Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Strömaterial till skittunna  (läst 7650 gånger)

Fru Jansson

  • Gäst
Strömaterial till skittunna
« skrivet: 14 jul-12 kl 12:10 »
Strör med sågspån i separetten. Men av nån anledning tycks sågspån efter ett tag börja leda lukter, istället för att dämpa... Så tips på bättre strömaterial mottages tacksamt!

Kalk? Minns att vi använde foderkalk när det skulle vara permanentbädd i stallen... Men funkar det till ren skit? Och hur är det med dasspappret? Hur viktigt är det att slänga det i egen tunna? Jag inbillar mig att det luktar mer när folk slängt för mycket papper i tunnan. Det hindrar ju liksom strömaterialet att hamna på skiten...

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Strömaterial till skittunna
« Svar #1 skrivet: 14 jul-12 kl 12:30 »


Hmm......Lustigt att den doftar..   Jag använder inte min Seppis själv men andra gör det.  Tycker inte min luktar nämnvärt.  Strömaterial har jag inte ens tänkt på :o
TorkeSkitPapper ligger i Seppis.  Skiter tills den är överfull åsså byta hink sen.  Njet problema.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Strömaterial till skittunna
« Svar #2 skrivet: 14 jul-12 kl 13:15 »
Vanlig blommjord. Består till 98% av torv, vilket reducerar dofter till ett minimum och gör skiten hanterbar. 4 för 99:- är vanligt, räcker skitlänge..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Strömaterial till skittunna
« Svar #3 skrivet: 14 jul-12 kl 13:27 »

Hmm......Lustigt att den doftar..   Jag använder inte min Seppis själv men andra gör det.  Tycker inte min luktar nämnvärt.  Strömaterial har jag inte ens tänkt på :o
TorkeSkitPapper ligger i Seppis.  Skiter tills den är överfull åsså byta hink sen.  Njet problema.

En viss liten gosse har provat att stå upp och pinka där ett par gånger. Har inte riktigt kommit tillrätta med saker och ting efter det, städning till trots.. Måste utreda lite vad som gått knas. Borde vara läge att göra det ordentligt nu under sommaren, men men... Har inte hittat orken riktigt..

Tack för tipset om blomjord. Ska skaffa.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Strömaterial till skittunna
« Svar #4 skrivet: 14 jul-12 kl 13:43 »
Vanlig blommjord. Består till 98% av torv, vilket reducerar dofter till ett minimum och gör skiten hanterbar. 4 för 99:- är vanligt, räcker skitlänge..
Använder vi oxå och som vuxen kan man strö lite när man gjort det stora, när barnen ska strö efter sig blir det jord både här och där ::) Förarar i en vanlig hink med lock inne på dass och använder en liten trädgårdsspade att ta med.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Broberg

  • Gäst
SV: Strömaterial till skittunna
« Svar #5 skrivet: 14 jul-12 kl 13:47 »
Vanlig blommjord. Består till 98% av torv, vilket reducerar dofter till ett minimum och gör skiten hanterbar. 4 för 99:- är vanligt, räcker skitlänge..

Jupp, torv is the shit. Fast jag kör fortfarande med mina stora balar.

Tant Jansson

  • Inlägg: 249
    • Östergötland
SV: Strömaterial till skittunna
« Svar #6 skrivet: 15 jul-12 kl 10:34 »
Alla verkar göra på sitt eget lilla vis.  :D

När jag byter till ny påse lägger jag först, i botten, det fuktuppsugande pappret som köps till Separetten. Har alltid funderat på om det inte är överkurs.  :) Men har aldrig kommit längre än tanken....  :-[

Sedan strör jag ett lager kompostmedel. Och lite hederlig torv.

Eftersom papper bryts ned på längre tid än resten som hamnar i påsen lägger gäster pappret (om de vill) i Separetten. Resten av hushållet i en påse vid sidan av.
Fläkten är alltid inställd på högsta hastighet. Och jag är noga med att göra rent fläktgallret med jämna mellanrum. Pappersdamm sätter lätt igen det. Och då uppstår lukt har jag märkt.

Någon torv eller liknande mellan "lagren" lägger jag inte. Utan bara i botten för att suga upp den fukt och eventuella urin som kommer i påsen.

/Tant *bor året runt med Separett*
Tant inte fru, om jag får be. :D

gunillanillan

  • Inlägg: 7
SV: Strömaterial till skittunna
« Svar #7 skrivet: 16 jul-12 kl 16:13 »
Prova torv... absorberar bra och bidrager till ett bra kompostmaterial...

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Strömaterial till skittunna
« Svar #8 skrivet: 16 jul-12 kl 18:04 »
Strör med sågspån i separetten. Men av nån anledning tycks sågspån efter ett tag börja leda lukter, istället för att dämpa...

Är det sågspån från torrt trä eller från råvirke?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Strömaterial till skittunna
« Svar #9 skrivet: 16 jul-12 kl 18:21 »
Är det sågspån från torrt trä eller från råvirke?

Ehh... från grannsågen... Antar att det är från råvirke då... Fast... problemet var antagligen allt för dåligt flöde i urinslangen... Dvs, pisset har runnit över och ner i alltihopet. Syntes rätt tydligt nu när jag öppnat separetten. Inte konstigt att det luktat en del... Nåväl. Tvätta bort, se till att det rinner undan så pass att man kan pinka utan att pausa halvvägs, och så dit med ny hink. Men blomjord är nog ingen dum idé ändå!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser