Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa dieselgrålle  (läst 10552 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #20 skrivet: 05 jun-15 kl 07:35 »
Gratulerar till ett oerhört speciellt exemplar....eller är din 35a av den nyare modeller med trecylindrig Perkins P3.152 motor? De brukar starta snällt och arbeta duktigt i alla väder bara man behandlar dem med en viss hövlighet så som det anstår en äldre gentleman från England och ger dem en god omvårdnad.
De äldre 35orna med guldbronserad kropp och gråa plåtar (såkallade guldkalvar) och fyrcylindrig motor från Standard Company är en annan historia....... om du inte råkar ha ett väldigt speciellt exemplar......
fyra cylindrar diesel, och visst, om jag har bråttom och hoppar över något moment, då morrar han en stund och tystnar sen.  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #21 skrivet: 09 jun-15 kl 20:57 »
Kan du vara snäll och tipsa om hur du gör?

Jag är liksom litet imponerad.........
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #22 skrivet: 11 jun-15 kl 15:36 »
Jag sätter mig på sitsen.  Kollar att alla hydraulslangar är tömda, då rinner oljan tillbaka till växellådan.  Startmotorn orkar inte höja hydraulerna, än mindre lastaren.  Båda växelspakarna i friläge, kopplingspedalen riktigt i botten (det är ju dubbel koppling på den modellen), och så glöda tills det kommer en liten *poff!* eller det börjar ryka dieselångor ur luftrenarröret.  Gas längst bort, dvs inget gaspådrag alls, och eftersom jag hade sällskap, så sprutades det in lite startgas i luftrenarröret också.  Men är jag ensam, så har jag ingen hand över till det.  Ty ena handen kör med startmotorn, och den andra passar med gasreglaget, så att Farbror 35 får lagom gas just precis när han tänder.

  I korthet, lite vanlig enkel hövlighet.  Det är ju möjligt att mitt exemplar är extra välgjort.  Däremot har jag upplevt kompisars grållar som mindre lätthanterliga.

  Hur har det gått för nittonhundranittiosex och häns grålle?

/Trollmor
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #23 skrivet: 11 jun-15 kl 16:16 »
Jag sprutar in en kort pust med startgas, men gör mig ingen direkt brådska att starta. Stänger motorhuven och sätter mig tillrätta. Gasen tar en stund innan den vädrar ut.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #24 skrivet: 22 jun-15 kl 22:03 »
jag ska hämta hem den på lördag!  :D
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #25 skrivet: 23 jun-15 kl 11:56 »
Vi väntar med spänning på dina rapporter!   :D :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #26 skrivet: 05 jul-15 kl 10:46 »
Jag vill lacka om den! Men var köper jag billiogaste grållefärgen?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #27 skrivet: 06 jul-15 kl 13:03 »
Om du får tag på rätt färgkod eller tar med dig någon liten plåtdel där färgen är oskadad och inte blekt så kan säkert vilken bättre färghandel som helst blanda en lämplig färg åt dig. Det finns en sorts hårda såkallade specialalkydfärger som brukar fungera bra för oss amatörer som penselmålar våra traktorer. "Unica" heter den färgen som jag brukar använda men jag är inte helt säker om den säljs i Sverige. Tilverkaren heter "Tikkurila".

Kulören hette "battleship gray" på sin tid. Grålleklubben vet säkert vilken färgkod den har nu för tiden.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #28 skrivet: 06 jul-15 kl 15:38 »
Lite tråkigt att kraftuttag och hydraul är kopplingsberoende, men man kan ju inte få allt.

Säker på det?
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #29 skrivet: 06 jul-15 kl 17:17 »
Ja, vi vanliga dödliga måste alltid prioritera...

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #30 skrivet: 07 jul-15 kl 01:10 »
Ja, vi vanliga dödliga måste alltid prioritera...

Är förbannat illa i så fall, bara att bli av med allt, att sen inte kunna få tillbaks allt är extra förbannat illa.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #31 skrivet: 07 jul-15 kl 10:09 »
Tillhör dom dödliga, att trösta sig med en grålle känns inte helt rätt ändå.
Även om det kan vara en bra pryl och bättre än ingenting (spade).
Även till nya mask-iner kan reservdelar vara antingen krångliga eller dyra att få tag i.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #32 skrivet: 07 jul-15 kl 13:22 »
Olssons i Ellös har grållefärg, samt mycket annat för gamla traktorer.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #33 skrivet: 07 jul-15 kl 23:23 »
Om du vill börja med ren kosmetika, så var det nog ett lyckat köp!  Grattis!

  (Bilder, kanske?  Före och Efter, rent av?)

*Gottar mig åt andras lycka*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #34 skrivet: 18 jul-15 kl 22:19 »
Hej igen!
Det blev inte den dieselgrållen som jag skulle ha köpt, jag hittade en annan istället. Vi blev lite oense om andra saker så jag köpte mig en ferguson ted 20 istället. Så på tisdag kommer den hem. Ser ut såhär. Jag gav 10.000 för den, allt är i fantastiskt skick  :D
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #35 skrivet: 19 jul-15 kl 23:41 »
Ssssssslurp!!  :P  Jag gissar att du redan funderar över bästa sättet att få dit en störtbåge!   :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #36 skrivet: 19 jul-15 kl 23:53 »
Haha nej oavsätt vad folk säger så kommer det inte dit någon störtbåge! Det kommer bara fördärva utseendet  :D
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

andtol

  • Gäst
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #37 skrivet: 20 jul-15 kl 09:19 »
Mycket fin!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #38 skrivet: 20 jul-15 kl 18:25 »
Utseendet?  ???  Jag som trodde att du skulle använda den!  8)  :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Köpa dieselgrålle
« Svar #39 skrivet: 21 jul-15 kl 10:53 »
Jag sätter mig på sitsen.  Kollar att alla hydraulslangar är tömda, då rinner oljan tillbaka till växellådan.  Startmotorn orkar inte höja hydraulerna, än mindre lastaren.  Båda växelspakarna i friläge, kopplingspedalen riktigt i botten (det är ju dubbel koppling på den modellen), och så glöda tills det kommer en liten *poff!* eller det börjar ryka dieselångor ur luftrenarröret.  Gas längst bort, dvs inget gaspådrag alls, och eftersom jag hade sällskap, så sprutades det in lite startgas i luftrenarröret också.  Men är jag ensam, så har jag ingen hand över till det.  Ty ena handen kör med startmotorn, och den andra passar med gasreglaget, så att Farbror 35 får lagom gas just precis när han tänder.

  I korthet, lite vanlig enkel hövlighet.  Det är ju möjligt att mitt exemplar är extra välgjort.  Däremot har jag upplevt kompisars grållar som mindre lätthanterliga.

  Hur har det gått för nittonhundranittiosex och häns grålle?

/Trollmor
Det där med hydrauliken behöver du inte oroa dig för. När du trycker ner kopplingspedalen i botten snurrar ingenting efter kopplingen, inkl. hydraulpumpen. På min 175:a ska det vara en spärr (elektrisk) för att kunna starta motorn utan kopplingen nertryckt. Den verkar dock vara trasig/förbikopplad men trycker ner kopplingen oavsett för att att man dels inte ska råka ha en växel i och dels för att undvika onödig belastning.

Det där med startgas ska du vara försiktig med. Glödstift och det kan förstöra motorn genom en oavsiktlig explosion. Och jag vill varna andra som läser tipset utan att veta mer.
https://www.youtube.com/watch?v=s_LWm4g35Jw Koll på en motor som förstörts vid användning av glödstift och startgas.

Startgas är bara ett fult knep. Har tyvärr sett 4-cylindrig MF35 diesel där ägaren monterat en hållare för startgasburken på insuget för att förenkla hanteringen...

Det sliter väldigt på att starta en motor som är riktigt kall (dvs när vi oftast har vitt på backen i detta landet). Motoroljan smörjer inte direkt. Som att be en 100-meters sprinter att först ligga ner i några timmar i minusgrader och kylas ner, sen ska denne direkt sprinta iväg. Att ha en motorvärmare är just som uppvärmning för kroppen innan den explosiva kraften tas ut.
Om det är -10 eller +10 grader är ju ändå en bra bit ifrån motorns arbetstemperatur när den väl arbetar. 0-strecket är ingen magisk gräns när det gäller motorn (om det är glykolblandat i kylaren vill säga).
Bra att ha en motor i skick som kan kallstarta men att förvärma den när tid finns.
Olson i Ellös har Calix motorvärmare för Standard 23C dieseln i MF35.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser