Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderar på att skaffa gäss  (läst 16096 gånger)

Leineri

  • Inlägg: 187
    • Hälsingland
SV: Funderar på att skaffa gäss
« Svar #20 skrivet: 30 dec-14 kl 15:15 »
Jag är sugen på att prova några gäss. Har stora hagar där de kan gå och rinnande vatten längs med tomten. Men jag har en hund som gärna jagar små springiga djur. Så vilka gäss är störst och med mest "pondus" mot för andra djur? Gilar verkligen knölgässens utseende, men har hört att de är väldigt snälla och timida?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Funderar på att skaffa gäss
« Svar #21 skrivet: 30 dec-14 kl 16:00 »
Du får ju hägna in dom och samtidigt lära din hund vilken sida staketet den får vara på.

Jag har haft skånegås och italienska gäss, dom blir ganska stora och kaxiga..men hade lite problem med min egen hund under tiden dom var små. Hade även några ankor som lockade min fyrbenta vän extra mycket.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Leineri

  • Inlägg: 187
    • Hälsingland
SV: Funderar på att skaffa gäss
« Svar #22 skrivet: 30 dec-14 kl 20:07 »
Han är duktig när jag är med, men om gässen behagar gå ur sin inhägnad och jag inte är hemma så är han nog inte lika duktig. Men han e ganska feg så jag tror det kan räcka om gässen går mot han o väser, bara de inte blir rädda för honom

HelenaSörmland

  • Inlägg: 20
  • Djurgalen!
    • Södermanland
SV: Funderar på att skaffa gäss
« Svar #23 skrivet: 14 mar-15 kl 23:58 »
Jag är alldeles ny här och funderar också på att skaffa gäss. Jag har blivit helt förälskad i dem och jag hoppas det ska bli en trio i år! Jag velar lite mellan skånegås och ölandsgås. Någon med erfarenhet av båda? Jag vill gärna vara med i genbanken och bevara dessa fantastiska djur. Sen undrar jag lite vad ni gör av gåsskiten? Kan man kompostera den och använda som gödning? Jag menar den man städar ur stallet. Om man vill bjuda dem på något riktigt smarrigt, vad bjuder jag på då?  ::) Tacksam för all info ni vill dela med er om gäss!
Hus på landet, passionerad odlare! En fantastisk man, två dobermann, två ölandsgäss samt nitton kindahöns.

Leineri

  • Inlägg: 187
    • Hälsingland
SV: Funderar på att skaffa gäss
« Svar #24 skrivet: 15 mar-15 kl 11:41 »
Tror ölandsgåsen är betydligt mer hotad om det påverkar ditt val :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser