Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamma ute  (läst 4600 gånger)

pel

  • Inlägg: 47
    • Värmland
Lamma ute
« skrivet: 20 nov-06 kl 14:01 »
Jag undrar om man får myndigheten på sig om man låter fåren lamma ute.Miljön där är ju bättre än man någonsin kan få till inne.planerad lammning april-maj.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Lamma ute
« Svar #1 skrivet: 20 nov-06 kl 14:25 »
Givetvis kan du få myndigheterna på dig. Men är det den enda betänkligheten du har ?
Varför tror du vi fårägare vanligtvis inte låter tackorna lamma ute ?

Mvh en nyfiken Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Lamma ute
« Svar #2 skrivet: 20 nov-06 kl 14:51 »
Om tackorna bara har tillgång till vindskydd så undrar jag om myndigheterna har något att invända. Däremot finns det ju en risk att lammen inte klarar sig. Räven kan t ex vara framme.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ratjacks

  • Inlägg: 73
    • Rat Jack's kennel
Re:Lamma ute
« Svar #3 skrivet: 20 nov-06 kl 15:13 »
varför skulle man få myndigheterna på sig ? allt är väl beroende på ras och förutsättningar så som vindskydd etc..
mina gutar lammar alltid ute något annat vore onaturligt för dom.

mvh  GP
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

pel

  • Inlägg: 47
    • Värmland
Re:Lamma ute
« Svar #4 skrivet: 20 nov-06 kl 19:16 »
Tack ratjack Jag har oxå  gutefår,och mina hagar är rovdjursskyddade så någon räv får det svårt att ta dom plus att i hagarna finns det skydd av granar som är kvistade nertill,där väljer dom att vara även om dom kan gå inn.Som lammningshage till våren har jag en helt ny hage (2ha),allt kommer bli bra tror pel

leifhh

  • Gäst
Re:Lamma ute
« Svar #5 skrivet: 20 nov-06 kl 19:24 »
flera av mina tackor valde att lamma ute i snön i vintras. de hade tillgång till en stor nyhalmad ligghall men ändock föredrogs snön. samtliga av dessa lamm överlevde.

jag förstår problemet med räv etc, men så länge man har bra uppsikt över sina djur så kan jag inte förstå vad det skulle finnas för invändningar från myndigheternas sida  ???

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Lamma ute
« Svar #6 skrivet: 21 nov-06 kl 00:21 »
problemet kan bli tex om lammet ligger fel...
det händer förr eller senare även på gutar...
Då gäller det att hjälpa tackan i tid ... annars kan både hon och lammet stryka med...

I djurskydds lagen hete det ju att man skall ha tillräcklig uppsyn över djuren vid lamning...
det är ju just det som kan bli svårt om man gar en stor hage...
ibland vill gärna tackan gå iväg och lamma i fred uppe i skogen eller så...

och tyvärr är det inte endast räv och grävligar som ger sig på lammen...
har man otur kan kråkor och korpar pick ut ögonen på dem...

detta har man stora problem med på bl a island... där har man löst det bl a med den isländska fårhunden så är MYCKET vaktande mot just korpar och kråkor.... och jagar skällande bort alla inkräktare ...

men som sagt man kan ju gå en extra runda på kvällen när man vet att lamningen är i faggorna ....
och tex ha dem i en hage nära huset så man ser dem... just vid lamningen...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Lamma ute
« Svar #7 skrivet: 21 nov-06 kl 10:46 »
allt är väl beroende på ras och förutsättningar så som vindskydd etc..
mina gutar lammar alltid ute något annat vore onaturligt för dom.
mvh  GP

Varför uttrycks det som att Gutefår skulle vara "annorlunda" än andra fårraser?
Är det ett försäljnings argument ?

Gutefår kan också få lamm som blir tagna av räven...
Gutefår kan också få små lamm som kan bli snabbt nedkylda...
Gutefår kan också få fellägen på sina lammen...
Gutefår kan också få lamm som trillar i vattensamlingar...
Gutefår kan också få lamm som fastnar i snödrivor...

Jag skulle aldrig låta tackorna lamma ute i hagen okontrollerat,
Jag vill inte riskera att mista lammungar pga någon av ovanstående orsaker. Och mister man ett lamm är det alltid det man haft störst förväntningar på härstamningmässigt   :-\

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Lamma ute
« Svar #8 skrivet: 21 nov-06 kl 11:41 »
Fast att låta fåren lamma ute behöver ju inte vara likställt med okontrollerat? En uppfödare av gotlandsfår som jag varit i kontakt med låter sina tackor lamma ute men, tar in mamma och barn i lammbox när de små fötts. Lämnar de dock inte vind för våg för det utan, är ute med ficklampa ett par gånger per natt i lamningstider.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ratjacks

  • Inlägg: 73
    • Rat Jack's kennel
Re:Lamma ute
« Svar #9 skrivet: 22 nov-06 kl 09:03 »
Varför uttrycks det som att Gutefår skulle vara "annorlunda" än andra fårraser?
Är det ett försäljnings argument ?

Gutefår kan också få lamm som blir tagna av räven...
Gutefår kan också få små lamm som kan bli snabbt nedkylda...
Gutefår kan också få fellägen på sina lammen...
Gutefår kan också få lamm som trillar i vattensamlingar...
Gutefår kan också få lamm som fastnar i snödrivor...

Jag skulle aldrig låta tackorna lamma ute i hagen okontrollerat,
Jag vill inte riskera att mista lammungar pga någon av ovanstående orsaker. Och mister man ett lamm är det alltid det man haft störst förväntningar på härstamningmässigt   :-\

Mvh Rosa


vem sa okontrollerat ? inte vad det jag iallafall. men det är väl som vanligt att fan läser bibeln som det passar ( citat ) för att ha full kontroll så måste man sitta där hela tiden dag som natt och även om tackorna är inne så är det en omöjlighet att vara närvarande alltid då vissa av oss här måste skötta ett lönearbete  eller dyl..
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Lamma ute
« Svar #10 skrivet: 22 nov-06 kl 10:48 »
då vissa av oss här måste skötta ett lönearbete eller dyl..

Vad syftar du på nu ?
Att jag är en lat fan som inte har något lönearbete som du, och att jag inte har annat för mig än att sitta hos fåren och titta ?

Vad vet du om hur jag jobbar eller inte ?

Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ratjacks

  • Inlägg: 73
    • Rat Jack's kennel
Re:Lamma ute
« Svar #11 skrivet: 23 nov-06 kl 14:20 »
Vad syftar du på nu ?
Att jag är en lat fan som inte har något lönearbete som du, och att jag inte har annat för mig än att sitta hos fåren och titta ?

Vad vet du om hur jag jobbar eller inte ?

Rosa

Oj  då  ! jag talade bara om hur jag har det och många  med mig, hur du har det skiter jag fullkomligt i .
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Lars M

  • Gäst
Re:Lamma ute
« Svar #12 skrivet: 23 nov-06 kl 22:43 »
Hej
Jag låter mina texelfår välja själva var de vill lamma .De vill gärna vara lite avsides vid lammning så de flesta lammar ute och går sedan in.Den uppfattningen har jag fått.
Jag missar de flesta lammningar pga annat jobb. Men jag har lite mer bevakning när tacklammen skall lamma (dvs en nattkoll kl 02).Äldre tackor tycker jag att det nästan aldrig är problem med.Jag har ingen riktig koll men jag tror att jag har ett felläge på 100 lammningar.  Får klarar sig väldigt bra själva .
Lars

Lars M

  • Gäst
Re:Lamma ute
« Svar #13 skrivet: 23 nov-06 kl 22:48 »
vem sa okontrollerat ? inte vad det jag iallafall. men det är väl som vanligt att fan läser bibeln som det passar ( citat ) för att ha full kontroll så måste man sitta där hela tiden dag som natt och även om tackorna är inne så är det en omöjlighet att vara närvarande alltid då vissa av oss här måste skötta ett lönearbete  eller dyl..
Hej
Läser fan bibeln,jag visste inte ens om att han fanns.
Ha en bra morgondag.
Hälsningar jesus.
 ;D :-*

Lars M

  • Gäst
Re:Lamma ute
« Svar #14 skrivet: 23 nov-06 kl 23:19 »
Jag glömde att säga att jag har ett problem som händer oftare och det är att tackan inte vill kännas vid lammet.
Det brukar lösa sig när jag sätter fast tackan i en speciell fårgrind från knarrhult där får hon vara i 2 dagar och sedan i en lammbox i 3-4 dagar.
De som har lammat brukar jag försöka att ha för sig själva i en lammbox i 5-7 dagar innan de får träffa sina kompisar.

Ett tips till alla som är nya på detta kläm dit märket eller märkena direkt i lammboxen.
Så slipper ni springa runt i den stora hagen mitt i sommaren och använda märkfärgen  .Jag talar av egen erfarenhet när jag ibörjan tyckte att det var synd om små lamm att ha stora plastbrickor i örat,så jag väntade i ca 4 månader innan jag märkte.Det gör jag inte nu längre.
Lars ;D

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Lamma ute
« Svar #15 skrivet: 24 nov-06 kl 00:38 »
Oj  då ! jag talade bara om hur jag har det och många  med mig, hur du har det skiter jag fullkomligt i .

Trevlig ton jaja mensan....  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ratjacks

  • Inlägg: 73
    • Rat Jack's kennel
Re:Lamma ute
« Svar #16 skrivet: 24 nov-06 kl 08:39 »
Trevlig ton jaja mensan....  ;D

sorry men du satte tonen själv ! nog disskuterat om detta  för det var ju om lammning ute som det handlade om och jag har gett min synpunkt och du din så låt oss avsluta vår ( din & min) disskution med att önska dig en trevlig helg.

Göran
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Lamma ute
« Svar #17 skrivet: 24 nov-06 kl 18:50 »
Vadå jag som satte tonen  ???
Det var ju DU som började vara otrevlig.
Skyll inte på mig när det var du som överreagerade
och började vara otrevlig.

Ha en trevlig helg själv.

Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Lamma ute
« Svar #18 skrivet: 24 nov-06 kl 18:57 »
Suck

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Lamma ute
« Svar #19 skrivet: 24 nov-06 kl 19:07 »
varför suckar du   ??? -vi önskar ju bara varandra en trevlig helg  ;D ;D ;D
« Senast ändrad: 01 feb-07 kl 16:35 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Assa, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser