Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går försäljningsregelverket att kringgå?  (läst 2484 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Går försäljningsregelverket att kringgå?
« skrivet: 21 okt-16 kl 06:22 »
Jag har, här på detta forum, läst mig till att den som är "godkänd biodlare" har rätten att själv besiktiga samhällen som ska flyttas över församlingsgränser, men att detta bara gäller vid transporter emellan de EGNA bigårdarna.

Så om man istället ska sälja ett bisamhälle till någon utanför den egna kyrkoförsamlingen, så måste man tillkalla en bitillsynsman från Länsstyrelsen och inhämta dennes godkännande.

Fast om jag har förstått saken rätt, så är det däremot fritt fram med försäljning av bin till köpare som finns i samma kyrkoförsamling som bisamhället redan står i.

Jaha, men om man då råkar ha en utbigård i köparens kyrkoförsamling? Är det då fritt fram att sälja samhällen därifrån, utan att koppla in bitillsynsmannen? Kan man kanske som "godkänd biodlare" rent av flytta ett samhälle till en utbigård i "rätt" församling, för att sedan, dagen därpå, sälja samhället till någon i den församlingen?

Nästa steg kan ju vara att komma överens med köparen, om att få ha en utbigård på dennes mark, i ett par dar, sedan köra dit några samhällen och dagen därpå sälja dessa till köparen...

För att undvika missförstånd, så vill jag vara tydlig med att jag tar avstånd ifrån ovanstående tillvägagångssätt, inte avser att göra så och heller inte vill råda någon annan, till att göra så här. Däremot vill jag bli klar över om bisjukdomslagstiftningen, har dessa "kryphål" eller om dessa redan är "tilltäppta".

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Går försäljningsregelverket att kringgå?
« Svar #2 skrivet: 21 okt-16 kl 10:58 »
Fast om jag har förstått saken rätt, så är det däremot fritt fram med försäljning av bin till köpare som finns i samma kyrkoförsamling som bisamhället redan står i.

Besiktning före försäljning även om man är godkänd biodlare, så har jag tolkat reglerna. Rätta mig om jag har fel.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Går försäljningsregelverket att kringgå?
« Svar #3 skrivet: 21 okt-16 kl 11:17 »
Om man tar ansvar och vill ha så friska bin som möjligt, så är det ju väldigt enkelt. Man ringer sin bitillsyningsman och får papper på att allt är o.k.
Denna service är gratis och man får ju kollat att allt är o.k.

En service som gynnar alla på sikt!

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Går försäljningsregelverket att kringgå?
« Svar #4 skrivet: 21 okt-16 kl 19:27 »
"Bitillsynsman får enligt 7 § lämna en godkänd biodlare tillstånd att flytta bisamhällen, bibostäder och biodlingsredskap mellan ut- och hembigårdar under en bestämd tidsperiod, dock högst under tolv månader."

Betyder i praktiken att tillstånd både kan nekas eller begränsas till så kort period att det saknar praktisk nytta.
D v s Värdet av att gå denna kurs är godtyckligt.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Går försäljningsregelverket att kringgå?
« Svar #5 skrivet: 21 okt-16 kl 19:37 »
Ang regelverket kring försäljning från godkänd biodlare så står det:
"Försäljning
Du får inte själv genomföra besiktning i samband med försäljning av drottningar, bisamhällen, begagnade bikupor och biredskap m.m. Endast bitillsynsman får göra dessa besiktningar. Flyttning av drottningar till parningsstation kräver också att bitillsynsmannen skriver flyttningstillstånd."
http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/lantbruk-och-landsbygd/djurhallning/biodling/Pages/godkand-biodlare.aspx


« Senast ändrad: 21 okt-16 kl 21:35 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Går försäljningsregelverket att kringgå?
« Svar #6 skrivet: 21 okt-16 kl 20:22 »
"Bitillsynsman får enligt 7 § lämna en godkänd biodlare tillstånd att flytta bisamhällen, bibostäder och biodlingsredskap mellan ut- och hembigårdar under en bestämd tidsperiod, dock högst under tolv månader."

Betyder i praktiken att tillstånd både kan nekas eller begränsas till så kort period att det saknar praktisk nytta.
D v s Värdet av att gå denna kurs är godtyckligt.

Men varför skulle en tillsynsman neka eller begränsa så kraftigt? Han kan, men gör det inte om han bara ser att biodlaren är kunnig och skötsam.

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Går försäljningsregelverket att kringgå?
« Svar #7 skrivet: 21 okt-16 kl 20:54 »
Besiktning före försäljning även om man är godkänd biodlare, så har jag tolkat reglerna. Rätta mig om jag har fel.

Alldeles riktigt!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Går försäljningsregelverket att kringgå?
« Svar #8 skrivet: 22 okt-16 kl 10:21 »
Men varför skulle en tillsynsman neka eller begränsa så kraftigt? Han kan, men gör det inte om han bara ser att biodlaren är kunnig och skötsam.

Nej det menade jag aldrig. Tror precis som du att det för det mesta löser sig.

Det var lagtexten som sådan jag reagerar mot. Ordagrant innebär den att en godkänd biodlare inte har några utökade rättigheter eller mandat alls, utan kan få dom tilldelade under en period.

Vem skulle vilja ha ett körkort i trafiken där polisman, efter inledande kontroll, kan tilldela dig rätten att köra inom din egen församling under kommande år?
« Senast ändrad: 22 okt-16 kl 10:27 av Magnus_Hammargren »

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Går försäljningsregelverket att kringgå?
« Svar #9 skrivet: 22 okt-16 kl 22:31 »
Men vad gäller egentligen vid försäljning? Krävs intyg av bitillsynsman, även vid försäljning inom samma kyrkoförsamling, som samhället redan står i?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Går försäljningsregelverket att kringgå?
« Svar #10 skrivet: 22 okt-16 kl 23:08 »
Varför vill man gå runt ett regelverk?   

Syftet med reglerna är att försöka hindra smittspridning.  Vilket syfte har TS med sin fundering?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Går försäljningsregelverket att kringgå?
« Svar #11 skrivet: 23 okt-16 kl 00:18 »
Varför vill man gå runt ett regelverk?   

Syftet med reglerna är att försöka hindra smittspridning.  Vilket syfte har TS med sin fundering?

Syftet med min fundering är att skapa klarhet i den exakta innebörden av gällande regelverk, för att kunna efterleva detta till fullo samt inte minst också för att kunna verka för tilltäppning av eventuella luckor i regelverket.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Går försäljningsregelverket att kringgå?
« Svar #12 skrivet: 23 okt-16 kl 06:36 »
Men vad gäller egentligen vid försäljning? Krävs intyg av bitillsynsman, även vid försäljning inom samma kyrkoförsamling, som samhället redan står i?

Är det något som gäller bitillsyn, försäljning av bin, flyttning av bin etc etc som du inte får klarhet i när du läser svaren i denna tråd så kan du alltid kontakta den ansvarige för bitillsynen på din länsstyrelse, kontaktuppgifter finns i högra spalten i nedanstående länk. Dom är väldigt hjälpsamma och trevliga och svaren du får är helt korrekta i förhållande till gällande lagar, förordningar och regelverk.

http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/lantbruk-och-landsbygd/djurhallning/biodling/Pages/Bitillsyn.aspx

För ytterligare fördjupning när det gäller am. yngelröta och varroa finns "Statistik från bitillsynen" som ligger i högerspalten där det går att få en hum om smittspridningen (om den är anmäld till bitillsynen).
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/binochhumlor/reglerforbiodling.4.1a4c164c11dcdaebe128000140.html
« Senast ändrad: 23 okt-16 kl 06:54 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, skogskälla, ekont22, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser