Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattentunnor av gamla silltunnor, behandla eller inte, och med vad?  (läst 6367 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Hittat silltunnor, eller någon slags fisk iaf luktar blä, som var tänkt att samla regnvatten i.
Vad jag kan se är dessa tunnor helt obehandlade och mina Google skills indikerar att roslagsmahogny skulle vara bra, och för utsidan är jag helt med på det, men insidan?
Där kommer vara vatten av skiftande volym, är roslagsmahogny säkert för att ha mot vatten som man ska vattna odlingarna med?

Eller har forat annan åsikt om val av behandling?


(inser att man kunde postat denna fråga i många underforum på alternativ, men provar här, bogsering av admin är helt OK)
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
En idé:
Skippa lacknafta/terpentin. Pensla med varm linolja invändigt och värm in det med blåslampa el dyl.
Medan tunnan är varm, pensla med riktigt varm tjära utvändigt och värm in den också, med blåslampa eller genom att rulla tunnan över en eld eller glöd.
Lite krångligt? Kanske det.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Hmm.
om inte annat är det en fullt legitim orsak att skaffa en blåslampa.
:-D
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
Jag har ingen aning om det är en bra behandling för vattentunnor men löser du oljan och "mahogny" i etanol så dras mer in trät utan att du värmer. För att behandla insidan kan man antagligen också bara hälla ner oljan och låta tunnan stå och dra ett bra tag, sen stjälper man tunnan och låter varje "sektion" som täcks av oljan dra ungefär lika länge. Fyll eventuellt på om det börjar se lite ut. Häll ut överflödet och använd till utsidan.

Att stoppa ner en gasolbrännare i en tunna som är nymålad med linolja är inget jag skulle göra frivilligt. :)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Tanken med att värma in det är att det ska bli beständigare, samt att man slipper påverkan från lösningsmedlet. Linolja+etanol är för mig okänd blandning. Vilka egenskaper har den?

Brandfaran bör beaktas. Det är inte meningen att man ska värma så att det slår eld (fast lite småflammor i tjäran utvändigt gör inget, om man har koll så det inte sprider sig). Lämpligt förfarande beror också av tunnans storlek. Ju djupare man måste ner och värma, desto försiktigare bör man vara. Ett alternativ är att först värma tunnan, sen stryka på varm linolja och varm tjära. Invändigt kan man använda pensel med förlängt skaft.

Ulf Målarmästare skrev i annan tråd att både tjära och linolja var olämpliga om vattnet ska användas som dricksvatten, men nu var det ju bevattningsvatten. Jag vet inte om någon av de aktuella produkterna är olämpliga i så fall.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Är tunnorna täta?

Ofta är ju en gammal, torr, tunna inte tät.

Linolja tätar ju en del springor men kanske också hindrar träet att ta upp fukt och svälla.

Kanske inget problem men värt att fundera på. Tycker jag...

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Alternativt förslag: Köp plasttunnor så slipper du använda läskiga naturliga gifter.

Eller använd trätunnorna som de är hellre än att oroa dig.

Eller köp linolja av kvalitet du känner förtroende för. Rå linolja är mindre behandlad än kokt och tränger in bättre.

Eller behandla träet om träet ser ut att behöva det. Annars använd tunnorna som de är tills vidare. Silltran har nog också en viss impregnerande verkan.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Tackar för alla tips & idéer
Tunnorna är inte så gamla, skulle tippa på att de var i produktion förra året, täta ser de ut att vara & impregnerade invändigt av tidigare innehåll. (lukten lär inte försvinna i första taget)

Just nu lutar det åt att behandla utsidan och låta insida vara.
Enda orsaken att överhuvudtaget behandla trät är för att jag vill att dessa ska vara i drift så länge det bara går. Inte var de lätta att få tag på och eftersom pengar var inblandade i anskaffandet vill jag att de ska hålla så länge det bara går.

Plast funkar ypperligt till ändamålet, inte lika snyggt och på senare tid har röster höjts om att all plast är farligt, jag väljer att inte diskutera plast utan nöjer mig med att trä är trä, otroligt vackrare än plasttunnor.

Någon form av behandling av utsidan, lutar åt linolja, får det bli.
Vi får se hur det slutar.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Jag tror inte linolja och etanol är särskilt blandbara, utan en blandning härav kommer att skikta sig.

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
Jag tror inte linolja och etanol är särskilt blandbara, utan en blandning härav kommer att skikta sig.

Du har nog rätt. Jag tänkte på tjäran och sedan funderade jag inte på om också enbart oljan löste sig i etanolen.
Inte för att jag tror att man behöver lösa oljan om bara trät är något så när torrt men det är ett intressant problem om man skulle vilja göra det utan terpentin etc.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
En gång i desperat läge blandade jag tjära med bensin. Det fungerade.  ;D

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
En gång i desperat läge blandade jag tjära med bensin. Det fungerade.  ;D

Värmde du in den blandningen med blåslampa sen?  ;D

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Nej. Bensinen gav tillräcklig inträngning. Det var f.ö. vid reparation av skada i timmerhus och jag kände väl inte för att elda i huset även utan bensin. Det var i en ventilerad oinredd vind. Idag hade jag hellre tagit bara tjära, som jag värmt före applicering. Det fanns vad jag minns inte tid att skaffa lämpligare lösningsmedel. Det var snart vinter, tak skulle på ovanpå lagningen i timmerstommen o.s.v.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Huvudparten i bensin och lacknafta är alifatiska kolväten och därmed snarlika i egenskaperna som lösningsmedel.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Jo, det var ungefär så jag tänkte också. Fast bensin är lättflyktigare och kan ha tillsatser som måhända inte är optimala för trä. Om det sistnämnda vet jag dock inget. Dessutom förmodar jag att bensin är ännu värre än lacknafta ur arbetsmiljösynpunkt.

 

mimsan

  • Inlägg: 66
  • Planterar gärna träd
    • Skåne
Jag har haft sådana, de är i fur och ruttnar så småningom, 10-15 år.. Jag behandlade med linolja då och då på utsidan. De ska ju helst inte torka för mycket, då blir det att pussla. Var noga med att de står fritt från marken, på stenar eller ngt som inte suger kapillärt. Min åsikt är att man behöver inte värma linoljan, den har otrolig inträngningsförmåga ändå. Den råa suger längst :-)
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

813 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, Corax

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser