Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken jord?  (läst 5455 gånger)

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
Vilken jord?
« skrivet: 25 jan-10 kl 18:05 »
Vilken sorts jord använder ni? Kan man köpa en "standard"-jord och tillsätta olika delar för att få bra jord till citrus, gurka, tomat, pelargoner o s v? Eller köper ni olika jord till olika grödor?

Det vore praktiskt att ha en standardjord som kan blandas till olika behov!
MVH Rosita zon 1

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vilken jord?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-10 kl 18:52 »
Kan man köpa jord?

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Vilken jord?
« Svar #2 skrivet: 25 jan-10 kl 18:52 »
Hej!
Jag köper torv och sedan blandar jag med sand och grus beroende på vad jag ska odla. Lite lamagödsel är ett bra tillskott ibland.
MVH
Jan

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vilken jord?
« Svar #3 skrivet: 25 jan-10 kl 19:01 »
Jag använder sisådär 2/3 bra trädgårdsjord och 1/3 mogen kompost. Det är en bra grundblandning tycker jag. Men den behöver placeras frostfritt på hösten om man vill ha tillgång under vintern.

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Vilken jord?
« Svar #4 skrivet: 25 jan-10 kl 21:00 »
Jan och Anders: använder ni denna blandning till alla växter?
MVH Rosita zon 1

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vilken jord?
« Svar #5 skrivet: 25 jan-10 kl 21:56 »
Jan och Anders: använder ni denna blandning till alla växter?

Ja, i stort sett till alla växter jag odlar i kruka, men jag varierar komposthalten. Och det händer att jag blandar i sand och torvmull.

jimvidar

  • Inlägg: 63
  • Perenner och mat som största intressen.
    • Uppland
SV: Vilken jord?
« Svar #6 skrivet: 26 jan-10 kl 09:11 »
Själv köper jag fem för hundra och gödslar upp den med hönsgödsel.
Enligt rekommendationer av Maj-Britt Pettersson (odla i P1) så tar man en tekopp hönsgödsel /säck

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Vilken jord?
« Svar #7 skrivet: 26 jan-10 kl 11:41 »
Hej!
Alla växter går att odla i torvbaserade blandningar. Jag använder inte gärna kompost eller jord då det innehåller för mycket ogräsfrön. Jag är lat.
När jag odlar i kruka använder jag Osmocote, som är ett långtidsverkande gödselmedel. Till skillnad från andra gödselmedel så släpper det ut näringen succesivt beroende på jordtemperaturen. Naturgödsel och kompost kan avge näringen vid olämpliga tillfällen. Det miljövänliga och växtvänliga alternativet är att gödselvattna med en svag lösning varje vecka.
Jag har gjort misstaget att köpa ett lass kompostjord från tippen. Det innehöll enormt mycket ogräsfrön så det ger mig massor av onödigt arbete i flera år. Jag har även ( av snålhet ) använt väl komposterad naturgödsel. Mycket ogräs och mycket extrajobb.
MVH
Jan


ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vilken jord?
« Svar #8 skrivet: 26 jan-10 kl 15:14 »
Men nu odlar du kanske i större skala än de flesta av oss, Jan. Problemet med köpepåsar, oavsett ren torv eller med inblandning, typ 5 för hundra, är att man helst ska använda dem inom 2-3 år, man kan inte låta dem ligga, de efterkomposterar i påsen och komposterad torv blir väldigt kompakt.

Själv använder jag oftast kogödselpåsen som man kan köpa 5 för hundra av, och blandar ut med grus, kompost och gödsel i olika proportioner beroende på vad den ska användas till. Och visst, det blir lite ogräs, men i min ännu så länge lilla odling så gör det inte så mycket. Om jag börjar med min miniplantskola som jag drömmer om kanske jag gör en annan värdering...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Vilken jord?
« Svar #9 skrivet: 26 jan-10 kl 16:51 »
Halaj!

Jag kör också som ieenilorac; jag planterar direkt i koskit på påse. Jag blandar i lite från komposten och lite från den befintliga jorden. Lite av det ena och lite av det andra, beroende på dagsformen på ryggontet. Jag tror inte att det är så noga.

Var noga med att koskiten är högoktanig. 80 % skit och 20 % torv skall det vara.
Vissa fabrikat fuskar.

//T

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Vilken jord?
« Svar #10 skrivet: 26 jan-10 kl 17:35 »
Okej, tack för era svar! Jag kommer nog att köpa någon bra jord, som Plantagen special för 39:-, och sen blanda den med grus, kompost, kogödsel, lite stallgödsel och lite torvmull. Jag odlar mycket i krukor, förutom i landet och där gödslar jag med kompost, stallgödsel och hönsgödsel.
MVH Rosita zon 1

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vilken jord?
« Svar #11 skrivet: 26 jan-10 kl 17:48 »
köp ett lastbilslast med harpad matjord... det går åt förr eller senare
Fjäderfän och kaniner

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Vilken jord?
« Svar #12 skrivet: 26 jan-10 kl 18:06 »
Hej!
Jag använder naturligtvis torr torv. Vatten har jag hemma så det behöver jag inte köra omkring med. Torr torv håller sig hur länge som helst. Vill jag ha naturgödsel så har jag egen från hästar, fjäderfä och lamor.
Man kan köpa småsäckar med fuḱtig torv om man ska fylla några krukor men det blir alltför tungt om man ska ha mycket. Mitt släp tar ca en pall med fuktig torv men jag får in 30 balar av sk 300 liters säckar. De innehåller i praktiken 200 liter.
MVH
Jan

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vilken jord?
« Svar #13 skrivet: 26 jan-10 kl 23:02 »
Harpad matjord har varierande kvalitet, ibland är den jättebra, ibland dålig. Ibland är den lerig, ibland sandig och ibland innehåller den mycket ogräs. Men om man har ett tunt matjordslager är harpad matjord det enda sättet att snabbt öka matjordslagret tillräckligt mycket, man måste dock jordförbättra med kompost och gödsel.

I krukor funkar harpad matjord om man blandar den med grus, gödsel och kompost, beroende på vad man ska odla, men ett lastbilslass är typ 10-12 kubik och kostar ca 5000 plus frakt, så om man bara behöver det till krukor är det lite overkill.

Jan lindgren, använder du samma typ av torv som man har till hästströ? Funkar säkert utmärkt, men det brukar vad jag vet inte finnas på byggmarknad eller trädgårdsbutik, så då får man köra någon annan stans för att köpa det. Men det är säkert ekonomiskt, ska prova att leta upp det nästa gång! Gäller bara att försluta öppnad förpackning så att den inte blir blöt.

Fräckt av dem att påstå att balen innehåller 300 l om det inte stämmer  >:(.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Vilken jord?
« Svar #14 skrivet: 27 jan-10 kl 09:51 »
Vad för slags grus blandar ni i jorden?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser