Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inne på natten  (läst 2693 gånger)

Desirée

  • Gäst
Inne på natten
« skrivet: 07 mar-06 kl 10:01 »
Hej!
Jag går också i väntas tider.  :) Mina första "egna" lamm är på väg - hoppas jag. En fråga, tar ni in fåren på natten nu? Tar ni in dem när lammen har kommit? Tänker på räv och kylan. Jag har gutefår.

leifhh

  • Gäst
Re:Inne på natten
« Svar #1 skrivet: 07 mar-06 kl 10:59 »
Jag tar inte in fåren, men de har möjlighet att gå in. Däremot så har jag lagt på rätt mycket extra med halm på djupbädden för att det skall vara så isolerat och varmt som möjligt när lammen väl kommer. Ännu så länge inga och jag hoppas att det dröjer lite till för det har varit för djäkla kallt nu ett par dagar. Och eftersom baggen gått fritt med tackorna så har jag inte en susning om när lammen kan förväntas (annat än precis innan det är dags)....

Gunnel

  • Gäst
Re:Inne på natten
« Svar #2 skrivet: 07 mar-06 kl 12:42 »
Vi stänger för våra får på natten. Det känns tryggare med tanke på lo och räv. Jag tycker också att fåren äter bättre av "kvällsmaten" när det är stängt. Lamningen beräknas inte bli förrän om ca en månad.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Inne på natten
« Svar #3 skrivet: 07 mar-06 kl 14:30 »
Hejsan

Jag tar aldrig in fåren under natten vintertid, de kan gå in och ut själva hur de vill. Vi har därimot hängt upp ett skydd framför deras lucka, en tjock matta.
I natt hade de gått ner till - 35 grader, så det är kallt.

Det jag märker med mina får, är att när det börjar vara kallare än - 25 grader, så väljer de att vara mer inomhus.

Vi har ungefär en månad kvar till lamning, Jag brukar stänga in tackan med hennes lamm ett par dagar, i ett bås.  Sen får de gå med de andra. Då klipper jag bort ett hörn av mattan, så även lammen ska hitta lätt ut och in.

Den enda gång jag stänger in dem till natten, det är när björnen går ur idet. Jag har tätta kontakter med renskötarna i byn, och de har koll på björnen.

3 gånger har folk sett björnen gå över våran gård, inom en 20-års period. En gång även min man.  Så hur många gånger har den egentligen varit här?
Lite otäckt.

Lycka till med dina "första" lamm, det är en enorm upplevelse.

Hälsningar Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Desirée

  • Gäst
Re:Inne på natten
« Svar #4 skrivet: 10 mar-06 kl 10:31 »
Tack för svar! Ja, vi får hoppas att det snart blir varmt. I natt hade vi 17 minus här i småland. Fåren har mycket halm i sitt skjul, om de nu hittar dit. Det är inte så välbesökt om man säger så! Tur vi slipper tänka på rovdjuren i alla fall! Låter inte trevligt med björn och varg runt knutarna. Lycka till alla med lamningen!

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Inne på natten
« Svar #5 skrivet: 10 mar-06 kl 13:08 »
Man bör även tänka på att både rävar och grävlingar tar nyfödda lamm. det har vi tyvärr varit med om flera gånger. tackan går ju gärna undan när hon skall lamma .

Tackan har lammat, men lammet var borta och bara blod spår och rävspår i snön

Har även varit med om att räven tagit lamm som vairt några dar gamla som legat i hagen o solat...

Räven är ju inte dum- utan vet när det finns lamm att hämta...


Så sedan dess tar vi in våra tackor som skall till o lamma.


Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

ÄngeboGård

  • Inlägg: 9
    • -
Re:Inne på natten
« Svar #6 skrivet: 22 mar-06 kl 10:33 »

3 gånger har folk sett björnen gå över våran gård, inom en 20-års period. En gång även min man.  

 ;D Kan inte låta bli...
Saknar du inte din man ibland? ;D

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Inne på natten
« Svar #7 skrivet: 22 mar-06 kl 10:36 »
;D Kan inte låta bli...
Saknar du inte din man ibland? ;D

Det är en stugsittare fattar du väl.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Inne på natten
« Svar #8 skrivet: 22 mar-06 kl 16:26 »
Vi har "tackor med lamm" inne tills snön gått bort..  :)

Jag vill inte ha små lamm i 3 dms snödrivor när det är -18
vilket kan hända om oturen är framme  :-\
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

809 gäster, 1 användare
Anna 123

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser