bokföringen ens? Det köpet skedde ju lite innan momsreg.

Följdfråga:
Om fastigheten ska bokföras, ska då även amorteringar på lånet och gårdsförsäkringen bokföras?

MVH



torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Bokföring: Fastigheten och lånet?
« Svar #1 skrivet: 08 jan-17 kl 13:44 »

Fastigheten består väl av en bostadsdel med tomt och resten är verksamhetsdel.


Fördela inköpskostnaden mellan bostad och verksamhet på samma sätt som taxeringsvärdena för delarna.


Exempel:
Hela taxeringsvärdet = 500
Bostadsbyggnad = 150
Tomtmark = 30
Verksamhetens byggnader = 200
Verksamhetens mark = 120


Köpeskilling = 600
Av köpeskillingen utgör 600 * (150 + 30) / 500 = 216 betalning för boendet och resten = 384 betalning för verksamheten.


Här kan du välja om du vill ta upp de 384 som en skuld i verksamheten och ta upp räntekostnaderna som utgifter i verksamheten eller istället ta det "på dig själv". Hur du ska göra är inte helt lätt att avgöra och beror även på om du har verksamheten i enskild firma eller ej.


Hursom är mark och skog en tillgång som jag tar upp i bokföringen. Eftersom jag har enskild firma (som egentligen bara är en särredovisning av en del av mina ekonomiska förehavanden, enskild firma är inte annat än en del av mig skattemässigt) har jag satt värdet av marken mot eget kapital istället för som skuld mot banken och så betalar jag bokföringsmässigt ränta från firman till mig. Är inte säker på att det är alldeles korrekt att göra så när jag tänker efter.


Ja, verksamhetsdelen av försäkringen ska du ta som en kostnad i verksamheten.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Bokföring: Fastigheten och lånet?
« Svar #2 skrivet: 08 jan-17 kl 17:06 »
Tack för svaret! Jag gör så

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bokföring: Fastigheten och lånet?
« Svar #3 skrivet: 08 jan-17 kl 17:14 »


Hursom är mark och skog en tillgång som jag tar upp i bokföringen. Eftersom jag har enskild firma (som egentligen bara är en särredovisning av en del av mina ekonomiska förehavanden, enskild firma är inte annat än en del av mig skattemässigt) har jag satt värdet av marken mot eget kapital istället för som skuld mot banken och så betalar jag bokföringsmässigt ränta från firman till mig. Är inte säker på att det är alldeles korrekt att göra så när jag tänker efter.

[/quote

Korrekt, att det är fel. Tillgångar som tillhör firman skall självklart bokföras som sådanna. När man avskaffar dem så skall de bokföras mot kassa. Finns det inte tillräckligt i kassa så får man finansiera det med ett lån bokat mot kassa. Eget kapital är bara en post för bokslutsdisposition. Där redovisar man skillnaden mellan alla tillgångar minus alla lån vid bokslut.

Många bönder, har jag förstått, gör fel här. Men det verkar som att skattemyndigheten ordnar detta, då jag hört flera fall där bokföringen eget kapital skiljer sig mot deklarationens förtryckta. Hur har jag ingen aning om, men de skall stämma, annars har någon gjort fel. Troligtvis du.

Mvh
Magnus

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Bokföring: Fastigheten och lånet?
« Svar #4 skrivet: 08 jan-17 kl 19:16 »
Det blir lite konstigt när det är enskild firma men ändå kan man ju tänka sig en situation där "jag" lånar ut pengar till "min firma" för att firman ska kunna köpa något. Visst ska väl sådant gå mot eget kapital?


Men, det är väl utanför trådens ämne kanske.


Topfrogs sätt är nog bäst. Fördela värdet av fastigheten enligt taxerinsvärdena som i mitt exempel ovan. Lägg in verksamhetens andel av köpeskillingen som tillgångar, fördelat på byggnader, mark etc. och låt räntekostnaderna för detta belasta verksamheten.


Som du var inne på i en annan tråd så kan du under vissa förutsättningar, om du vill, kvitta ett eventuellt underskott (minusresultat) mot inkomst av tjänst och på så sätt få ned din skatt men också din framtida pension, som påverkas negativt av att man gör så.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bokföring: Fastigheten och lånet?
« Svar #5 skrivet: 09 jan-17 kl 08:48 »
För att svara på frågorna i trådstarten:
Skilj på dina privata pengar och företagets (den enskilda firmans) pengar till att börja med. De privata pengarna hanterar du som innan du köpte gården. Firmans pengar, både de som går in och de som går ut, ska bokföras. Varenda krona.
Amortera på gårdslånet får du inte göra för firmans pengar, däremot betalar du gårdens andel av räntorna med företagspengarna. Likaså gårdens andel av fastighetsförsäkringen, och t ex elkostnader (om du har en verksamhet som slukar el, du får göra en uppskattning av hur stor andel av elen, glöm inte nätavgiften, som går åt till företaget).
Har du underskott på företaget, vilket är rätt vanligt i början, får du betala dina företagsutgifter med privata pengar och sedan bokföra pengarna som "Egen insättning". Man behöver inte hålla på och krångla med att "låna ut" pengar mellan enskilda firman och privatekonomin, det räcker med att skriva i bokföringen att en har satt in privata pengar. När företaget sedan går med vinst om 20 år ;) kan du ta ut motsvarande pengar som du har satt in utan att behöva skatta för dem (under förutsättning att du inte har gjort förlustavdrag mot din lönearbetesinkomst).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bokföring: Fastigheten och lånet?
« Svar #6 skrivet: 09 jan-17 kl 13:51 »
Det blir lite konstigt när det är enskild firma men ändå kan man ju tänka sig en situation där "jag" lånar ut pengar till "min firma" för att firman ska kunna köpa något. Visst ska väl sådant gå mot eget kapital?


Men, det är väl utanför trådens ämne kanske.


När du lägger in egna pengar i bolaget så skall det bokföras mot ett tillgångskonto, tex kassa eller bank beroende på var pengarna finns. Din inbetalning kommer att påverka kontot eget kapital vid bokslut om det inte förbrukats innan. Eget kapital är alla tillgångar minus alla skulder. Kontot används främst för att mäta ett företags soliditet, ett viktigt nyckeltal.

Mvh
Magnus

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Bokföring: Fastigheten och lånet?
« Svar #7 skrivet: 10 jan-17 kl 23:06 »
Tack för alla svar! tror det börjar klarna.

En fråga till i ämnet:

Jag har räknat ut vilken andel av fastigheten som är privat och vilken som hör till näringsverksamheten enl fördelninen av taxeringsvärdet.
Jag har bokfört fastighetsinköpet multiplicerat med den andelen.
Även bokfört lånet multiplicerat med den andelen.

Och hädan efter kommer jag bokföra räntor på lånet multiplicerat med andelen.

Men hur ska jag bokföra amorteringar? Jag amorterar ju med privata pengar.

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bokföring: Fastigheten och lånet?
« Svar #8 skrivet: 21 jan-17 kl 23:17 »
Tack för alla svar! tror det börjar klarna.
Men hur ska jag bokföra amorteringar? Jag amorterar ju med privata pengar.
Kort svar: Inte alls :) !
Enda gången amorteringar ska upp i företagssammanhang är i samband med ditt årsbokslut, när du ska uppge hur mycket skulder du har på gården i förhållande till tillgångarna. Balansräkningen (tillgångar minus skulder) kommer alltså att se bättre och bättre ut för varje år när du amorterar, men i övrigt behöver du inte skriva så möe som en siffra!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Bokföring: Fastigheten och lånet?
« Svar #9 skrivet: 28 jan-17 kl 11:34 »
Om du verkligen betalar den delen av lånen som är bokförda i firman, med privata pengar, så är det ju viktigt att du bokar upp dom betalningarna som egna insättningar.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bokföring: Fastigheten och lånet?
« Svar #10 skrivet: 28 jan-17 kl 12:44 »
En amortering på firmans lån med firmans pengar bokförs på det tillgångskonto pengarna kommer ifrån och på det skuldkonto som lånet bokförts på.

Skulle det vara egna pengar man stoppar in i bolaget för att betala lånet med så måste det ju göras en egen insättning först.

Mvh
Magnus

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Bokföring: Fastigheten och lånet?
« Svar #11 skrivet: 28 jan-17 kl 15:07 »
Men om mina verifikationer ser ut såhär, själva köpet först. Jag tog 600.000 ur egen ficka, lånade 200.000. Siffrorna här gäller endast rörelsedelen ej privata. (uträknat från taxeringsvärdet)

// Konton:
1111   Byggnader på egen mark
1130   Mark
2351   Fastighetslån, långfristig del
8410   Räntekostnader för skulder



KontoDebetKredit2351200000111110000011307000002018600000

Sen gör jag en amortering med egna slantar, den har jag bokfört såhär på samma datum som jag gjorde den.
Även dessa siffror har jag multiplicerat med andelen som tillhör rörelsedelen.

KontoDebetKredit2351150000841050002018155000


Men detta ovan är alltså fel? Om jag förstår dig skräptanten så ska verifikationen göras sista datumet i bokföringsåret istället?

Ser det bra ut i övrigt?

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Bokföring: Fastigheten och lånet?
« Svar #12 skrivet: 28 jan-17 kl 15:13 »
Det är helt korrekt. Och det är alltid bäst att bokföra händelserna när dom sker. Då blir det rätt och riktigt. 

 Betalar du in 150 000 på lånet den 12 juli, så bokför du den händelsen 12 juli.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Bokföring: Fastigheten och lånet?
« Svar #13 skrivet: 28 jan-17 kl 15:48 »
Ok va bra! stort tack för hjälpen! =)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson, Jon.b, Anders Flix, Lucy Rist

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser