Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kommer hornen på killingar?  (läst 2205 gånger)

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
När kommer hornen på killingar?
« skrivet: 26 mar-15 kl 19:38 »
De första killingarna föddes nu i lördags efter 5 timmar väntan. Blev en pojke och en flicka  ;D Har kelat och gosat mycket med småttisarna.  Nu är de ett par dagar och när jag känner efter så är där inga horn bulor på huvudena. Kommer inte ihåg hur det var förra året men har för mig att man kände väldigt tidigt om de får horn. Mamma är nämligen kullig och hon fick förra året en kullig och behornad bockar. Kan vi ha fått två kulliga ?  :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: När kommer hornen på killingar?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-15 kl 20:34 »
Huden följer med lite, om du petar på den med fingret på en kullig killing.  På ett djur som ska få horn sitter huden fast.  Man kan även se en skillnad i frisyr.  För det mesta börjar hornen växa igenom huden redan på mycket unga djur, och det blir ömt som vid tandsprickning.  Vilket ju är ungefär vad det är.  (En gång fick jag en killing, som hornen hade börjat växa ut på redan före födseln, vilket inte var så trevligt för min get.)

  Om din kulliga get har fött en behornad killing, så har hon bevisat att hon har ett anlag för horn och et för kullighet, så kallad heterozygot.  Om du låter henne para sig med en behornad bock (som har två anlag för horn, homozygot), så är det 50 % sannolikhet att avkomman blir kullig.  Om bocken också är kullig heterozygot, så blir sannolikheten för kullig killing 75 %.  Men statistik gäller mest för ganska stora grupper.  Om du har en enda get, så kan det bli väldigt olika!  ;D

  Och GRATTIS till välskapta gosiga killingar!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: När kommer hornen på killingar?
« Svar #2 skrivet: 26 mar-15 kl 21:44 »
Tack  :) Måste känna lite mer noga i morgon. Den kulliga geten har en syster som har horn och deras mamma fick förra året två och de fick horn båda två. Antar kullig ligger i deras anlag. Har bara använt behornad bock då man inte bör ha kullig till kullig. Skulle vara kul med en kullig till och slippa ont när damen är kinkig  ;) Vilken dag nu så kommer två till att få smått.  ;D blir spännande o se vad det blir då förra året blev det 5 pojkar och 1 flicka.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: När kommer hornen på killingar?
« Svar #3 skrivet: 27 mar-15 kl 15:32 »
Ja, du ser, när antalet är litet kan procenten åka iväg ganska långt åt olika håll.  Anlaget för att få horn är recessivt, och anlaget för kullighet är dominant.  Helt enligt Mendels lagar.  (Som han inte lär ha förstått vikten av själv, medan han levde.)

  Men lär för all del alla dina gosingar att uttrycka sitt dåliga humör på ett civiliserat sätt!  Inga blåmärken, tack!  ;D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: När kommer hornen på killingar?
« Svar #4 skrivet: 27 mar-15 kl 18:19 »
Kela jätte mycket idag och kände lite extra idag och visst så känner jag pyttesmå bulor på bocken men inte på hans syster. Lite etikett har jag försökt lära dem men den som inte får in det i skallen är systern till den kulliga. Man fick absolut inte klappa/klia henne lägre än handbredd från ryggen från mitten och bak för då fick man sig en hård tillrättavisning. Tråkigt nog så fick hon död killing för lite mer än månad sedan men hon är helt ombytt nu. Nu kan man klappa/känna på henne överallt och att mjölka henne trodde vi skulle vara ett omöjligt men hon är snällare än systern att mjölka.

Trots lite blåmärken så slår inget killingar som skuttar runt  ;D

 

Gilbert

  • Gäst
SV: När kommer hornen på killingar?
« Svar #5 skrivet: 27 mar-15 kl 20:24 »
hamnade i fel tråd ...
« Senast ändrad: 27 mar-15 kl 21:21 av Gilbert »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: När kommer hornen på killingar?
« Svar #6 skrivet: 28 mar-15 kl 10:06 »
Fina killingar!  :D  Jag undrar, om möjligen systern hade ont i bakkroppen? ??? :o

På den övre bilden tycker jag mig se frisyr för blivande horn, men på den nedre har jag svårt att se frisyren, möjligen kullig.  Är jag ute och cyklar? :P

hamnade i fel tråd ...
Men välkommen ändå!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: När kommer hornen på killingar?
« Svar #7 skrivet: 29 mar-15 kl 23:11 »
Den övre är flickan som jag nästan är säker kommer att bli kullig och nedre pojke ;D . Blev senare fyrdubbel glädje i fredags då mamman till kulliga och en annan killade. Kan säga att man redan känner horn på alla fyra.

Angående systern så har hon varit lite sådan redan när hon var liten. Vill inte bli klappad på magen eller skinkorna men det har inte varit problem att klippa klövar fram och bak med lite mutor. Blev lite känsligare när hon väntade killing nu senast. Men nu låter hon oss röra henne överallt. Tror inte hon hade/har ont utan hennes personlighet mer. Systern är helt motsatta en kelsjuk gottegris  ;) som letar godsaker hela tiden.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: När kommer hornen på killingar?
« Svar #8 skrivet: 30 mar-15 kl 13:10 »
Där ser man.  Men det är nyttigt att cykla!  ;D

  Bra att systern inte verkar ha ont.  Jag förmodar att hormoner under dräktigheten påverkar även känsligheten för beröring, liksom luktsinnet, foglossning m m som vi kvinns drabbas av då vi ska föröka släktet.

  Och tack för bilderna!  Har du fleeer?  :P :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: När kommer hornen på killingar?
« Svar #9 skrivet: 30 mar-15 kl 18:43 »
 ;D Eller så får jag reda på längre fram att jag cyklar. De små blev en vecka i lördags och bubblar av energi att det knappt går att ta ett okej foto då de knappt är stilla 3 sekunder :P

Här kommer två som är lite mer skärpa på och så ett på två av de som kom i fredags. På dem känns hornen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: När kommer hornen på killingar?
« Svar #10 skrivet: 30 mar-15 kl 22:52 »
Just det, mittbena på dem som ska få horn, stämmer det på dina?  Framåtkammat över hela pannan på kulliga?

  Och grattis till fina killingar!  Stilla max 3 sekunder, det låter som föredömligt friska och glada killingar!  Visst är det ljuvligt när de använder sin energi till att skutta TILL dig, hellre än BORT IFRÅN dig!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser