Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hobbyverksamhet och kryphål  (läst 6206 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: hobbyverksamhet och kryphål
« Svar #20 skrivet: 28 jun-15 kl 08:07 »
Jaha, men du skrev ju nyss att hon inte behöver skaffa f-skatt för att vara momsregistrerad. Men du menar alltså att du vet att trådskaparen har jordbruksfastighet? Jag antog att hon inte har det, för då hade hon nog skyfflat in alla hobbysarna i jordbruket av bara farten för det har jag gjort. Jag orkar väl inte deklarera jordbruket för sig, och hobby-verksamheten för sig heller.
Att jag kan ha jordbruk och vara momsregistrerad utan att ha f-skatt vet jag naturligtvis.
Nej, det var inte så jag menade. Jag tolkar det som att TS inte har jordbruksfastighet.
Precis som Existensialisten skrivit, så är den som har köpt gård automatiskt näringsidkare, och förväntas av Skatteverket deklarera sin enskilda firma. Men även denna gårdsägare måste registrera sig hos SKV, tala om vad hen har för verksamhet i SNI-koder, och ansöka om registrering för moms och godkännande för F-skatt. Det är precis samma förfarande som TS skulle behöva göra om hon skulle vilja registrera företag, f ö.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Hanna H

  • Inlägg: 54
    • Skåne
SV: hobbyverksamhet och kryphål
« Svar #21 skrivet: 29 jun-15 kl 07:18 »
Jag har inte mer än 2500 cm i tomtareal. Varför jag tittar på hobby är just för att det för det första handlar om en liten trädgård, två bisamhällen, 4 kaniner och en skock höns. Jag håller på att försöka få det så självrullande som möjligt och om ett par år så kan jag inte längre dra av de höga utgifter jag haft för biodlingen utan får se till de små utgifter jag har just då. Dom utgifter jag då kan kvitta mot inkomst är små, men det är inte allt som ger överflöd så att jag kan sälja, men det kostar ändå, tex fröpåsar. Hade varit trevligt att kunna ta lite av de pengar jag får in på honungen och kunna kvitta mot fröinköp. På så sätt har jag inte gått med vinst och behöver inte deklarera eller skatta för dom pengarna.
Saken med hobby vs näringsverksamhet är att du inte kan ta ut produkter till eget bruk hur som haver i en näringsverksamhet utan att få betala extra skatt för det. Har man hobby så måste man skatta från första kronan som man går plus på. Så hår står det på skatteverket:
"Om det blir underskott ett år får du inte dra av underskottet mot någon annan inkomst. Underskottet får du i stället spara och dra av från eventuellt kommande
överskott av samma hobbyverksamhet de fem följande åren. "


Att kunna kvitta inkomst mot utgift över lag hade varit bra. Det handlar inte om många kronor men jag vill gärna se det som självrullande (om 20 år eller så).

Hanna H

  • Inlägg: 54
    • Skåne
SV: hobbyverksamhet och kryphål
« Svar #22 skrivet: 29 jun-15 kl 12:33 »
Fick nu svar från skattemyndigheten och det verkar som att inte heller dom kan svara på frågan om man kan se självhushållning som hobby. Dom ger bara ett mycket politiskt svar och förklarar skillnaden mellan näringsverksamhet och hobby och inget mer. Själva frågan har dom inte ens varit i närheten av att svara på. Jag får väl ha ett eget politiskt svar ifall de börjar snoka omkring i min själhushållningshobby.

Gilbert

  • Gäst
SV: hobbyverksamhet och kryphål
« Svar #23 skrivet: 29 jun-15 kl 12:57 »
Det är väl bättre att ha en enskild firma och dra av moms och en del utgifter och då ta upp lämpligt motsvarandes belopp som intäkt och nolltaxera.

Det är enda "kryphålet" som dessutom är 100% legalt och kanske det enda effektiva kryphålet.

Allt annat är bara meningslöst diskuterande som inte leder någonstans framåt.

Ett gott råd är att ALDRIG fråga skattemyndigheten utan en lämplig företagsrådgivare!!!!!!

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: hobbyverksamhet och kryphål
« Svar #24 skrivet: 29 jun-15 kl 15:41 »
Fick nu svar från skattemyndigheten och det verkar som att inte heller dom kan svara på frågan om man kan se självhushållning som hobby. Dom ger bara ett mycket politiskt svar och förklarar skillnaden mellan näringsverksamhet och hobby och inget mer. Själva frågan har dom inte ens varit i närheten av att svara på. Jag får väl ha ett eget politiskt svar ifall de börjar snoka omkring i min själhushållningshobby.

Jag förstår faktiskt inte frågan överhuvudtaget. 

Självhushållning är ju något du primärt håller på med för att ge mat åt dig själv, och då är naturligtvis inga kostnader avdragsgilla. Lika lite som att fru Svensson får göra avdrag för kostnaden hon lägger på mat på ICA.

Det eventuella överskott som sen kan bli på vissa produkter, så man vill sälja av lite emellanåt, passar ju bra in på det schablonavdrag på 40 000 kr/år som finns för just det syftet.

Du kan alltså sälja grejer för upp till 40 000/år utan att skatta för det, men då får du heller inte göra några avdrag för inköpen.
Det här avdraget är till för att man ska kunna sälja överskott från sin trädgård utan att skatta.

Säljer du för mer än den summan per år, så är det ju inte längre nån självhushållning primärt, utan då är det en verksamhet för att sälja produkter.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: hobbyverksamhet och kryphål
« Svar #25 skrivet: 30 jun-15 kl 21:54 »
Blanda inte in en massa myndigheter i en så liten verksamhet. För en enkel kassabok och lägg pengarna du får in i en burk. Den lilla vinst det kommer att ge är inget som skatteverket eller din granne har med att göra.

Lakrits

  • Inlägg: 4
    • -
SV: hobbyverksamhet och kryphål
« Svar #26 skrivet: 05 jul-15 kl 20:35 »
Självhushållning är ju något du primärt håller på med för att ge mat åt dig själv, och då är naturligtvis inga kostnader avdragsgilla. Lika lite som att fru Svensson får göra avdrag för kostnaden hon lägger på mat på ICA.

Det eventuella överskott som sen kan bli på vissa produkter, så man vill sälja av lite emellanåt, passar ju bra in på det schablonavdrag på 40 000 kr/år som finns för just det syftet.

Du kan alltså sälja grejer för upp till 40 000/år utan att skatta för det, men då får du heller inte göra några avdrag för inköpen.
Det här avdraget är till för att man ska kunna sälja överskott från sin trädgård utan att skatta.

Säljer du för mer än den summan per år, så är det ju inte längre nån självhushållning primärt, utan då är det en verksamhet för att sälja produkter.

Om man har lantbruk kombinerat med privat köksträdgård på sin privatbostad på gården, får man då göra detta avdrag om man säljer överskott från köksträdgården?

Hur blir det om man har både sådan grönsaksförsäljning och uthyrning? Kan man göra ett schablonavdrag för vardera verksamheten, eller ska de dela på bostadens schablonavdrag?
« Senast ändrad: 05 jul-15 kl 20:40 av Lakrits »

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: hobbyverksamhet och kryphål
« Svar #27 skrivet: 06 jul-15 kl 11:26 »
Ja, att bostaden ligger på en gård spelar ingen roll, bostaden räknas som en vanlig villa.

Schablonavdraget är 40 000 per bostad så att säga, så det är den summan som gäller sammanlagt om du både hyr ut och säljer produkter. Du har alltså inte ett avdrag per verksamhet.

Avdraget är egentligen ett schablonavdrag på inkomster av kapital. ( kapital = bostad ), och någon har varit välvillig i sin tolkning och ansett att sålda produkter från trädgården är en inkomst av kapital.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Görangranholm

  • Inlägg: 24
    • Skåne
SV: hobbyverksamhet och kryphål
« Svar #28 skrivet: 06 jul-15 kl 12:07 »
Blanda inte in en massa myndigheter i en så liten verksamhet. För en enkel kassabok och lägg pengarna du får in i en burk. Den lilla vinst det kommer att ge är inget som skatteverket eller din granne har med att göra.
Utmärkt råd ! Håll alla myndigheter på armlängds avstånd. Ju mindre de vet desto bättre. ;)  Gör man misstaget att kontakta dem öppnar man för massa dyrbara inspektioner , krav på bokföring och f*n och hans moster. >:D

 

Tompa01

  • Inlägg: 23
SV: hobbyverksamhet och kryphål
« Svar #29 skrivet: 07 jul-15 kl 22:23 »

Schablonavdraget är 40 000 per bostad så att säga, så det är den summan som gäller sammanlagt om du både hyr ut och säljer produkter. Du har alltså inte ett avdrag per verksamhet.

Avdraget är egentligen ett schablonavdrag på inkomster av kapital. ( kapital = bostad ), och någon har varit välvillig i sin tolkning och ansett att sålda produkter från trädgården är en inkomst av kapital.

Hur menar du med schablonavdrag på inkomst av kapital? Något sådant finns väl inte? Har du en ränteinkomster skattar du från första kronan, lika med reavinster på aktier o aktieutdelningar, samt schablonskatten på ISK mm.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: hobbyverksamhet och kryphål
« Svar #30 skrivet: 08 jul-15 kl 08:28 »
Hur menar du med schablonavdrag på inkomst av kapital? Något sådant finns väl inte? Har du en ränteinkomster skattar du från första kronan, lika med reavinster på aktier o aktieutdelningar, samt schablonskatten på ISK mm.

Ja, det är lite otydligt, det är sant.  Dom kallar allting för kapitalinkomster men bryter ut kapitalinkomster från fastighet och kör den här specialregeln.  För nej, som du säger så gäller ju inte avdraget t.ex ränteinkomster.

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterbostad/uthyrningavbostad.4.233f91f71260075abe8800033479.html
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

i.gunilla

  • Inlägg: 3
    • Bohuslän
SV: hobbyverksamhet och kryphål
« Svar #31 skrivet: 08 jul-15 kl 13:12 »
Hejsan
Har för mig att man får hyra ut delar av sitt bostadshus = då man själv bor i minst halva bostaden.
Hyra upp till 40´000:- är då skattefritt = schablon
 o:)
Hyra ut stuga på tomten, är andra regler - som jag just nu inte kommer ihåg.
Hobbyverksamhet / biinkomst ; skall bara deklareras om det går med vinst.
Bär och annat får man ju plocka en del utan att skatta för också...
 ???
Enskild firma, måste godkännas av skattemyndigheten , det gör de inte för 2 bisamhällen .... däremot om du har en lantbruksfastighet & arrenderar ut mark för 2´400:- plus moms
 ::)
Helt ologiskt men så är det ...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 4 användare (1 dolda)
hannakjellin, Hanna Fridzen, Bbeatrice Darling

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser