Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  räven var här i morse.. :(  (läst 2765 gånger)

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
räven var här i morse.. :(
« skrivet: 11 maj-05 kl 17:33 »
 :'( när vi släppte ut våra minigrisar till hagen i morse, möttes vi av en förfärlig syn. fjädrar låg i stora högar överallt på tomten.
en höna låg död, två av tupparna var skadade & en myskhane saknas.  :'(
våra hönor har på senare tid lärt sig hur man öppnar luckan för att komma ut. men detta brukar göras i stort sett samma tid varje dag, & då har vi redan hunnit ut & satt på radion (står alltid på om dagarna). idag var de tydligen lite tidiga, & förmodligen räven eller lo, låg i bakhåll för våra älsklingar.
vi har gjort rent såren med streptocillin vet. & hoppas på det bästa.
nu blir det hänglås på luckan!
vi sörjer våra vänner..


Mocchino

  • Gäst
Re:räven var här i morse.. :(
« Svar #1 skrivet: 12 maj-05 kl 02:39 »
Gud vad tråkigt!!  :(
Hoppas tupparna klarar sig iaf utan bestående men..

Neiklot

  • Gäst
Re:räven var här i morse.. :(
« Svar #2 skrivet: 12 maj-05 kl 10:52 »
Låter mer som mård!

Mina erfarenheter av räv är inte att dom biter ihjäl på det viset!
(Den tar vad den behöver, sen sticker den)

Mården däremot kan ta livet av en hel hönsgård, för att bara låta dom ligga!


Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:räven var här i morse.. :(
« Svar #3 skrivet: 12 maj-05 kl 22:52 »
Vi hade skabbräv på besök förra sommaren, den dödade två hönor, en tupp och två ankor på samma gång.(Han va kvar i hönsgården så han blev inte så mycket äldre, men det va ju barmhärtighetsavlivning)

Så nog kan räven ta flera djur på en gång.......
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:räven var här i morse.. :(
« Svar #4 skrivet: 14 maj-05 kl 07:37 »
När jag hade räv här så bet det i hjäl ett par hönor.När mården var här dödade den allt och den bet av huvudena också :-\Har också fått fixa min lucka för hönsen öppnade själva. hönsen Tyckte nog att man sov för länge på morgonen ;D/Anna.D

Hönsmor

  • Gäst
Re:räven var här i morse.. :(
« Svar #5 skrivet: 14 maj-05 kl 12:56 »
Beklagar verkligen....

Det är så himla viktigt att hönsen verkligen är inlåsta när de ska vara det.

Men man lär sig hela tiden:-)
Mina höns tycker nog att jag oxå sover för länge om morgnarna *S*

MVH
Johanna

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:räven var här i morse.. :(
« Svar #6 skrivet: 14 maj-05 kl 21:25 »
Mina höns är alltid instängda på natten men tyvärr hälsar oftast skabbrävar på mitt på dan......
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:räven var här i morse.. :(
« Svar #7 skrivet: 14 maj-05 kl 22:04 »
Skabbrävar beter sig inte som sina friska fränder, så de söker sig gärna till lättfångade byten. Ju längre gången sjukdomen är, desto mindre skygga blir det.

Fram till förra sommaren har jag aldrig haft problem med räv, inte ens den räv som hade våran gård inom sitt revir och passerade varenda natt visade sig annat än just nattetid. Men tyvärr fick han skabb och bröt sin vanans mönster, så det hann stryka med en del unghöns hos mig innan vi fick honom.  :'(

Skabben är ett j-vulskt lidande för dem, så skabbrävar SKA man ta bort! Jag håller därför med Anna Ho om att det var en barmhärtighetsavlivning när de tog bort deras skabbräv.


fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
Re:räven var här i morse.. :(
« Svar #8 skrivet: 20 maj-05 kl 21:26 »
även grävling tar många, för ett par år sen gick en grävling in genom tre kattluckor in i ladugården och bet ihjäl nio ankor en unggås och ettpar kycklingar rena blodbadet, usch.han kom tillbaka senare på dagen men då höll mina jack rasselhundar honom på plats under loggolvet tyvärr, vi fick bryta upp golvet och en granne kunde knäppa honom. det kan va livat på landet


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

721 gäster, 3 användare (1 dolda)
ÖsterFröken, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser