Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla i pallkragar  (läst 5454 gånger)

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla i pallkragar
« Svar #20 skrivet: 31 maj-16 kl 11:56 »
Blomkålen växer mera än andra växter just nu. När bröstbladen vissnat bort tar kålen ett skutt så att det syns.


Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Odla i pallkragar
« Svar #21 skrivet: 31 maj-16 kl 12:51 »
Kul att se dina odlingar! Tack för att du lade upp bilder. Har själv nyss ställt ut ett gäng pallkragar, men det har inte kommit upp nåt än. Jag har blandat mer än dig med flera olika grönsaker i samma låda, och det blir nog trångt i lådorna om allt går bra. Men jag har sått extra mycket för att det blir en del svinn på vägen, räknar med att en del går till fåglarna, en del till sniglarna, en del till kaniner/rådjur och att den sista lilla delen går till mig. :D Brukar det bli mycket svinn för dig?

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla i pallkragar
« Svar #22 skrivet: 31 maj-16 kl 12:54 »
Jag har alltid lite extra att ersätta plantor som råkar ut för något under första veckorna. Sedan går det inta att ha backup längre.

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Odla i pallkragar
« Svar #23 skrivet: 01 jun-16 kl 02:09 »
Se på potatisen i potatislandet, så kanske det plingar till. Det finns gott om plats men vädret är inte säkert.

Får vi se en bild från ditt potatisland eller grönsaksland!!!


Här var det kupat  :D ...


Gilbert

  • Gäst
SV: Odla i pallkragar
« Svar #24 skrivet: 02 jun-16 kl 17:10 »
Var är jordgubbarna?

Du planterade den 1 maj ser det ut som. Vårt potatisland har kommit lika långt förutom yttre raden som dragits upp i växthuset. Den raden har potatis ett par veckor före.

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla i pallkragar
« Svar #25 skrivet: 02 jun-16 kl 18:14 »
Gurkan som sattes först har börjat blomma.

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla i pallkragar
« Svar #26 skrivet: 02 jun-16 kl 18:16 »
Blomkålens växtkraft blir man lite imponerad av, den växer flera mm per dag.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Odla i pallkragar
« Svar #27 skrivet: 03 jun-16 kl 02:37 »
Var är jordgubbarna?

Du planterade den 1 maj ser det ut som. Vårt potatisland har kommit lika långt förutom yttre raden som dragits upp i växthuset. Den raden har potatis ett par veckor före.


Japp, planterade i början av Maj. Potatisen en tidig höstsort vad det verkar...kommer från lidel =Lidelpotatis :D ...Gäller att få dom så stora som möjligt innan svampsjukdomarna slår till... Tog en bild på jordgubbarna, nysatt land från förra hösten, för mig dom flesta plantorna är av sorten Honeoye ...Snart dags för halm och nät...
 






Gilbert

  • Gäst
SV: Odla i pallkragar
« Svar #28 skrivet: 03 jun-16 kl 14:01 »
Vi lägger inte nät. Här har kommit ett stim nya koltrastar (massor) som flyger nu men kommer att dra vidare ganska snart. Värre är björktrastar som jag nyper så fort jag ser någon.

Potatis och jordgubbar kan man bara inte misslyckas med. Vi har också köpt potatissorter och planterat. Av Asterix har vi tre varianter. Köpt utsäde, köpt i butik och sparat eget utsäde.

Den Asterix som köptes på Willys har tagit sig bäst, så visst undrar man vad man köper ibland.

7- sorters potatis med några provodlingar, kul att kolla nya sorter. Speciellt när de kallas Goumet och Delikatess .. Nu får vi se vad de går för. Hittills allt bra.

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla i pallkragar
« Svar #29 skrivet: 03 jun-16 kl 14:05 »
Gurkan blommat idag, noterar vi och nästan samma dag förra året.

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla i pallkragar
« Svar #30 skrivet: 06 jun-16 kl 10:38 »
Gurkan två-tre dagar senare (trots kalla nätter).


Gilbert

  • Gäst
SV: Odla i pallkragar
« Svar #31 skrivet: 06 jun-16 kl 12:00 »
Blomkålen känns lika kreativa, den växer snabbt.


Gilbert

  • Gäst
SV: Odla i pallkragar
« Svar #32 skrivet: 11 jun-16 kl 21:27 »
Dill och Morötter.

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla i pallkragar
« Svar #33 skrivet: 11 jun-16 kl 21:32 »
Broccoli och spetskål.


Gilbert

  • Gäst
SV: Odla i pallkragar
« Svar #34 skrivet: 11 jun-16 kl 21:33 »
Blomkål.

Den blomkål som drogs upp i växthuset först och sedan i pallkrage fast inte lika tätt är 5 ggr större nu.



Gilbert

  • Gäst
SV: Odla i pallkragar
« Svar #35 skrivet: 12 jun-16 kl 11:47 »
Paprikan ute blommar!


Gilbert

  • Gäst
SV: Odla i pallkragar
« Svar #36 skrivet: 12 jun-16 kl 11:48 »
Gurkan växer!

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla i pallkragar
« Svar #37 skrivet: 12 jun-16 kl 11:50 »
Purjolöken har blivit mer än dubbelt så stor på 2 veckor.

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla i pallkragar
« Svar #38 skrivet: 12 jun-16 kl 11:52 »
Den förodlade blomkålen håller få att få blomskott.

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla i pallkragar
« Svar #39 skrivet: 14 jun-16 kl 18:26 »
6 nyrenoverade pallkragar till att flytta ut de sista plantorna från växthuset som skall ut i pallkrage.

Hittade ingen lämplig färg. Till slut så hittade jag en väldigt gammal slatt alkydfärg för utomhusbruk och fick återuppliva den med diverse lösningsmedel. Det blev lite vitt 'chabby chic' laserat.

Det första vita jobbet den här veckan  ;D



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 2 användare
javill, William

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser