Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lägga dammduk i en badtunna  (läst 4682 gånger)

mangesjakt

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
lägga dammduk i en badtunna
« skrivet: 07 feb-17 kl 19:09 »
Skulle detta funka tror ni i en badtunna av trä. Där plankorna är för dåliga för att bara täta med sågspån. Eller nån som har något annat förslag?
Vill gärna slippa o plasta

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: lägga dammduk i en badtunna
« Svar #1 skrivet: 08 feb-17 kl 07:15 »
Med räta vinklar mellan botten och väggar så blir det väldigt mycket veck att bara lägga i en duk. Det går eventuellt att lägga i två bitar och skarva. Men lite pyssel och kan bli svårt att få tätt. Jag har sett förr att man kunde köpa formbeställda dukar, då är de svetsade tror jag. Om det finns fortfarande så kanske det är bästa lösningen?

Epdm skall du ha, inte plast. Det är bättre för miljön, håller bättre/längre och är mindre halkigt. Lägg rejält med mjukt emellan tex markduk, fiberduk eller gamla trasmattor.

Mvh
Magnus


kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: lägga dammduk i en badtunna
« Svar #2 skrivet: 08 feb-17 kl 12:44 »
Om du har möjlighet att ställa hela badtunnan i blöt så kanske de kan svälla sig tät. Vi hade en båt som vi varje vår sänkte ett par veckor i sjön. Sen höll den sig tät hela sommaren.
kretslopp

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: lägga dammduk i en badtunna
« Svar #3 skrivet: 20 feb-17 kl 13:38 »
Ett gammalt träbåtstips är att lägga gamla trasmattor på insidan för att förhindra direkt avdunstning.
Vattna några ggr/dag å se om trät sväller.
Annars kan man försöka mixa vattenfast trälim/sågspån(helst slipdamm) i de grövsta hålen. Dock måste/bör trät du limmar mot vara torrt.

/Rikard

 

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
SV: lägga dammduk i en badtunna
« Svar #4 skrivet: 24 feb-17 kl 22:54 »
Har haft en trätunna i många år (nu ersatt av en med plastinsats)

Tidigt fick jag använda en limpistol för att få den så tätt att jag fick botten att inte läcka.
Sedan är det bara att långsamt fylla upp så långt det går och den får svälla ihop.
När den sedan är så högt att det går att värma vatten går det fort. Bara vattnet är varmt sväller den ihop ordentligt.

Sedan har jag hört de som plastat dem på insidan men jag är skeptiskt, trä lever plast är hårt.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, von tratt, Frida Hagman, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser