Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta tegel mot plåttak  (läst 6755 gånger)

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
Byta tegel mot plåttak
« skrivet: 01 dec-16 kl 10:23 »
Hej!
Jag bor i ett hus med brutet tak med en totalyta på 100 m2.
Det som behöver göras, (förutom att bygga ställning) är att ta bort det gamla teglet, läkt och pappen.
Lägga dit ny papp, strö/spikläkt och slutligen ett nytt plåttak.

Så till min fråga, om jag anlitar en byggfirma,vad är rimligt att betala för detta?
Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Byta tegel mot plåttak
« Svar #1 skrivet: 01 dec-16 kl 10:55 »
De är ju en svår fråga...men en bra början är ju att kolla vad plåtarna kostar, bestäm vilken modell och kolla pris.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Byta tegel mot plåttak
« Svar #2 skrivet: 01 dec-16 kl 13:17 »
Är pappen dålig på hela taket?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Byta tegel mot plåttak
« Svar #3 skrivet: 01 dec-16 kl 14:03 »
Det beror också på vad slags plåt du vill ha.

På ett boningshus är förzinkad dubbelfalsad plåt det överlägset hållbaraste och tätaste alternativet. I synnerhet på mansardtak och andra komplicerade takformer.
Är det kassakris kanske man är tvungen att nöja sig med billig korrugerad plåt "pannplåt" eller liknande.
Just nu är det ju på modet att lägga olika slags tegelimiterande plåtar eller sån där plåt som bara låtsas vara falsad. De alternativen kostar i stort sett som ett falsat tak men håller och tätar snarare sämre än ett billigt korrugeradplåttak. Man får alla nackdelar på en gång men vem bryr sig då det är på modet :P
Fabriksmålad plåt brukar börja flaga med åren och så är den svår att falsa med fullgott resultat men populär är den likväl.
Valmöjligheterna är många.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Byta tegel mot plåttak
« Svar #4 skrivet: 01 dec-16 kl 14:21 »
För hus inom detaljplanerat område, så behöver man också bygglov för att byta till annan takbeklädnad.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Byta tegel mot plåttak
« Svar #5 skrivet: 01 dec-16 kl 15:50 »
Jag bytte tak för 15 år sedan. Ny papp och läkt. Det blev betongtegel, då det var faktiskt billigare än plåt och mycket snyggare. På ett garage la jag samtidigt rött plåt. Det har flagnat idag och ser för jäv....ut. I motsats till tegeltaket. Det är lika som i början.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byta tegel mot plåttak
« Svar #6 skrivet: 01 dec-16 kl 15:54 »
Det beror också på vad slags plåt du vill ha.

På ett boningshus är förzinkad dubbelfalsad plåt det överlägset hållbaraste och tätaste alternativet. I synnerhet på mansardtak och andra komplicerade takformer.
Är det kassakris kanske man är tvungen att nöja sig med billig korrugerad plåt "pannplåt" eller liknande.
Just nu är det ju på modet att lägga olika slags tegelimiterande plåtar eller sån där plåt som bara låtsas vara falsad. De alternativen kostar i stort sett som ett falsat tak men håller och tätar snarare sämre än ett billigt korrugeradplåttak. Man får alla nackdelar på en gång men vem bryr sig då det är på modet :P
Fabriksmålad plåt brukar börja flaga med åren och så är den svår att falsa med fullgott resultat men populär är den likväl.
Valmöjligheterna är många.
Det är ganska stor prisskillnad mellan falsad plåt och TRP skulle jag säga, eftersom falsningen är så otroligt mycket mer arbetskrävande. Dessutom skall det till en plåtslagare eller åtminstone en riktigt duktig hemmafixare med många specialverktyg för att falsa takplåt medan vilken bondläpp som helst kan skruva TRP. Jag gissar att det blir två-tre gånger dyrare med falsat.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byta tegel mot plåttak
« Svar #7 skrivet: 01 dec-16 kl 17:56 »
Billigaste måste väl vara att behålla det gamla teglet och göra nytt under...Om man vill försöka räkna på takläggare så går det kanske att kolla kostnaden för byggställning,då hyra... Tror inte seriöst folk vill springa på hemmabyggen  :D ...Finns regler där...

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Byta tegel mot plåttak
« Svar #8 skrivet: 01 dec-16 kl 18:28 »
Varför vill Du egentligen byta teglet mot plåt ? Bra tegel har mycket längre livslängd än plåt. Titta på de gamla kulturhusen i södra Sverige eller på kontinenten. De har tegel som är flera hundra år gammal. Underkriget förekom tegeltillverkning som resulterade i inte so bra tegel. Men allt som har tillverkats sedan dess kan Du använda hundra år till. Ofta pratar folk om hållfastigheten på taket. Men det har ju burit tegel och snö hittills. En gammal takstol har ju tom bättre hållfastighet efter många år. Virket blir hårdare och spiken kan inte dras ut. De sitter fast för gott. Prova att dra ut en spik ur 30 år gammalt virke. Du kommer att misslyckas.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byta tegel mot plåttak
« Svar #9 skrivet: 02 dec-16 kl 00:27 »
Finns ju en del sidor på nätet om man googlar där man kan lämna in prisförfrågan eller hur man möjligtvis kan räkna själv...Här är ett exempel där man även ser en uträkning längst ner....

https://taklaggare.se/showpage.php5?textid=82&pagename=vad_kostar_nytt_tak

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Byta tegel mot plåttak
« Svar #10 skrivet: 02 dec-16 kl 03:09 »
Tog hem två företag för offerter, liknande takjobb som du skall utföra. 100kvm, tegel -> plåt. Gamla tegeltaket var lagt direkt på spåntak, så behövdes riva bort spåntak+pannor.

Sedan: Lägga råspont -> Papp -> Läkta -> Plåttak -> Hängrännor+vindskivor.

Offerterna landade mellan 100 000-120 000:-. Inklusive allt, ställning, skylift mm. Arbetet skulle ta ca 1vecka.

Så runt 100 000:- får du räkna med ifall du lejer bort allt.

(Det slutade med att jag plockade ner pannorna på 1/4 av taket där det läkte in och la två lager rejäl åldersbeständig plast under takpannorna, och la tillbaks dessa, för totalt 1000kr, i sann snålhetsanda. Hållit tätt två år nu, hoppas på 50år till ;D)

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Byta tegel mot plåttak
« Svar #11 skrivet: 03 dec-16 kl 09:24 »
Hej!
Tack för tipsen. Ska fundera vidare på vilket alternativ som blir bäst.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Byta tegel mot plåttak
« Svar #12 skrivet: 04 dec-16 kl 19:21 »
Jag lovar, du vill inte ha ett plåttak på ett mansardtak! Det låter något fruktansvärt när det regnar! 500-650kr/m2 är nog en rimlig peng för ett betongtak. Mycket beror på hur man kommer åt med kranbilar.

Plåt priset per m2 är betydligt högre än betongpannor. Monteringen är ungefär samma i tid.


/Daniel

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Byta tegel mot plåttak
« Svar #13 skrivet: 05 dec-16 kl 11:32 »
OK, intressant synpunkt det där med ljudet vid regn.
Är det någon skillnad beroende på vilken typ av plåtbeläggning, plegel eller trapetskorregerat?

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Byta tegel mot plåttak
« Svar #14 skrivet: 05 dec-16 kl 14:03 »
Varför vill Du absolut byta till plåt? Betongtegel är ju mycket snyggare och framförallt längre snyggt. Som jag förut skrev, so la jag samtidigt med tegeltaket på huset, plåt på et uthus. Det har redan blivit so ful och avflagnat, so nu skall jag lägga samma tegel där också. Det var ju billigt, att kosta på taket 2 gånger istället för att göra rätt på en gång.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Byta tegel mot plåttak
« Svar #15 skrivet: 05 dec-16 kl 16:39 »
Ett galvaniserat plåttak håller i allmänhet 40-50 år före första målningen. Med en ommålning vart femtonde år brukar det ta 2-3 ommålningar innan det börjar flaga på allvar. Det vill säga minst 70 år.
Ett betonggtegeltak är i allmänhet totalt kaputt på 50 år.
Plåttaket vinner med andra ord men med liten marginal.

Plastiserad och fabriksmålad plåt är rena skiten och sannolikt var det sådan som fredde hade köpt... den flagar ofta inom 10 år och går inte att måla med fullgott resultat... men sådant skräp skall man inte ha på tak om man inte har fått plåten gratis.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Byta tegel mot plåttak
« Svar #16 skrivet: 05 dec-16 kl 19:10 »
Ett galvaniserat plåttak håller i allmänhet 40-50 år före första målningen. Med en ommålning vart femtonde år brukar det ta 2-3 ommålningar innan det börjar flaga på allvar. Det vill säga minst 70 år.
Ett betonggtegeltak är i allmänhet totalt kaputt på 50 år.
Plåttaket vinner med andra ord men med liten marginal.

Plastiserad och fabriksmålad plåt är rena skiten och sannolikt var det sådan som fredde hade köpt... den flagar ofta inom 10 år och går inte att måla med fullgott resultat... men sådant skräp skall man inte ha på tak om man inte har fått plåten gratis.

Den intressanta fråga är om det är Lertegel eller Betongpannor vi talar om? Är det Lertegel så slår den plåt i livslängd med hästlängder. I annat fall kan nog plåten överleva Betongpannan.

I min värld är det rena vansinnet att byta äkta Lertegel emot plåt. Jag har varit med på flera byggen där vi tagit av Lerteglet och bytt hela undertaket, men ALLTID lagt tillbaks de gamla Lerpannorna igen. Dessa är ju värda sin vikt i ....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Byta tegel mot plåttak
« Svar #17 skrivet: 05 dec-16 kl 22:34 »
På mitt tak var det betongpannor som slogs en på 30talet i grusgropen tvärs över vägen. Med den tidens cement och blandningförhållanden levde dom ändå till mitten av 90talet, altså över 60 år. Nutidens betongpannor håller lika länge som betong i övrigt. Grannhuset har pannor från slutet av 50talet och han har inte behövd byta en platta på 30 år. Ändå springer ha runt på teglet varje vinter och skottar snö. På  60 år gammal tegel. Det kan du inte göra på lertegel, dom går sönder. Men får dom vara i fred så håller dom ju hundratals år.                                                                                                                        Och all plåt idag, förutom bara galvad, är inte målad utan plastad. Går inte att måla om hållbart, förrän all plast är borta. So det ser jävlig ut i minst 20 år innan du kan måla.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Byta tegel mot plåttak
« Svar #18 skrivet: 10 dec-16 kl 18:27 »
Problemet är ju bl.a. arbetskostnad om man ska återanvända tegelpannorna och vart vart ska man mellanlagra pannorna medans ny papp och läckt läggs på.

Jo jag förstår att äkta tegelpannor är det bästa.
Om jag varit frisk i kroppen har det varit möjligt att byta taket, men nu måste jag köpa tjänsten från en firma.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Byta tegel mot plåttak
« Svar #19 skrivet: 10 dec-16 kl 18:40 »
vart ska man mellanlagra pannorna medans ny papp och läckt läggs på.

Det gör du väl på marken direkt anslutning till byggnadsställningen?
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser