Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ligghall & stall ?  (läst 13991 gånger)

Pelargon

  • Gäst
Ligghall & stall ?
« skrivet: 06 nov-06 kl 18:28 »
Någon som vet vart på Internet man hittar bestämmelserna för Ligghall=Vindskydd till får  ???
typ.storlek - utförande- etc..

Bygg ett vedskjul med springor och ha tätt sista metern ner mot backen och en rasthage utanför .
Får man bygga dem så utan att Djurskyddsinspektören klagar, någon som vet  ???
Alternativare som har byggt Ligghall åt fåren och vet gällande regler ?
« Senast ändrad: 07 nov-06 kl 14:44 av Pelargon »

filurfigur

  • Gäst
Re:Ligghall till får ?
« Svar #1 skrivet: 06 nov-06 kl 18:50 »
Har du letat på jordbruksverkets sida? Jag har ingen aning om man kan hitta något där, men du kan ju kanske testa om du inte redan gjort det.

Eller kan du kanske skriva och fråga dem. De borde ju veta, tycker man.  :)

http://www.sjv.se/

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Ligghall till får ?
« Svar #2 skrivet: 07 nov-06 kl 11:14 »
Här finns vad lagen säger:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=381

Det jag undrar är om det fungerar i praktiken, med tanke på att det är minimimåtten som redovisas på länken ovan? Vad bör man räkna med i riktiga livet? Jag funderar ju på att styra om mina får till vårlammsproduktion, och det kommer ju att kräva en del plats vintertid. Hur stor behöver lammkammare och lamningsboxar vara, tex?

Pelargon

  • Gäst
Re:Ligghall & fårstall hur ?
« Svar #3 skrivet: 07 nov-06 kl 13:50 »
Intressant Falin finns kanske någon som har erfarenhet av vårlamms produktion. och kan tipsa dig.
Nu har jag läst länktipsen men det är rätt snurrigt att få grepp tycker jag.  :-\

Men många här har ju Ligghall åt fåren har jag sett i andra trådar
och ni måste väl komma ihåg hur ni gjorde  :P   ???


javill

  • Inlägg: 11406
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #4 skrivet: 07 nov-06 kl 14:15 »
Jag har ingen ligghall till mina men, väl på lösdrift. De traskar in i gamla fårhuset (fanns på gården när vi flyttade hit) där vi satt upp en storbox (ca 20-25 kvm ska göras större) som ströas med halm. Fåren kan själva välja om de vill vara inne eller ute. Så här års får de kraftfoder, mineralbalja och saltsten inne.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Pelargon

  • Gäst
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #5 skrivet: 07 nov-06 kl 14:48 »
Då motsvarar den en ligghall.
Hur många tackor har du på 25 kvadrat,blir det 18 eller går det in fler ?

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #6 skrivet: 09 nov-06 kl 09:42 »
Det bästa är kanske att du ringer Jordbruksverket eller Djurskyddsmyndigheten, och ber dem förklara så det verkligen blir rätt. Om du har enbart tackor som väger över 65 kg får du bara ha 17 st på 25 kvadrat, om jag räknar rätt. Och då är inte ytor till foderbord och annan inredning medräknad. Eller ev. lamm.... På djurskyddsmyndighetens hemsida står ju väldigt tydligt hur mycket utrymme som krävs till varje djur.

Pelargon

  • Gäst
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #7 skrivet: 09 nov-06 kl 10:08 »
Det är sant men det känns lite fånigt att inte kunna tolka alla de skrivna reglerna själv  :-[

Men visst blir det 18 tackor på 25 kvadrat i praktiken,
(dom där felande två kvadratdecimetrarna kan ju ingen bråka om)  ;)

Däremot blir det max 16 tackor på 25 kvadrat om de ska vara Ekologiska.

javill

  • Inlägg: 11406
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #8 skrivet: 09 nov-06 kl 12:12 »
Då motsvarar den en ligghall.
Hur många tackor har du på 25 kvadrat,blir det 18 eller går det in fler ?

Jag har 18 st. nu men bara 12 st. är hemma just nu. Ska dubbla storleken på lösdriften senare i vinter dels för att göra den större men, också för att kunna sätta upp några "lammboxar" .  

Ska släppa ihop damerna i 2 eller 3 betäckningsgrupper med varsin bagge i nästa vecka (då de resterande 6 kommer hem) så då blir det bara en grupp som går i denna lösdriften ett tag. De andra får gå i andra hagar med vindskydd. Jag ger grovfoder utomhus.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #9 skrivet: 09 nov-06 kl 12:23 »
Någon som vet vart på Internet man hittar bestämmelserna för Ligghall=Vindskydd till får  ???
typ.storlek - utförande- etc..Får man bygga dem så utan att Djurskyddsinspektören klagar, någon som vet  ???
Viktigt
Du måste få godkänd förprövning innan du börjar att bygga/bygga om !
Annars riskerar du häftiga böter (ca 12-16 000) och riskerar dessutom att få djurhållningsförbud i byggnaden.
Gäller om det rymms fler än 19 tackor...

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 10 nov-06 kl 08:29 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #10 skrivet: 09 nov-06 kl 13:08 »
Men visst blir det 18 tackor på 25 kvadrat i praktiken,
(dom där felande två kvadratdecimetrarna kan ju ingen bråka om)  ;)



Inte för att vara pessimist, men tro mig, de kan visst bråka om de där två kvadratdecimetrarna om man har otur...  :( Jag vet folk som fått sina häststall inspekterade, och fått anmärkningar som gällt centimetrar! Allt beroende på om det är en vettig inspektör eller inte.

Lars M

  • Gäst
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #11 skrivet: 10 nov-06 kl 18:21 »
Hej
Det står mycket på jordbruksverketssida.

Men i verkligheten så är ett fårhus enkelt.
Om du har max 19 st tackor då slipper man förprövning.
Det blir godkänt om du har fyra stolpar med tak på .
1,4 m2 per tacka och 1,7 m2 per tacka med lamm.
Du behöver inte lyse inte rinnade vatten.
Du bör ha en plats där du kan ta hand om ev sjuka djur den platsen bör vara uppvärmningsbar ex ett kallgarage med en värmefläkt om detta skulle inträffa.
Det är stor skillnad på hästar och får.

Mvh  Lars

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #12 skrivet: 10 nov-06 kl 19:55 »
Om du har max 19 st tackor då slipper man förprövning.
Det blir godkänt om du har fyra stolpar med tak på .
Du behöver inte, lyse Mvh  Lars


Det är FEL !!

Om du har ett ett utrymme (stall el. ligghall=vindskydd)
som rymmer fler än 19 får måste det förprövas!
Det är utrymmet som är det viktiga inte hur många får som går omkring i det.

Bara fyra stolpar o ett tak godkänns inte på ligghall=vindskydd, det ska vara tre täta väggar upp till 1,5 m.

Jag tycker inte att vi som redan har Får, ska vilseleda dom som är nybörjare om reglerna.....
(då det kostar när dom får en kontroll förr eller senare...)

Mvh Rosa
 som i veckan varit på Fårkurs med bl.a Djurskyddsreglerna och straffpåföljden på dagordningen..
« Senast ändrad: 02 dec-07 kl 10:22 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

nattis

  • Inlägg: 44
    • Blekinge
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #13 skrivet: 11 nov-06 kl 18:33 »
I djurskyddsbestämelser får & get, står det att ligghallar för utegångsdjur inte behöver belysning det måste ju gälla fönster med. Det är ju skillnad på stall och ligghall. Uppvärmningsbar sjukbox måste man för övrigt ha till alla utegångsdjur. I praktiken kan man ta vilket utrymme som helst som går att värma upp till ett sjukt djur.
På gården finns Värphöns, dvärgsilkeshöns, Islänska, Barnevelder, Plymouth Rock, vaktlar m.m
Ankor, gäss, kaniner, linderögrisar, en flock får och några getter samt en ponny

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #14 skrivet: 11 nov-06 kl 19:58 »
Så jag kan lungt skaffa några får och ha dem i en av mina hästboxar? Uppvärmt stall, 10 m2 stor box. Med fönster och lysrör och allt vad det nu ska vara. Men jag vill ju låta mina djur vara ute, så klart. Håller folk på så? Släpper ut och in får som om de vore hästar? Jag vill ju inte dra på mig större kostnader än nödvändigt och jag har en ledig box i stallet.

Observera att jag inte har några får så det är inga får som lider av min okunnighet.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #15 skrivet: 12 nov-06 kl 01:04 »
Magda
Jag gjorde så med mina får och min islänning. De levde box i box, men jag byggde ett hål så fåren kunde gå ut och in till sin vinterhage själv.
Jag tog in hästen på kvällarna, medan fåren fick själv välja om de vill vara inne eller ute. Luckan var alltid öppen.
Jag fundera mycket i början på, hur det skulle gå vid lamningen.
Om "Mugge" en kväll skulle tokvägra att gå in stallet pga blodlukten, men han brydde sig aldrig. De kunde hälsa på varandra över boxkanten och han brydde sig inte heller om när de smet in till hans hage för att sno hans foder. Gu, vad snäll han var.
Så du kan gott och väl sätta in dem i den tomma boxen, om du bara kan hitta på en lösning så att dem kan gå ut och in när de själv vill. Ska du släppa ut dem varje morgon, måste man väl bygga någon "ligghall" ute åt dem.
Det finns även de som har fåren instängda hela vinter, men det är väl andra regler dit.
/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #16 skrivet: 12 nov-06 kl 09:39 »
Det är ju skillnad på stall och ligghall.

Var det till mig  ???
Jag har full koll på skillnaden mellan stall o ligghall=vindskydd.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 12 nov-06 kl 11:04 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

magnus.j

  • Gäst
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #17 skrivet: 12 nov-06 kl 10:24 »
Hej
Detta var visst invecklat,jag fattar inte mycket .
Jag har byggt ett trähus som liknar ett vedskjul som är tätt sista metern ner mot marken där har jag inte rinnade vatten ,lyse har jag och ett fönster .Huset är på ca 70m2.Halva till fåren och resten till traktor och släpkärra.Vid lammning ökar jag platsen lite för fåren,dvs traktorn åker ut till en annan byggnad.
Jag äger en skogsfastighet så jag har byggt detta hus för ca ett år sedan och jag har också byggt en byggnad som består av en växthus stålstomme med plåttak och plåtväggar sista metern mot marken.Jag har några vinterlamm där .I växthuset har jag ingen el,inget rinnade vatten ,inga väggar (endast från mark och 1m upp.Detta ligger ensligt mitt inne bland träden .Belysning och annan stöm får jag genom ett elverk.

Nu äntligen till min fråga.
Jag har haft besök av Länsstyrelsen,de kollade på tackorna på håll,de kontrollerade arealen och att det var avbetat ,tittade på båda husen och i stalljournalen.
De klagade inte på något( endast lite gnäll om att ensilage säckar tog plats på åkerarealen ).
Sedan fattar jag inte detta som Rosa säger .När man då skall kolla på ytan inför förprövning så måste man väl räkna på en tacka med lamm dvs 1,7 m2.Annars om man skall klara sig utan förprövning och räknar på 1,4 m2 så blir det för litet när de har lammat.
Finns det någon som har åkt dit eller har fått bekymmer med detta.

Äter och tål får Humle ??.

Mvh  Magnus

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #18 skrivet: 12 nov-06 kl 10:45 »
Jag har haft besök av Länsstyrelsen,de kollade på tackorna på håll,de kontrollerade arealen och att det var avbetat ,tittade på båda husen och i stalljournalen.
De klagade inte på något( endast lite gnäll om att ensilage säckar tog plats på åkerarealen ).
Mvh  Magnus

Den kontroll du hade var en s.k. EU-stödskontroll inte en Miljöinspektörskontroll.
Länsstyrelsens EU-kontrollanter har ingen befogenhet att att påpeka ev. missförhållanden i djurhållningen hos folk.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Ligghall & stall ?
« Svar #19 skrivet: 12 nov-06 kl 11:05 »
Om du har ett ett utrymme (stall el. ligghall=vindskydd)
som rymmer fler än 19 får måste det förprövas!
Det är utrymmet som är det viktiga inte hur många får som går omkring i det.

Nu har jag varit och läst paragrafer igen.

3 § Kravet på förprövning enligt 5 § djurskyddsförordningen gäller
inte
1. om det antal djur som ryms på anläggningen, av det eller de djurslag
som berörs av den planerade byggnadsåtgärden, efter denna kommer att
understiga 5 hästar, 10 vuxna nötkreatur, 20 ungnöt, 10 vuxna svin, 50
slaktsvin, 100 tillväxtgrisar, 20 vuxna får, 20 vuxna getter, 500 fjäderfän
utom strutsfåglar eller tre strutsfåglar; om flera djurslag hålls i samma
utrymme i en byggnad avgörs kravet på för-prövning genom en beräkning
för varje djurslag av kvoten mellan det planerade antalet djur och ovan
angivet antal, varvid kravet på för-prövning inte gäller om summan av
kvoterna understiger 1,0,


Det finns två formuleringar i ovanstående stycke som inte passar ihop. Den ena gäller hur många djur som ryms på anläggningen, den andra hur många som planeras. För att hårddra det så krävs förprövning om man vill bygga ett 30 kvadratmeter stort stall för två får men inte för ett får och en get. Det kan inte vara den avsedda betydelsen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 3 användare
LimJans, DenStoraFriheten, Melem

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser