Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Undvika mögel på fasad? Välventilera?  (läst 3145 gånger)

Davvve

  • Inlägg: 73
    • -
Undvika mögel på fasad? Välventilera?
« skrivet: 23 aug-15 kl 21:38 »
Hur bör man på bästa sätt undvika mögel på fasaden? Det finns olika bud, att måla med en så tät färg som möjligt så att vatten inte kan tränga in i trät och göra det fuktigt eller måla med slamfärg så att träet kan torka ut så snabbt som möjligt efter att det blivit fuktigt?

Läste i en bok att det var isoleringen som var boven, men om man har en rejäl luftspalt bakom fasadpanelen borde den väl kunna torka ut den vägen? Har man dessutom slamfärg så borde fasaden alltid kunna torka ut på båda hållen?

Tänker jag fel?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Undvika mögel på fasad? Välventilera?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-15 kl 22:26 »
mögel på fasadens utsida? har knappast med konstruktion att göra utan beror på klimatfrågor.
Alla fasader "möglar" dvs det växer alger o svamp på fasaderna idag. det beror på fuktigare klimat men också att det är mer skit i luften än för 100 år sedan.
Färgfabrikanternas lösning är gifter i färglagret,knappast miljövänligt.

Är huset riktigt isolerat kommer ingen fukt inifrån men det skall finnas en väl ventilerad luftspalt bakom fasaden,undantag just om huset är gammalt och byggt för slamfärg,då andas det ändå.
Problem kan dock uppkomma med gamla hus om man tilläggsisolerar fel och inte tänker på hur huset är konstruerat.
Men möglar en fasad just på utsidan är ytskiktet att skylla.
Nästan alla moderna färger idag är plast,riktiga mögelbovar frånsett miljöaspekten.Fabrikanterna löser detta med olika gifter och lovar 10-15 års hållbarhet. bullshit! De möglar de också efter några år beroende på var de ligger,fuktigt och skuggigt så hjälper inte giftet efter några år.
Äldre färgtyper typ alkydolja är svårare att stoppa gift i då de flesta kemikalier för detta är vattenbaserade,följaktligen är problemen större med dessa färger.
Fördelen de har är att de bevarar trät under bättre än plastfärgerna,tvättning får dock ske oftare.
Linoljefärger är i en egen klass,suveräna på att skydda mot fukt men det växer bra på dem. Inga fabrikanter har idag några tillsatta gifter i linoljefärg annat än den lilla skyddsverkan en del pigment har.
Slamfärger typ Falu rödfärg växer det också på idag,men den gör sitt jobb ändå.Andra slamfärger vid sidan om Falu äkta är sämre då de oftast inte innehåller de ämnen som falu har i sin kompott. Bör undvikas alltså även om de är billigare.
De flesta färgtyper är konstruerade för att INTE släppa in fukt i brädan,undantaget Falu,slamfärger andas.
Dock bör man vara klar över att plastfärger,(nästan allt annat på marknaden idag är plast) inte är vattentäta utan kräver en oljefärg i botten. problemet är att även den åldras och spricker med tiden vilket gör att fukt kan gå in i brädan. då uppkommer snart rötskador vilket är ett stigande problem eftersom allt fler hus målas med färgtypen

skall jag rekommendera en färg till en ny fasad idag så är det slamfärg eller linoljefärg som gäller.
på andra plats kommer alkydoljefärgerna,finns fortfarande på marknaden.
Moderna färger typ demidekk,alcro bestå m.fl går bort helt. de orsakar röta och är dessutom helt miljövidriga.de enda gångerna jag använder dem är på fasader som redan har den färgtypen,där är det ju ändå kört,dvs ett fasadbyte kommer oftast efter 15-20 år. då kan man ändra färgtyp till en mer bestående.

kontentan är att tvättning blir mer vanligt än förr. Ulf

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Undvika mögel på fasad? Välventilera?
« Svar #2 skrivet: 24 aug-15 kl 07:32 »
Tillägg: En målar inte för att skydda fasaden mot regn, utan mot sol. Ja, faktiskt!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Undvika mögel på fasad? Välventilera?
« Svar #3 skrivet: 01 sep-15 kl 20:00 »
jo,uvstrålningen tar hårt på virke men det skyddar sig virket mot genom att gråna.I dagsläget är det faktiskt svårare att skydda mot fukt med de täta fasader som görs.
Skall man ha färg på brädan kan man välja 2 varianter,slamfärg som andas,den skyddar bara mot sol men iom att den andas även mot fukt.
Täta färger bör man välja en oljefärg då plastfärg inte är täta mot inkommande fukt. Fukt bakifrån går inte heller ut utan lagras i brädan = röta med tiden.
En oljefärg talar dessutom om ifall man har vatten i brädan,den flagnar.
dagens problem är just röta i fasaderna och det kan man i stor utsträckning skylla moderna färger för. Ulf

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Undvika mögel på fasad? Välventilera?
« Svar #4 skrivet: 01 sep-15 kl 21:40 »
Boden i mitt föräldrahem var målad med Falu rödfärg, förstärkt med linolja. Har inte tänkt på det förut, men linolja kan ju knappast vara blandbart med vattenbaserad slamfärg? Färgen hade den egenskapen att den inte färgade av sig så mycket.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Undvika mögel på fasad? Välventilera?
« Svar #5 skrivet: 01 sep-15 kl 22:57 »
iom att du kokar ihop det så funkar det,men det handlar också om hur mycket,för mycket linolja så blir det en oljefärg istället för slamfärg. vet flera som vill "förstärka" inköpt slamfärg med linolja,blir inte riktigt som de tänkt sig. Ulf

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Undvika mögel på fasad? Välventilera?
« Svar #6 skrivet: 01 sep-15 kl 23:32 »
Tackar! Ännu ett frågetecken från förr som rätats ut.

Färgen på boden var bra, man blev röd men inte lika dammig som av vanlig rödfärg. Och den ser ok ut fortfarande trots att det var på 70-talet den fick sin senaste strykning. Kanske inte var så mycket linolja i den.

Angående påväxt på fasad så ser jag skillnad på det jag strök för 7-8 år sedan med Falu rödfärg. Den har mer alger/lavar än de väggar som är strukna på 70-80-talet. Kan Falu rödfärg blivit miljövänligare?
« Senast ändrad: 01 sep-15 kl 23:41 av Själv är bäste dräng »

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Undvika mögel på fasad? Välventilera?
« Svar #7 skrivet: 02 sep-15 kl 00:07 »
...Googlar man efter färg brukar man hamna på båtsidor med diverse färger, ja även stenkolstjära talas det om...Eftersom fler och fler produkter mot alger och mögel förbjuds letas det alternativ...Zinkvitt brukar dyka upp som förslag , slags pulver som ska hjälpa mot alger och mögel  , som då blandas ner i färgburken...

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Undvika mögel på fasad? Välventilera?
« Svar #8 skrivet: 02 sep-15 kl 08:37 »
Tackar! Ännu ett frågetecken från förr som rätats ut.

Färgen på boden var bra, man blev röd men inte lika dammig som av vanlig rödfärg. Och den ser ok ut fortfarande trots att det var på 70-talet den fick sin senaste strykning. Kanske inte var så mycket linolja i den.

Angående påväxt på fasad så ser jag skillnad på det jag strök för 7-8 år sedan med Falu rödfärg. Den har mer alger/lavar än de väggar som är strukna på 70-80-talet. Kan Falu rödfärg blivit miljövänligare?
Upplevt detsamma,enl. Falu är det inga ändringar på pigmentet (det plockas ju från slagghögarna) men nog upplever jag att rödfärgen blivit mer benägen till påväxt.
jag brukar hälla i extra kopparvitriol (finns att köpa som pulver) ,det hjälper upp en del. Ulf

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Undvika mögel på fasad? Välventilera?
« Svar #9 skrivet: 07 jun-16 kl 22:27 »
Hej!

Jag läser en sådan här tråd med både nöje och intresse. Personligen är jag mer pragmatiker än estet. D.v.s. egenskaperna är 1, 2, 3. Blir det dessutom vackert är det ingen nackdel.

Kontentan: Slamfärg, äkta Falu med en del (naturliga) gifter i, Linoljefärg bestående av enbart linolja och torra pigment. Skall dock börja blanda i en skvätt Bensaltensid i färgen. (det verksamma ämnet i "grönfri" och andra soppor som säljs till svindleripriser). Kan bensaltensiden avdöda redan befintlig alg/mögelpåväxt tänker jag att den även har en preventiv verkan. Den som lever får se... Ovanstående gäller naturligtvis utomhus.

Vad jag kan påminna mig har jag inte någonstans i tråden hört någon tala om trätjära. Idag finns den pigmenterad, om man inte uppskattar naturell. Sommaren 2014 byggde jag ett virkesförråd där fasaden är råsågad 3/4" kilsågad bräda. Den ytbehandlades med rödpigmenterad trätjära. Om man inte vet om att det är tjära tror alla som ser det att förrådet är rödfärgat. Med bara en strykning uppnådde jag full täckning. Sannolikt behöver fasaden inte bättras lika ofta som med slamfärg.
En i min smak tilltalande lösning. Idag, 2016, ser jag ingen algpåväxt. Om jag minns rätt är tjäran i sig oaptitlig som föda för diverse oönskade organismer.

Vad säger målarmäster och andra som är kunniga  i ämnet?


Pettson2
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Undvika mögel på fasad? Välventilera?
« Svar #10 skrivet: 08 jun-16 kl 03:07 »
Det handlar inte bara om valet av färg, utan lika mycket om virket är torrt och vad det är för säsong, luftfuktighet och generellt hur mycket sporer/frön det är i luften

Amatörmålaren

  • Inlägg: 1
    • Blekinge
SV: Undvika mögel på fasad? Välventilera?
« Svar #11 skrivet: 12 aug-16 kl 21:18 »
Har senaste 15 åren vid all målning blandat 1 dl zinkvitt pulver/10 l färg. Gör en pasta av zinkvitt och färg och blanda det i resterande färg med en borrmaskin utrustad med blandare.Inga problem med mögelpåväxt. Färghandlaren ler instämmande när jag köper upp all hans zinkvitt,,förhindrad att uttala sig då detta inte är miljövänligt.
Men är allt tvättmedel som används för att tvätta målade mögelangripna fasader miljövänliga?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser