Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan det vara lamm på gång?  (läst 5542 gånger)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #20 skrivet: 03 apr-07 kl 23:32 »
Jag kan förstå att man inte ska dra i efterbörden med våld men, hur ska man annars få ut den? Eftersom det gått ett och ett halvt dygn kändes det som om det var hög tid.

Efterbörden kommer ut av sig själv  :)
normalt är att det kan ta upp till 12 timmar.

Tar det längre tid kallar man det för kvarbliven efterbörd den kan då ta mellan 2 - 10 dagar på sig att komma ut. Men ut kommer den av sig själv...

Man kollar tempen på tackan och får hon feber sätter man in sulfa.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #21 skrivet: 03 apr-07 kl 23:35 »
Aha, på det viset. Behöver veterinär komma ut och se tackan för att skriva ut sulfa? För det är väl receptbelagt? I vilken form ger man det, spruta, pasta?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #22 skrivet: 03 apr-07 kl 23:45 »
Skulle tro att vet. vill se henne.. då kan han kolla juvret också för om det är en juverinflamation som spökar så behöver hon ju få antb. för den.

Men fundera på om du ska ha henne kvar..
Juverinflamationer på tackor har väldigt väldigt liten chans att bli bra.
Det brukar komma tillbaka vid nästa lamning igen.
Och då har du vet. besök igen... + lamm som ska ges nappflaska
och lammolact för 500 :- och risken att hon smittar flera av dina tackor..

Mvh Rosa

PS Man sprutar antib. på får.
« Senast ändrad: 03 apr-07 kl 23:48 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #23 skrivet: 03 apr-07 kl 23:54 »
Nä, jag ska nog inte ha henne kvar i det långa loppet eftersom jag inte tror det kommer att funka att ta fler lamm på henne men, jag tänkte att hon kunde få gå kvar över sommaren om hon blir bra utan att det för den skull kostar en förmögenhet. Jag har mark som behöver betas och det kunde hon ju i alla fall hjälpa till med i så fall.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #24 skrivet: 04 apr-07 kl 00:06 »
Dett är O.T men
jag tycker det är vansinnigt dyrt med veterinär till får.

En sjuk tacka kan kosta 2 500:- i en blink, och om man jämför det med slaktvärdet på 200:-
så blir det ganska kul om man tänker att det varje gång man tar hem vet. til en sjuk häst skulle det kosta drygt 10 ggr hästens slaktvärde alltså ca 40 000:-   ;D

Inte konstigt att vet. blir förvånade när folk vill behandla gamla tackor.

mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #25 skrivet: 04 apr-07 kl 05:04 »
Om att dra i efterbörden:  Å, huvva, kan hela livmodern komma ut?  Men då måste man väl ta i ganska ordentligt?  Jag som trodde att det "bara" kunde gå sönder där inne och börja blöda som 17...  Alltid kul och bra att lära sig något nytt.

Om antibiotika till får och alla andra idisslare:  Man måste ge det i injektionsform, eftersom tabletter skulle slå ut våmfloran med död som följd.

OCH:  om dyra veterinärräkningar:  Ja, jag håller med.  Det var bättre förr.  Åtminstone distriktveterinärorganisationen.
« Senast ändrad: 04 apr-07 kl 05:06 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #26 skrivet: 04 apr-07 kl 12:41 »
Uppdatering angående tackan. Hon låg ner i stallet idag när jag kom ut så jag blev lite bekymrad. Hon har haft öppet ut så hon har kunnat gå ut till de andra om hon ville. Erbjöd henne kraftfoder och nytt grovfoder men, det ville hon inte ha. Tempade henne, ingen feber (38,8) och försökte mjölka ur. Det kom inget och spenarna kändes jämna och fina och juvret var nu mjukare. Sen ledde vi ut henne i hagen. Då ropade hon på de andra och de kom och mötte henne. Så gick hon med dem ute och betade. Är glad att det är så pass varmt så att betet kommit igång. Hoppas hon hänger med dem resten av dagen så att hon rör på sig lite och får i sig lite gräs.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #27 skrivet: 04 apr-07 kl 18:13 »
Ja, det låter ju som att det inte är riktigt över än.  Beteendeförändringar är alltid en varningssignal.  Det där med att hon inte äter grovfoder tycker jag verkar lite skumt.  Hade Du någon Energibalans att ge henne?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #28 skrivet: 04 apr-07 kl 22:42 »
Javill, ston är extremt mycket mer känsliga för att ha eterbörden kvar än vad tackor är.
Det du ska göra är att kolla tempen och ha henne isolerad från de andra fåren,
Efterbörden kommer att stinka men kommer troligen ut själv inom en vecka. Om det har varit trubbel för tackorna att komma igång eller om de har lammat för tidigt är det vanligt med kvarbliven efterbörd.

Mjölka inte. Det ger större risk för mastit. Om du mjölkar produceras det bara mer mjölk.
Ta bort allt kraftfoder till henne.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #29 skrivet: 06 apr-07 kl 16:27 »
Uppdatering två, ingen feber, pigg och går med de andra tackorna, har inte försökt mjölka sen sista uppdateringen, juvret känns mjukt och fint och hon äter gräs och hösilage med god aptit.  :) Så fortsätter det så här så får hon gå kvar över sommaren. Är förvånad över vilken otroligt snabb återhämtning hon gjort.

Henning, det lät betryggande det där med att får inte är lika känsliga som ston för kvarbliven efterbörd. Jag började bli halvt hysterisk här när den inte släppt efter ett och ett halvt dygn. När tackan väl kom igång och rörde på sig verkade det som om hon tömde sig några gånger.
« Senast ändrad: 06 apr-07 kl 16:27 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #30 skrivet: 06 apr-07 kl 17:34 »
Skönt att höra.  Hoppas det fortsätter.  Klappa henne lite extra från mig!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #31 skrivet: 10 apr-07 kl 16:50 »
Äntligen blev det lamm också hos mig!  :D Idag föddes två bagglamm, allt gick bra. Det ena är ynkligt litet så honom hjälpte jag tackan att torka lite försiktigt. Han frös något förskräckligt men, när han till slut fått i sig lite mjölk så piggnade han till. Det är en ungtacka och hennes första lamning och hon är så duktig. Jag blir helt fascinerad över hur de bara vet allt.
« Senast ändrad: 10 apr-07 kl 17:05 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Kan det vara lamm på gång?
« Svar #32 skrivet: 10 apr-07 kl 17:04 »
Ja, inte dumt med lite livselixir.  Grattis!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 4 användare (1 dolda)
von tratt, Hans Hultén, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser