Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa purjolök innan utplantering?  (läst 7647 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Klippa purjolök innan utplantering?
« skrivet: 24 apr-14 kl 16:41 »
Har ett diffust minne av att ha läst att man ska/bör/kan klippa ner purjolöksplantorna i samband med att  man sätter ut dem. Minns inte varför. Kanske för att de är lättare att hantera. Eller för att rötterna ska ha mindre att försörja medan de etablerar sig. Eller nå´t..... Någon som gör så? Är det bra? Att rekommendera? Eller kanske riktigt dåligt?

Inte aktuellt ännu för hittills är mina purjoplantor bara tunna strån på 5-7 cm och nätterna är kalla men helt plötsligt är det dags att plantera ut så det är bäst att förbereda sig med kunskap.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Klippa purjolök innan utplantering?
« Svar #1 skrivet: 24 apr-14 kl 16:58 »
Min mor gör alltid det och hon har alltid helt fantastisk purjo, jag glömmer det alltid och har mindre bra skörd, om det nu kan hänga ihop?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Klippa purjolök innan utplantering?
« Svar #2 skrivet: 24 apr-14 kl 20:58 »
Hur mycket ska man klippa ner?

sommarlängtan

  • Inlägg: 28
    • Småland
SV: Klippa purjolök innan utplantering?
« Svar #3 skrivet: 24 apr-14 kl 21:18 »
Nu blir jag nyfiken. Har precis planterat ut mina (förra helgen), också tunna strån men gör som mina föräldrar som brukat plantera ut dom i den storleken, dock utan några jätteskördar. Kanske har jag gjort fel?

En annan purjofråga, när ska man börja kupa dom? Och hur ofta?

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Klippa purjolök innan utplantering?
« Svar #4 skrivet: 24 apr-14 kl 21:27 »
Allt för många använder Google och hamnar på odla.nu forumet som har avhandlat allt meningslöst man kan tänka sig i odlingsväg. Därifrån kommer alla rykten om allt.

Att klippa purjolöken innan plantering ger absolut ingen effekt. Viktigt är att tänka på att det vita på löken är det som hamnar under jorden när den är klar.

Vill du ha massor av grönt, sätt grunt. Vill du att purjolöken skall likna och smaka som en purjolök sätter du den riktigt djupt, den skall ner en bra bit.

Låt det som tittar upp få göra det.


Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Klippa purjolök innan utplantering?
« Svar #5 skrivet: 24 apr-14 kl 21:31 »
Här är en generell och acceptabel referens (dock inte från forumet).

http://www.odla.nu/vaxtlexikon/purjolok

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Klippa purjolök innan utplantering?
« Svar #6 skrivet: 24 apr-14 kl 22:04 »
Planterade purjolök förra året, hela småplantor hamnade i jorden, men de blev så tunna och rangliga. Så problemet var inte mycket grönt. Kanske kan det avhjälpas med klippning? Vad tror ni?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Klippa purjolök innan utplantering?
« Svar #7 skrivet: 24 apr-14 kl 22:23 »
Hur mycket ska man klippa ner?
Morsan klipper frekvent när hon har dem inne och de är nog 5-10 cm när hon planterar ut dem.
Ju mer man kupar desto ljusare får man dem, tror faktiskt att det är bättre att kupa än att plantera dem för djupt, fast det blir ju samma effekt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Klippa purjolök innan utplantering?
« Svar #8 skrivet: 24 apr-14 kl 22:38 »
Det nyttigaste på purjon finns i den gröna delen, jag sätter ca 8 cm och kupar aldrig. Men så vill jag ha mycket grönt.
Trots detta odlas purjo där man strippar bort nästan allt grönt och säljer den vita delen med lite grönt i ändan i butiker. Enbart för att folk tror att det vita är det man äter, det är löken ...
Man kastar bort det bästa och optimerar det sämsta anser jag.


Jansdotter

  • Inlägg: 94
    • Småland
SV: Klippa purjolök innan utplantering?
« Svar #9 skrivet: 24 apr-14 kl 23:04 »
Jag upplever att man får mer lök om man kupar, alltså att den delen som är under jord blir mjällare och grövre, om man inte hinner med att kupa ordentligt blir ju det gröna längre och jag tycker det blir trådigt och grovt i toppen, inte lika gott! Det kan säkert vara anledningen till att man klipper också, att me kraft ges till delen under mark. Det kanske är så att det finns mer näringsämnen i det gröna, men är inte lök överhuvudtaget ganska nyttigt?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Klippa purjolök innan utplantering?
« Svar #10 skrivet: 25 apr-14 kl 08:21 »
Det nyttigaste på purjon finns i den gröna delen, jag sätter ca 8 cm och kupar aldrig. Men så vill jag ha mycket grönt.
Trots detta odlas purjo där man strippar bort nästan allt grönt och säljer den vita delen med lite grönt i ändan i butiker. Enbart för att folk tror att det vita är det man äter, det är löken ...
Man kastar bort det bästa och optimerar det sämsta anser jag.
Finns det några belägg för att det gröna skulle vara nyttigare än det ljusa på purjon? Hur som helst så tycker iaf jag att det ljusa är mera smakrikt och mindre trådigt än de långa sladdriga gröna delarna. Jag brukar klippa ner lite på det långa gröna när jag tar in grönt från trädgården för att äta.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Klippa purjolök innan utplantering?
« Svar #11 skrivet: 27 apr-14 kl 20:13 »
Jag har satt Axima de senaste åren, anser att purjo är en grytgrönsak och hör till hösten. Den kan man ibland plocka långt in i december.
I många länder odlas purjon precis som salladslöken och man använder allt. Jag vet inte varför man är så fixerad vid den vita delen i typ Sverige.
Jag har satt (förkultiverat) Axima i år också, den är ca 13 cm hög redan och den kommer inte att klippas, kupas eller vad alla nu gör.
Annars är det salladslöken och den gröna sparrisen som jag prioriterar mera.
Jag lagar ofta grytor på olika vilt och då används grön purjo om det finns. Får det gröna koka ihop i en gryta blir det bra medan det vita blir simmigt och försvinner.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Klippa purjolök innan utplantering?
« Svar #12 skrivet: 27 apr-14 kl 22:18 »
Jag använder det gröna på purjolöken. Gör ofta grytor och soppor och då tycker jag att det gröna blir gott i. Tänker också att det är nyttigare. Använder också blasten på gul lök så länge den är fin. Gott i sallad m.m.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Klippa purjolök innan utplantering?
« Svar #13 skrivet: 01 maj-14 kl 20:41 »
Klipper ner purjulök (och gul och rödlök) flera gångar innan utplantering. D.v.s. när plantorna blir kanske 10 cm så klipper jag ner till ca 4-5 cm. För varje nerklippning blir plantorna lite knubbigare. Klipper dock inte precis i samband med utplantering, tänker plantorna är mer benägna att torka ut om de är nyklippta när de sätts ut, så kanske två dagar efter sista klippning innan utplantering. 

Nerklippningen under förgroningsperioden påverkar knappast hur mycket grönt det blir i slutändan, däremot är det stor skillnad på olika sorter vad gäller hur stor andel grönt det blir.  Att purjulöken i affären är "putsat" beror på att de gröna bladen släpper ut fukt och purjun blir sladdrig (och därmed svår att sälja) mycket snabbare om den inte är putsad.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Klippa purjolök innan utplantering?
« Svar #14 skrivet: 01 maj-14 kl 20:44 »
Glömde förklaringen varför det kan vara smart att klippa ner frösådd lök under förgroningsperioden.  Dels är små knubbiga plantor lättare att hantera, dels kan små knubbiga plantor orka hålla sig upprätta och det är mycket mindre risk att de skadas eller smittas med sjukdomar om de står upp jämfört med om de släper mot jorden.

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Klippa purjolök innan utplantering?
« Svar #15 skrivet: 01 maj-14 kl 23:24 »
Jag har ganska många löksorter både från frö och från sättlök. De sorters charlotten eller olika gräslök jag samlat skulle må dåligt av klippning.
En sak jag märkt med just klippning är mera ett försök att dölja lite ljusskygg odling där löken/växten har dragit iväg så att den "rännt" och blivit lång, tunn och oredlig. Man har satt för tidigt med för lite ljus och då blir alla sorters växter, behöver inte nödvändigtvis vara lök, ganska rangliga.
Provar nu andra året med Tjeckisk bredbladig gräslök och flera salladslökar. Där går råden olika från klippa lite till klipp för tusan inte. Klipper man förstör man växten.

Jag ser själv heller ingen nytta med att klippa. Om det senare är en hanteringsfråga från förkultiveringen till plantering i större odlingar är jag också tveksam. Där sätter man garanterat frö direkt, det skulle kosta för mycket tid och arbeta att förkultivera och klippa. En växt som t ex Purjo har en alltför lång sässong för att utvecklas bra från frö, så allt det här hör hemma i genren hokus pokus hos småodlare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Klippa purjolök innan utplantering?
« Svar #16 skrivet: 02 maj-14 kl 08:35 »
En växt som t ex Purjo har en alltför lång sässong för att utvecklas bra från frö, så allt det här hör hemma i genren hokus pokus hos småodlare.
Vet inte riktigt vad du är för typ av odlare men skulle anta att de flesta som är aktiva här är just småodlare och husbehovsodlare, det är dålig stil att kalla de erfarenheter småodlarna har, och delar med sig av på detta forum, för hokus pokus  :P
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Klippa purjolök innan utplantering?
« Svar #17 skrivet: 02 maj-14 kl 09:42 »
Men då skall det vara funktionella förslag, inte för att man läst något eller sett något på t ex Runåbergs hemsida.

Den största orsaken till små purjo är för tidig sådd, sannolikt klippt, för tidig utplantering (för kallt), vanlig planteringsjord med bara sand och för tätt planterat.
Jag har fräst ut en hel pall torvblock i min jord. Sedan har vi problemet med gödning och de komponenter som ingår i gödseln.

T ex Sparris och purjo är varandras motpoler när det gäller jordförbättring. Rätt jord, rätt växt och rätt skötsel och alla förbättrar sin prognos avsevärt.

Läs det som finns att läsa som skrivs av rationella odlare, då får man tillförlitlig kunskap.
http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org_biol_odl/utan_serietitel_fobo/UST78-1/UST78-1AG.HTM

Den här sorten kan man inte misslyckas med och de blir verkligen som på bilden.
http://www.lindbloms.se/gronsaksfro/lokvaxter/purjo/purjo-axima-ekologiskt-fro.html

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Klippa purjolök innan utplantering?
« Svar #18 skrivet: 02 maj-14 kl 11:20 »
För den som vill lära sig något och läsa på finns bra guider på nätet, här är en välinstruerad sådan om flera av våra grönsaker för ett lyckat resultat.

http://www.trädgårdsväxter.com/odla/purjolok.php

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Klippa purjolök innan utplantering?
« Svar #19 skrivet: 02 maj-14 kl 14:09 »
Många olika breddgrader finns representerade på forumet här. I Skåne kan det faktiskt funka att så löken ute. Längre norrut är det förgroning inne alternativt odla sättlökar som funkar.  Torfolk gård ungefär mitt i Värmland är en lite större ekologisk grönsaksproducent (inte bara självhushållning) som faktiskt sår sina egna lökar (förgror) och klipper ner under förgroningen. Så att hävda att det bara är hemmahokuspokus håller inte  ;)

För övrigt tycker jag att Runåbergs hemsida (och deras bok) är mycket bra. Där finns mycket matnyttig kunskap för självhushållar-odlaren!

Jag förgror lök och purju i ett svalt utrymme utan fönster och använder mig av extraljus i rätt mängd i förhållande till temperaturen. Då spelar det ingen roll vilken tid på året det är, det märker ändå inte löken!  Att förgro lök i ett fönster i en varm bostad är nog inte att rekommendera.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 2 användare
Tli, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser