Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dränera lada/ladugård  (läst 3344 gånger)

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
Dränera lada/ladugård
« skrivet: 31 mar-15 kl 16:14 »
Jag har en liten lada med ladugårdsdel som har sjunkit en del och några av stenarna till ladudelen har tippat. Troligtvis p.g.a. tjäle och framförallt dålig dränering. Ladan ligger i en liten slänt och får allt regnvatten mot ena långsidan. På andra sidan ligger ett dike strax intill och tanken är att dränera på ena sidan och låta vattnet gå ut i diket. Jag hade tänkt göra så mycket som möjligt själv och har därför ett par frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med:

*Hur djup måste jag ned under golvnivån (det är jordgolv idag men planen finns att gjuta upp ett betonggolv framöver).
* Hur gör jag med vattnet från taket som i dag går ned i stuprör och sedan bara åker ut på marken framför ladan? Ska vattnet ledas ned i dräneringsslangen eller ska det gå ned i en tät ledning och sedan ut i diket?

Hoppas att någon vänlig själ har lite koll på detta. Har försökt leta information på nätet men det är svårt och ibland motstridiga uppgifter.
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Dränera lada/ladugård
« Svar #1 skrivet: 31 mar-15 kl 17:58 »
En dränering hållar ju bara bort vattnet så långt ner som den ligger.
Dräneringslangen kopplar man ihop med täta rör för att led bort dit man vill ha vattnet. Vill ju inte behöva överdimensionera slangar för att klara vattnet från taket också. Det kanske är så att du bara behöver leda bort takvattnet och ordna avrinning från sidan som är upp mot backen. Men det är svårt att säga när man inte vet hur blött det är i närliggande mark. Dränerar ju helst inte om det inte behövs.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Dränera lada/ladugård
« Svar #2 skrivet: 31 mar-15 kl 18:08 »
Lite flummigt inlägg tidigare. Poängen är att du dränerar på en låg punkt och sedan kommer det att torka ut upp mot backen. Tyngdlagen slutar  ju inte att gälla bara för att vattnet är under marken. Diket får kanske bestämma vilket djup den hamnar på. Lägsta punkten på den blivande betongplattan kan ju också vara ett riktmärke Lite bilder eller en skiss hade hjälpt till.
En djup dränering på fel sida huset kan ju göra att vattnet hittar nya oönskad vägar under mark.

 

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: Dränera lada/ladugård
« Svar #3 skrivet: 01 apr-15 kl 12:19 »
Här kommer en lite skiss på hur det ser ut. Vattnet kommer alltså uppifrån vid de tjockare pilarna och "träffar" ladan både mot långsidan och ena kortsidan. Men andra ord är det ju endast två sidor där vattnet behöver ledas undan. På baksidan (långsidan) och den nedre kortsidan är det ju ingen fara eftersom det sluttar ned mot diket. Det handlar ju bara om att leda bort vattnet från framsidan ned till diket.

”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

jstr72

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Dränera lada/ladugård
« Svar #4 skrivet: 02 apr-15 kl 13:44 »
Du ska gärna ner under tjäldjupet om dräneringen ska fungera året om. Anslut också stuprören till rören och se till att led bort vattnet även vintertid. En enkel stenkast är nog att rekommendera framför dike. Det finns också en kapiläreffekt som gör att vattennivån i marken höjs även innanför drän.området.  Jag skulle definitivt göra det ordentligt hela vägen om så behöver du inte bekymra dig igen på 40 år..

rudolfhimler

  • Inlägg: 4
SV: Dränera lada/ladugård
« Svar #5 skrivet: 02 apr-15 kl 22:24 »
Jobbar som matklubben och har dränerar och gjort om grunder på ett par gamla ladugården som hat stått på gråsten tidigare. Det viktiga är att dränering hamnar under grundkonstruktion min 10 cm.. Men kan vara svårt att veta på en gammal ladugård. Men tycker du ska ta ut en grävmaskin som rensar utloppsdiket och så lägger du dränering så djupt d går. Anslut inte takvattnet till dränering! Separat tät ledning för att förhindra stopp samt att föra ner onödig väta i marken. Lycka till/ Klas

rudolfhimler

  • Inlägg: 4
SV: Dränera lada/ladugård
« Svar #6 skrivet: 02 apr-15 kl 22:25 »
Autospelling, inte matklubben.. Mark-gubbe :-D

Zebulon

  • Inlägg: 162
  • Nybliven lantis
    • Östergötland
SV: Dränera lada/ladugård
« Svar #7 skrivet: 29 apr-15 kl 07:21 »
Lite sent svar i tråden men jag vill tacka alla som skrivit här. Har haft ute två grävfirmor som har tittat på det och jag valde en av firmorna som kommer att lägga dräneringen på ena kortsidan och långsidan och leda ut vattnet i diket bakom. Stuprören kommer att anslutas till täta rör som läggs i samtidigt. Dräningen kommer att läggas ca 60cm ned vilken gör att den kommer en bit under grunden. Med andra ord precis som ni skrivit.
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

856 gäster, 5 användare (3 dolda)
Lillskiten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser