Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Nån mer än jag som fått "hönsgårdsögon"?  (läst 973 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Nån mer än jag som fått "hönsgårdsögon"?
« skrivet: 30 aug-14 kl 14:04 »
Jag har drabbats av en åkomma som jag kallar för "hönsgårdsögon". Det innebär att varje gång jag tittar på en tomt så kan jag inte låta bli att fundera över hur man bäst skulle anlägga en hönsgård och ett hönshus där, samt klura över hur många höns det skulle hysa, och av vilken ras och tupp/hönesammansättning.

Finns det någon annan som har samma sjukdom?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

ChickenSteps

  • Inlägg: 140
    • Halland
    • ChickenSteps
SV: Nån mer än jag som fått "hönsgårdsögon"?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-14 kl 14:02 »

 :)
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Torpfröken

  • Inlägg: 152
    • Uppland
SV: Nån mer än jag som fått "hönsgårdsögon"?
« Svar #2 skrivet: 31 aug-14 kl 14:39 »
Inte riktigt, jag börjar skala upp en permakulturträdgård istället, men mina höns är helt frigående, så själva huset är mobilt.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Nån mer än jag som fått "hönsgårdsögon"?
« Svar #3 skrivet: 01 sep-14 kl 17:51 »
O ja, jag tittar in trädgårdarna jag går förbi 'titta vilken fin lekstuga att ha höns i', tänker jag t.ex. Men jag tänker ibland också 'o vilket bra ställe att odla tomater' m. m.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Nån mer än jag som fått "hönsgårdsögon"?
« Svar #4 skrivet: 01 sep-14 kl 18:02 »
-Och jag som trodde att du var allergisk och börjar klia dig i ögonen så snart du kommer in i hönsgården! Där hönsens husvagn står har det stått ett uthus förr, och en del av deras hägn var täckt av kirskål, nässlor och sånt redan innan. Hade det varit en perfekt gräsmatta så hade hönsen kanske inte fått bo där så på så vis var det bra, men jag förbannar kirskålen. Mina höns äter den inte heller rå så på så vis är vi lika. Måste i så fall förvällas och blandas ned i en "hönsgröt" och ska jag äta den så får det bli i paj eller omelett.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 2 användare
GE202, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser