Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foderlåda  (läst 1207 gånger)

franske

  • Inlägg: 31
    • Småland
foderlåda
« skrivet: 16 dec-14 kl 18:42 »
hej, en nybörjar fråga...
Jag funderde en lite om jag ska ta bort foderlådan ovanpå kupan eller inte....bina har redan tagit vad de behöver
Vad brukar man göra, det är min första vinter.
Jag har en frigolit foderlåda som rymmer 17 liter och finns inne i en trä låda med frigolit lock (bra isolerad) och ovanpå finns taket.

Tack
** frans och sandra **

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: foderlåda
« Svar #1 skrivet: 16 dec-14 kl 22:57 »
Vet inte om det spelar någon större roll. Jag tar alltid av lådorna jag matar ur när jag är klar för då ska de ha myrsyra. Men det är nog ingen skada skedd att lämna dem heller. Beror nog mest på vad du hade tänkt att göra härnäst. Om de inte har ett syfte framöver hade jag tagit bort dem. Men om du inte vill göra det nu så kan du nog bara ha det i minnet tills nästa år och låta dem vara.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: foderlåda
« Svar #2 skrivet: 17 dec-14 kl 09:46 »
bina har redan tagit vad de behöver

Hoppas det var så redan för ett par månader sedan  :o

Angående lådorna så är mitt råd att ta bort och rengöra dom. Fukt och värme är annars en grogrund för jäsning och mögel i frigolitlådor.

Mvh /M

franske

  • Inlägg: 31
    • Småland
SV: foderlåda
« Svar #3 skrivet: 17 dec-14 kl 17:08 »
Tack för svaret, men är det inte så att jag stör de nu när jag ta bort foderlådan.?
Det stämmer att foderlådan fick en lite mögel,jag såg det redan förra vecka och började fundera om jag skulle ta borta de eller inte.
** frans och sandra **

 

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: foderlåda
« Svar #4 skrivet: 18 dec-14 kl 08:22 »
Jo det gör du kanske, men å andra sidan så stör t ex en oxalsyrabehandling lite också.
Bättre nu än i februari.
Mvh /M


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser