Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..  (läst 22857 gånger)

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #20 skrivet: 25 mar-15 kl 21:57 »
Precis, Humle, det enda är att oljan blir mer trögflytande om det är kallt; så den kan droppa av i större omfattning, innan den hunnit tränga in.
Tre lösningar för det finns svjv: Tillsätta terpentin, stryka tunnare men fler lager eller hetta upp oljan.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Rubensgården

  • Gäst
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #21 skrivet: 26 mar-15 kl 07:26 »
Har aldrig begripit detta med att blanda ut linoljan med terpentin för att få bättre inträngning. Molekylstorleken i rå linolja är 0,000005–0,00001 mm stora, i kokt linolja 0,0001 mm men poröppningen i trä är 0,03 mm. Så det känns inte som att den råa linoljan är för "tjock" för att komma in i träet... http://auroramobelrestaurering.com/Linolja_Monica_Svederoth.pdf


Det kanske har mer med viskositeten att göra. Högviskosa ämnen har dålig kappilärinträngningsförmåga och hinner härda innan det kommit in.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #22 skrivet: 26 mar-15 kl 13:10 »
Precis - Viskositeten bör spela viss betydelse eller hur?  ;) Värm upp oljan så blir det mer lättflytande och ska du ha oljan långt in i träet kör du det i en vacum kammare - då fyller du samtliga porer med olja!
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #23 skrivet: 26 mar-15 kl 14:14 »
Terpentinet gör det väl också möjligt att stryka tunnare lager än annars? Om det nu är till en fördel vet jag inte.
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #24 skrivet: 26 mar-15 kl 20:26 »
Det kanske har mer med viskositeten att göra. Högviskosa ämnen har dålig kappilärinträngningsförmåga och hinner härda innan det kommit in.
Viskositet, ja, det var det jag syftade på. Dock är risken att oljan ska oxidera innan den trängt in minimal, vill jag mena, eftersom oxidationstiden förlängs om temperaturen sänks (och därmed viskositeten höjs), och oxidationstiden för rå linolja i rumstemperatur är minst en månad.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

 

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #25 skrivet: 27 mar-15 kl 17:56 »
Har aldrig begripit detta med att blanda ut linoljan med terpentin för att få bättre inträngning. Molekylstorleken i rå linolja är 0,000005–0,00001 mm stora, i kokt linolja 0,0001 mm men poröppningen i trä är 0,03 mm. Så det känns inte som att den råa linoljan är för "tjock" för att komma in i träet... http://auroramobelrestaurering.com/Linolja_Monica_Svederoth.pdf


Halaj!

Ja, jag har också funderat på detta.
Anta att du har ett hål på 0,03 mm, och du vill ha en plupp som är 0,04 mm genom hålet.
Hur skulle det hjälpa pluppen genom att tillsätta andra pluppar som är 0,02 mm stora?

Det borde ju bli tvärtom! Inom kemin säger man ju: ”lika löser lika”. Det här innebär ju att lika molekyler binder till varandra och bildar en ny molekyl som utåt sett har ett elektronmoln som har ädelgasstruktur.
Alltså borde 0,04 mm pluppen bli ännu större i diameter eftersom det hänger en klase 0,02 mm pluppar på den!

Eftersom skillnaden i plupp/hål är så stor som du säger borde det inte göra varken till eller från att tillsätta terpentin.
Men om min hemkokade teori ovan stämmer så borde det tvärtom bli sämre inträngning om du tillsätter terpentin!

Någon som har större kemikunskaper än jag som kan bena ut det här?

//T

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #26 skrivet: 29 mar-15 kl 18:53 »
Terpentinen kanske funkar som rengöring åt linoljan? Lyfter smutsen från träet som annars hade hämmat linoljans inträngning? Bara vilda hypoteser från mig :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #27 skrivet: 29 mar-15 kl 19:03 »
Jag har för mig att linoljan i sig har rengörande egenskaper. Jag tror terpentinet finns där för bättre inträngning, samt kanske för att träet inte ska bli så mörkt. Ihop med tjäran kanske det bidrar till en viss gyllene lyster? Dock har jag faktiskt aldrig använt roslagsmahogny, utan enbart linolja och tjära, så jag kan inte säga säkert ...

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #28 skrivet: 21 apr-15 kl 19:33 »
Roslagsmahogny, kallas härstädes (Orust i Bohuslän) inte så utan här säger man Marstrandsbets. Detta enligt en äldre båtbyggare. Bästa tjäran enligt honom skall vara gul, se ut ungefär som linolja.

Finns det månne andra beteckningar på andra ställen?

Lite OT, men jag hoppas på förståelse.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Göra roslagsmahogny med ingridienser från Biltema..
« Svar #29 skrivet: 18 maj-15 kl 15:17 »
Blandade en liten sats igår & behandlade den nybyggda odlingsbänken.
Fingrarna luktar fortfarande tjära & rök (ingen eld inblandad )

Undvek att behandla insidan, får bli fiberduk där, tror jag sak dra en fråga på odlar tavlan.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser