Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga tvåaxlad vagn till liten shettis  (läst 3620 gånger)

SötePeter

  • Inlägg: 8
    • Småland
Bygga tvåaxlad vagn till liten shettis
« skrivet: 04 jun-15 kl 12:21 »
Funderar på om det är möjligt att bygga en tvåaxlad vagn till min shettis på ca 86 cm. Han älskar att dra men vi har bara en tung rockard. Vill hellre ha en mjuk och smidig tvåaxlad som man får plats med två barn på. Han gillade vår släde mycket bättre. Antagligen för att den står på "egna ben". Det är ju tungt att lyfta upp tyngden på ryggen. Skönare att bara dra.

Är det svårt att få till det med framhjulen? Är aluminium ett bra material att använda? Hur grova rör behövs om man räknar på en maxlast på 200 kg för att ta det i överkant?

Är det någon som har en bra skiss på hur man bygger en tvåaxlad vagn?

Räknar med att köra den på hyfsat plan mark och hoppa av i nerförsbackarna. Men en broms kanske är att föredra ändå?

Mycket tacksam för svar!
/Mathilda

hatte

  • Inlägg: 71
    • Uppland
SV: Bygga tvåaxlad vagn till liten shettis
« Svar #1 skrivet: 09 jun-15 kl 11:32 »
Har byggt en för länge sen. Hjul brukar finnas billiga på Biltema. Aluminium är nog bra men svårt att svetsa. Jag tror att det blir bättre med runda rör och fyrkantsrör i järn. Cykelhjul går lätt men klarar inte av för stora sidkrafter, (det kan vika sig). Mopedhjul är bra men svåra att få tag på. Biltema säljer hjulaxel med 4"s hjul för 399:-. Å andra sidan ju större hjul ju lättare går det. Ett problem är svängskivan. Det kanske finns något skogsvrak av en åkvagn?
Om du vill kan jag skicka över lite bilder?
hcwaern@hotmail.com
Hatte

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygga tvåaxlad vagn till liten shettis
« Svar #2 skrivet: 09 jun-15 kl 15:30 »
Den där rockarden du har måste ju vara felbyggd eller något i den stilen, när du lyfter upp kärran i hästens höjd ska liksom tyngden ligga på hjulen, kännas lätt i den höjden.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Bygga tvåaxlad vagn till liten shettis
« Svar #3 skrivet: 09 jun-15 kl 17:52 »
En rockard belastar alltid mer eller mindre, och gungar, vilket en del hästar har svårt för. Bättre med en vagn som bara skall dras. Undrar om du ens måste ha styrning på vagnen om du sätter hjulen tätt, jämför med en släde.

När vi kör våran släde står kusken på medarna bak, och barnen sitter i. Suveränt om det blir för brant för shettisen att dra all last, bara kliva av själv och gå en stund. Tänkte fixa en sådan variant med hjul, och vill helst slippa styrning, men om det behövs så får det bli på bakhjulen. Sneglar på åkgräsklipparhjul...

Trä, aluminium, järn osv. Bygg i det material du behärskar och känner dig bekväm med. Jag använder gärna aluminium, dels för att det är ett lätt material, och lätt att bygga i då jag kan svetsa det, men framförallt för att jag kan låta grejerna stå ute år efter år utan underhåll.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygga tvåaxlad vagn till liten shettis
« Svar #4 skrivet: 09 jun-15 kl 22:17 »
Hmm...det mesta belastar väl...även en släde...  ;D ...Annars borde det väl finnas ritningar på kärror eller kolla på en ridskola om där står en fyrhjuling...kamera med eller mobil...sedan bygga... Gör med riktiga hjul inga små kalleankahjul som studsar och far i groparna....

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Bygga tvåaxlad vagn till liten shettis
« Svar #5 skrivet: 09 jun-15 kl 22:52 »
Hmm...det mesta belastar väl...även en släde...  ;D   Gör med riktiga hjul inga små kalleankahjul som studsar och far i groparna....

En tvåaxlad vagn, eller en släde, har ju bara vikten av skaklarna på hästen, och gör man skaklar av aluminium eller trä så blir inte vikten störande för hästen.

En variant på vagn om man vill ha små hjul är att sätta fyra axlar för att få vagnen mer som en kälke. Det finns de som modifierar sina hundslädar för barmarksträning på det viset. Och en shettis är väl så nära man kan komma hundspann och ändå vara tvungen att ha hästpass ;D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Bygga tvåaxlad vagn till liten shettis
« Svar #6 skrivet: 09 jun-15 kl 23:46 »
Bra balanserad sulkyhar den mesta vikten på hjulen...Har man byggt den rätt så kan man hålla den med lillfingret i hästens höjd,man kan även hålla en passagerare som sitter i, easy, balans är ordet. Som sagt en shettis är ju ingen leksakshäst så lite tål den väl...Däremot bygger man med små hjul mest lämpade för "lådbil" som studsar i den minsta lilla grop så kan det nog upplevas som lite störande för både häst och passagerare...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Bygga tvåaxlad vagn till liten shettis
« Svar #7 skrivet: 10 jun-15 kl 08:23 »
Visst skall man ha balans på en enaxlad vagn, men man kommer inte ifrån att "lasten" flyttar sig och att nerförsbackar, gupp och hästens gungande gång ger ett besvärande tryck på däckeln. Om man lastar sulkyn/rockarden med ett par ungar och springer omkring själv med dem, så märker man hur det påverkar. En av våra shettisar blir lätt snubblig och man märker att han inte tycker det är kul att dra när det blir några kilo på skaklarna.

När vi människor tar t ex en skottkärra med en stor sten i, så kan vi hela tiden parera med armarna. En häst har inte den möjligheten, så det gäller att underlätta om man skall få ekipaget att gå bra. Loka är en annan bra grej till shettisar. En brösta kan ofta vara svår att få in mellan frambenens rörelsemönster och halsen.

SötePeter

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Bygga tvåaxlad vagn till liten shettis
« Svar #8 skrivet: 14 jun-15 kl 16:53 »
Kan man i stället bygga om en transportvagn som finns typ på Clas Ohlssons?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga tvåaxlad vagn till liten shettis
« Svar #9 skrivet: 14 jun-15 kl 17:34 »
Kan man i stället bygga om en transportvagn som finns typ på Clas Ohlssons?
Är det det en magasinsvagn så fungerar det perfekt.
Då är det bara att få till vettiga infästningar till skaklarna och pumpa hjulen hårt så dom rullar lätt.
Och eventuellt få till någon slags broms. Det kan räcka bra med något som man trycker mot ett av bakhjulen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Bygga tvåaxlad vagn till liten shettis
« Svar #10 skrivet: 15 jun-15 kl 00:09 »
Lite vinglig och liten, men visst, om hästen är snäll ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 3 användare (1 dolda)
JuliaM, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser