Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  (Troligtvis) Dräktiga får som vägrar gå in??  (läst 2520 gånger)

MinnieAndersson

  • Inlägg: 22
  • Höne-Minnie
    • Blekinge
(Troligtvis) Dräktiga får som vägrar gå in??
« skrivet: 08 feb-17 kl 08:20 »
Jag har 6 stycken tackor som jag hoppas är med lamm, om vi räknat rätt så bör lammen komma i slutet av februari fram till mitten av mars. Först och främst undrar jag om det finns något väldigt tydligt vis att se om en tacka är dräktig? ???
Jag har förvisso inte sett baggen krypa på tackorna en enda gång, men det sägs ju att får-älskog sker i största hemlighet. ;D  Mina får är blandraser av finull/texel så det är tämligen fluffiga kvinns. Baggen som har bökat på dem är nån mindre köttras.

Till saken nudå; mina får vägrar vara inomhus! Det är kanske inget jätteproblem då de har gott om ull (och hull) och verkar trivas bra utomhus, men OM de ska till att lamma snart? Det är bara -4 grader är i sydsverige och cirka en dm snö, men klarar verkligen små lamm att födas utomhus såhär års? De har ett före detta häststall som de kan gå ut och in hur de vill. Jag har inrett en stor hästbox på cirka 3,5x3 m, gjuten platta, vindtäta väggar och massor av halm. Vid riktigt ruskväder har jag lockat in dem med lite kraftfoder och sedan stängt om dem, för att sedan släppa ut dem följande dag. Det är ingen som får panik eller sparkar för att försöka ta sig ut, och de gånger jag är i stallet av andra anledningar kommer alla galopperande in för att tigga godsaker. Oroar jag mig i onödan?
Here I sit, broken hearted, tried to shit but only farted ;)

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: (Troligtvis) Dräktiga får som vägrar gå in??
« Svar #1 skrivet: 08 feb-17 kl 12:51 »
Man ser, 1-2-3 veckor ungefär före lamning, att juvret blivit rejält stort. Men på ungtackor (förstagångslammare), så kan det vara så att juvret kommer ungefär samtidigt som lammen.
För övrigt så brukar man se att tackorna blir allt "tjockare" ju längre dräktigheten framskrider.

Man kan låta scanna sina tackor med utvändigt ultraljud, en bit in dräktigheten. De flesta som har större besättningar gör så. Dels för att se om tackorna är dräktiga, men också för att se hur många lamm tackorna ska ha, så att man kan säkerställa att tackorna ska få lagom med kraftfoder. Man ger tackor som ska ha flera lamm extrtilldelning av kraftfoder, så att de ska orka med att ge di.

Tyvärr är inte får smarta nog att förstå, att det är dumt att lägga sina nyfödda lamm "i en snödriva" (eller lerpöl), så ska fåren lamma innan det är någorlunda varmt och torrt ute, så får man vackert stänga in dem.

När lammen är torra, och har fått äta, och blivit några dagar gamla, så tål de en hel del. Men de föds alltså blöta, och de måste få mat för att komma igång, och man måste verifiera att tackorna tar hand om lammen och att lammen får mjölk. Att låta tackor lamma ute när det är vinter är absolut inte att rekommendera.

Under mer "naturliga" förhållanden, lammar får helst i april/maj, det är ingen slump att Gotlandsfår och Gutefår har en naturlig brunstcykel, där de brunstar på hösten, och lammar när det hunnit bli vår även ute.

Vuxna, rutinerade tackor som fått lamm förut, har lättare att "göra rätt" vid lamningen, medan de tackor som ska lamma första gången kan hitta på både att helt glömma bort sina lamm, och att att försöka stånga ihjäl dem.

Om det är din första lamning, så se till att tackorna är inne tills samtliga fött sina lamm. Det finns väldigt många saker som kan hända i samband med lamningen, både lamm som inte kommer ut som de ska, tackor som inte vill ha sina lamm eller lamm som har svårt att dia för att nämna några exempel.
Gör det enkelt för dig att lösa eventuella problem, ha tackorna inne.
Det låter som om din hästbox är lite i minsta laget när alla tackor lammat. Du kanske har en box till där du kan ha får?

Har du inte gett extra e-vitamin och selen till tackorna, så är det hög tid att göra det.


MinnieAndersson

  • Inlägg: 22
  • Höne-Minnie
    • Blekinge
SV: (Troligtvis) Dräktiga får som vägrar gå in??
« Svar #2 skrivet: 08 feb-17 kl 13:33 »
Tack för bra svar! Jag ska inreda två boxar till innan det är dag för lammning! Funderar på att kanske redan nu ha som rutin att låta de sova inomhus, även om det blir lite lock och pock - då är ju chansen lite större att de lammar inomhus. Plus att jag kan se och klämma på dem ordentligt varje morgon innan jag släpper ut dem. Om någon av dem verkar vara "på g" så kan jag ju släppa ut de andra och låta henne vara inne själv.

Ska införskaffa selen och e-vitamin snarast!
Here I sit, broken hearted, tried to shit but only farted ;)

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: (Troligtvis) Dräktiga får som vägrar gå in??
« Svar #3 skrivet: 08 feb-17 kl 15:10 »
Låt flocken gå ihop! Släpp inte ut alla utom den lammande!

En tacka som blir avskiljd från flocken blir jättestressad, vilken innebär en mycket hög risk för lamningskomplikationer eller bortstötta lamm.

Så det är en för alla, alla för en som gäller.

Låt samtliga tackor vara inne, håll ihop gruppen så länge som möjligt. Flytta då hellre den nya familjen till en egen box (inom syn och hörhåll till resten av flocken) när lammen fötts.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: (Troligtvis) Dräktiga får som vägrar gå in??
« Svar #4 skrivet: 08 feb-17 kl 17:55 »
Jag har inte så många tackor men de ligger oftast ute. Enda gången i år det var för kallt att vara ute så var det -25 och då såg jag inte till dem ute på 2 dygn för de låg inne.

Mina går ute året runt och när de lammat har alla gjort det inomhus. Det är ganska konstigt faktiskt att de inte har valt att göra det ute för vädret i mars/april har inte alltid varit dåligt. Det är precis som de är kloka nog att förstå att det är bättre att lamma inne, pga att de har skydd mot rovdjur där.
Någon har vid tillfälle gått och gömt sig längst in i ladugården flera timmar innan lammen dimpit ned så då har det varit tydligt att det är på gång, annars är jag ganska dålig på att förutse när de ska lamma.

Det selen du ska köpa heter selevitan och säljs på apotek. Den andra varianten som finns på djurbutiker är väldigt svagt.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: (Troligtvis) Dräktiga får som vägrar gå in??
« Svar #5 skrivet: 08 feb-17 kl 20:21 »
Jag har inte så många tackor men de ligger oftast ute. Enda gången i år det var för kallt att vara ute så var det -25 och då såg jag inte till dem ute på 2 dygn för de låg inne.

Mina går ute året runt och när de lammat har alla gjort det inomhus. Det är ganska konstigt faktiskt att de inte har valt att göra det ute för vädret i mars/april har inte alltid varit dåligt. Det är precis som de är kloka nog att förstå att det är bättre att lamma inne, pga att de har skydd mot rovdjur där.
Någon har vid tillfälle gått och gömt sig längst in i ladugården flera timmar innan lammen dimpit ned så då har det varit tydligt att det är på gång, annars är jag ganska dålig på att förutse när de ska lamma.

Det selen du ska köpa heter selevitan och säljs på apotek. Den andra varianten som finns på djurbutiker är väldigt svagt.

Allmogefår göt oftast precis som du säger. De är avlade på lätta förlossningar och att skydda sig mot rovdjur. De individer som inte var "smarta" nog, fick inte föröka sig (omkom) eller så omkom deras avkomma, så bara de som gjorde (gör) "rätt" har överlevt till idag.

Men köttraskorsningar, som t.ex. i det här fallet Texel/Finull, kan hitta på att göra väldigt fel.

Innan jag skaffade Allmogefår, så hade jag under ett antal köttraskorsningar, Dorset/Finull och Texel/Finull. Finull korsar man in för att öka antalet födda lamm, och för att få lite mindre lamm, men med rakettillväxt.

Då hade jag ungtackor som lammade i snön, och sedan lämnade lammen där, glupska tackor, som kunde äta hö och lamma samtidigt (och strunta i lammen), tackor som fick enfödda jättelamm, där lamningshjälp var ett måste för att inte både tacka och lamm skulle stryka med, för att inte nämna att modersegenskaperna ofta är lite si och så.
Överhuvudtaget, så verkar trassel med lamningen och modergenskaper vara betydligt vanligare hos de tunga köttraserna (och korsningar med tunga köttraser) än hos Allmogefår m.fl. genuina lantraser.

Köttraskorsningarna är inte heller alltid konsekvent avlade på modersegenskaper eller lätta förlossningar hos uppfödarna (varierar enormt hur viktigt lammproducenterna tycker det är), utan det finns oerhört mycket större risk för att tackan ska stöta bort lammen, eller helt enkelt bara vara "lite sådär" som mamma.

Numera, med Allmogefåren, har jag kanske noll eller ett felläge där hjälp behövs eller stort lamm där jag behöver hjälpa till per lamningsomgång på 20-25 tackor, och någon enstaka (oftast ungtacka som får två lamm) som inte tar  till ett av lammen.

De första åren med köttraskorsningar var problem vanliga hos mig, det tar ett antal generationer att avla mot lätta förlossningar och goda modersegenskaper, OCH bra produktionsresultat.

Eftersom TS ska få lamm för första gången, så vet ju inte TS egentligen om tackorna är avlade för "easy care" eller om uppfödaren struntat i modersegenskaper  och lätta förlossningar men istället satsat på många och stora, snabbväxande lamm.

Tilläggas kan är att Texel inslaget ger ofta riktigt bamsiga lamm, som enbart därför kan ha svårt att ta sig ut.

Utomhuslamning (valfritt inne eller uta) kan fungera bra, men då ska man ha rätt ras, och veta vad man gör


Toopz

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: (Troligtvis) Dräktiga får som vägrar gå in??
« Svar #6 skrivet: 16 feb-17 kl 23:40 »
Hej.

Idag ställde ja mig samma fråga så jag fångade in 2 av 7 tackor för att se om dem är dräktiga.
Jag höll dem försiktigt mellan benen på mig medans ja tryckte och kände på magen, den känns hård och rätt så rund, jag antar därför att dem är dräktiga.

Våran bagge nuppa dem när ingen var där alls ( övervaknings kamera ) som ja såg hemifrån


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, långfot, Esajanne, LimJans, von tratt, beekeepern, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser