Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tätning av ytterfönstret.  (läst 2031 gånger)

wizebo

  • Inlägg: 18
    • Södermanland
Tätning av ytterfönstret.
« skrivet: 01 sep-15 kl 17:09 »
Hej!
Vi har haft våra fönster inlämnade på ommålning och kitning och när vi hängde tillbaka de så ser jag att det är ganska stora springor mellan fönsterruta o karm. Jag vet att luften ska kunna cirkulera runt men kan man täta de lite grann. Hur stora springor måste det vara? Det är ca 1-2 mm springor runt fönstrena, inte på alla ställen men på de flesta. Kan man täta och lämna en decimeter fri eller?
Anledningen till att jag vill veta så jag gör rätt när jag ska sätta dit innanfönstrena och tejpa igen de för vintern. Så jag slipper göra om allt om det blir kondens för att jag gör det för tätt.
Tacksam för svar innan kylan kommer springandes! Brr.. =)
//John
« Senast ändrad: 01 sep-15 kl 17:18 av wizebo »

Lollofina

  • Inlägg: 9
    • Dalsland
SV: Tätning av ytterfönstret.
« Svar #1 skrivet: 01 sep-15 kl 17:36 »
Springor mellan fönsterruta och karm? Hur hänger rutan kvar? Svävar  den (rutan) fritt i luften?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Tätning av ytterfönstret.
« Svar #2 skrivet: 01 sep-15 kl 18:07 »
Karmen sitter fast i väggen, glasrutan sitter i fönsterbågen, och bågen sätts i karmen. Åtminstone här på Orust.

Lollofina

  • Inlägg: 9
    • Dalsland
SV: Tätning av ytterfönstret.
« Svar #3 skrivet: 01 sep-15 kl 18:14 »
Och du har springa mellan fönsterruta och karm?  Kanske mellan fönsterbåge--karm???
Jag är också från orust.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Tätning av ytterfönstret.
« Svar #4 skrivet: 01 sep-15 kl 19:21 »
Ja det låter som springor mellan fönsterbåge och karm.

Du kan täta springorna om du lämnar otätat nedtill. Om någon båge är väldigt tät nedtill kan du lämna otätat en bit upp på varje sida för säkerhets skull.

Så har jag fått lära mig...... men jag är inte riktigt 100% säker på det.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Tätning av ytterfönstret.
« Svar #5 skrivet: 01 sep-15 kl 19:53 »
ytterbågen är det helt okej om det är en springa på 1-2 mm runt om,det är normalt.Det är innerbågen du skall täta noggrant,mot rummet.
Är det för lite springa i ytterbågen får du garanterat kondens. Ulf

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Tätning av ytterfönstret.
« Svar #6 skrivet: 01 sep-15 kl 20:48 »
Som TW skriver, det skall kunna komma in (och ut) uteluft mellan ytter och innerfönster, men det får inte bli dragigt för då tappar man en stor del av nyttan. Springan runt om är ok, du vill ju inte att bågen skall svälla fast.

Lollofina

  • Inlägg: 9
    • Dalsland
SV: Tätning av ytterfönstret.
« Svar #7 skrivet: 02 sep-15 kl 14:54 »
Den springan som syns från utsidan har ingen betydelse.  Ett normalt enkelfönster tätar mot karmen på insidan, ytterfönstret klämmer mot tröskeln i karmen. Om ytterfönstret har gångjärn måste det vara en springa mellan karm-fönsterbåge på tre sidor (ej gångjärnssidan) annars går inte fönstret att öppna.
Sedan så klämmer innanfönstret mot tröskel från insidan.  Förr så lade dom rullad bomull nertill
för att ta fukten.   Innan dess lade dom kanske fönsterlav.
Någon luftcirkulation mellan fönstren har jag alldrig hört talas om, i så fall måste man ha en ventil nertill och en upptill.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Tätning av ytterfönstret.
« Svar #8 skrivet: 02 sep-15 kl 15:32 »
är det en springa så blir det luftcirkulation mellan ytter o innerruta,även dubbelkopplade fönster funkar så. vitsen är att det blir en mix av ytter o innertemperatur så kondens inte uppstår. därför skall det inte vara tätt i ytterbågen... ulf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 1 användare
GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser