Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stort Garage  (läst 3236 gånger)

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
Stort Garage
« skrivet: 25 okt-14 kl 21:24 »
Funderar på att bygga ett rejält garage  7*10m .
Ska ha portar  kortsidan 3*3 meter ,så det blir ganska högt.
Men jag undrar räcker det med reglar 95*50 i stommen räcker det? eller ska man han 120*50 ??
Ska ha en gjuten platta och får nog en massa gamla armeringsjärn ,som är rejält rostiga spelar det någon roll om dom är det när man  gjuter?
Många funderingar är det..




 

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Stort Garage
« Svar #1 skrivet: 25 okt-14 kl 21:57 »
Tycker inte att 45/95 är nog till ett så stort garage.
Å andra sidan så kanske väggarna kläs med liggande panel på utsidan och råspont på insidan, då räcker det.
För att vara ekonomiskt och rimligt säkert så tycker jag absolut att du ska gå upp minst ett steg.
Mitt eget garage byggde jag med 150X50 stående reglar på cc60. Men då är det 7,5X11,5 med ett loft ovanpå.
Korsade med spikreglar på utsidan så det går i 200mm isolering i väggarna, ska bli snickeri där, alldeles för dyrbart för att köra i bilen  ;)

Armeringsjärn kan vara väldigt rostiga, är de riktigt förskräckliga föreslår jag att du tar ett tag över dem med högtryckstvätt (en stark en).
Rosten som sitter kvar då kan gott sitta där.
Är underarbetet ordentligt behövs knappt några armeringsjärn men det är en helt annan historia...
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Stort Garage
« Svar #2 skrivet: 29 okt-14 kl 20:22 »
Jag skulle rekommendera 145x45.
Ang armeringsjärnet eller armeringsnät så är ju frågan hur rostigt det egentligen är?

Att armering blir rostbrun av ett tunt lager ytrost är väldigt vanligt och inget problem, extremt rostigt järn som har legat i en gödselbrunn i tjugo år skulle jag inte använda.

Ett sätt bra sätt att "rengöra" armering är att bogsera det efter bilen på en grusväg...

Att säga att armering inte behövs är felaktigt och på gränsen till kriminellt,det har inget med underlaget att göra och jag tror att föregående inlägg inte var riktigt genomtänkt.
Armering är viktigt då det tar upp bla tryck,sträck,skärkrafter och motverkar sprickbildning.

Lägg armeringsnätet i mitten på plattan ca 60-70mm med hjälp av distansklossar av plast och armeringsjärn i kantbalken.
Kolla efter en bild på hur man armerar själva kantbalken,det är tjockare och kraftigare gjort där väggen står pga av väggens tyngd.

Den raka armeringen ska skarvas omlott ca 50-60 cm med najjtråd,man lägger dubbla våningar med längsgående rak armering med byglar med jämna mellanrum.

Kolla överhuvudtaget efter bilder på bygge av betongsulor om du är osäker på detta.





Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Stort Garage
« Svar #3 skrivet: 29 okt-14 kl 23:05 »
Att säga att armering inte behövs är felaktigt och på gränsen till kriminellt,det har inget med underlaget att göra och jag tror att föregående inlägg inte var riktigt genomtänkt.
Armering är viktigt då det tar upp bla tryck,sträck,skärkrafter och motverkar sprickbildning.

Det var värst, till och med på gränsen till kriminellt, det låter det.

Armering i betongkonstruktion har blivit allt viktigare med tiden, allt efter betongen (den man beställer i bil) blivit bättre och bättre.
Vet inte om det är en följd av att folk agerar utefter teoretisk kunskap som de inte kan relatera till verkligheten, detta då varken genom egen och andras erfarenhet eller brist på kunskap att se och förstå sådant man har framför sig. 
Eller om det bara är en generell tendens i samhället att man i högre utsträckning accepterar att saker och ting ska (måste, rent utav) kosta pengar.
Ser man till vad som står kvar idag och är byggt för hundra år sedan borde det inte klarat sig någon tid alls om man ska gå efter dagens standarder, konstigt eller hur...

Vi låter nog helst Norralund armera sin platta hur han vill, däremot finns det inget skäl att försöka skrämma upp folk, det fixar de som postar på byggahus.se tillräckligt väl.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Stort Garage
« Svar #4 skrivet: 10 aug-15 kl 01:53 »
Bättre sen än aldrig... Att påstå att armering in en gjuten konstruktion inte behövs är ju helt idiotiskt=kriminellt.Så varför ens säga något sånt?.
Kan du någonting ang gjutning eller konstruktioner överhuvudtaget?
Jag tror inte det.Du inbillar dig saker tex att armering har blivit viktigare med tiden...
En sådan kommentar visar ju att du är helt ute och cyklar,du vet inte ett skit om vad du pratar om.

Det är du som inte kan relatera till verkligheten.Förr i tiden så både armerade man och använde sig av fullvärdig betong även om du inte visste det.

Det är ju liksom bara du som försöker lura och inbilla folk att armering inte behövs????
Folk kan ju fråga vem som helst om armering behövs eller inte????
Henrik Uddemar har förmodligen ingen som helst aning om hur man gjuter en grund!
Han påstår att man inte behöver armering,haha som en riktig pajas pratar han...
Helt utan kunskap...Det finns ingen annan i hela världen som skulle gjuta något av betong utan att armera denna gjutning med armeringsjärn.
Tror ni hela världen har missuppfattat något eller är det Henrik Uddemar som missupfattat något?
Man armerade byggnationer 100 år sedan också även om inte henrik uddemar visste det.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Stort Garage
« Svar #5 skrivet: 10 aug-15 kl 02:13 »
Tycker inte att 45/95 är nog till ett så stort garage.
Å andra sidan så kanske väggarna kläs med liggande panel på utsidan och råspont på insidan, då räcker det.
För att vara ekonomiskt och rimligt säkert så tycker jag absolut att du ska gå upp minst ett steg.
Mitt eget garage byggde jag med 150X50 stående reglar på cc60. Men då är det 7,5X11,5 med ett loft ovanpå.
Korsade med spikreglar på utsidan så det går i 200mm isolering i väggarna, ska bli snickeri där, alldeles för dyrbart för att köra i bilen  ;)

Armeringsjärn kan vara väldigt rostiga, är de riktigt förskräckliga föreslår jag att du tar ett tag över dem med högtryckstvätt (en stark en).
Rosten som sitter kvar då kan gott sitta där.
Är underarbetet ordentligt behövs knappt några armeringsjärn men det är en helt annan historia...

Att väggarna kläs med liggande panel på utsidan och liggande råspont på insidan har inte ett dugg att göra med konstruktionens hållfastighet ,det här tror bara henrik uddemar utan att veta någonting...
Konstruktionens styrka bestäms av stommen som bär upp den , INTE av väggbeklädnaden vare sig invändigt eller utvändigt...
7,5X11,5 på hans eget bygge är förmodligen yttermått och hur som helst inget märkvärdigt alls.
Jag byggde en konstruktion nyss som var 8x45m i zon sex...
Det betyder att den klarar snölaster ungefär dubbelt så bra...
Skulle någon söka jobb här och säga att armering i betong inte behövs så skulle alla skratta åt denne som den mupp personen ifråga skulle vara...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Stort Garage
« Svar #6 skrivet: 10 aug-15 kl 11:07 »
Kan nästan tro att någon säljer armeringsjärn här ;D

Visst är armering nödvändigt för många betongkonstruktioner, men inte till alla. Den som gjuter ett golv på stabilt underlag behöver nödvändigtvis inte armera. Jämför med en grusad maskinhall på plint, golvet påverkar inte den övriga byggnadens hållfasthet och därmed finns ingen anledning att bli upprörd över om byggaren riskerar några sprickor i golvet genom att inte armera. Det blir betydligt lättare att riva i framtiden. Skulle någon bli upprörd om byggaren valde att plattsätta garaget?

Självklart påverkar liggande panel utanpå och liggande råspont innanför en stående regelstomme väggens hållfasthet!

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Stort Garage
« Svar #7 skrivet: 10 aug-15 kl 14:39 »
...Får väl notera att trådskaparen har den äldre typen av reglar som är 50mm tjocka...Går ju även att slå ihop två stycken och då liksom få rejäla stolpar...kanske göra så med vissa mellanrum....sedan det här med golvet...Förr tog man väl vad som fanns...finns det gott om stenhögar kan man väl packa golvet med det...sedan på med cement...eller hytta på allt gammalt skrot man kan hitta, passa på och rensa upp bland bråten...Men som sagt nu fanns det väl armeringsjärn att tillgå...Hmmm...kanske komplettera med en utsliten gräsklippare i cementen...  :D

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Stort Garage
« Svar #8 skrivet: 13 aug-15 kl 09:38 »
Nu har jag kommit en bra bit på väg . Har ju sågat allt virke (utom vindskivor )på en solosåg ....Saknar dock panelbrädor till ena långsidan..  Tänkte spika nysågade brädor direkt på stommen utan luftspalt. Då är frågan kan man ha vindpapp eller inte?? 






Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Stort Garage
« Svar #9 skrivet: 13 aug-15 kl 21:04 »
Till Blizzard:
Att du bara orkar.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Stort Garage
« Svar #10 skrivet: 15 aug-15 kl 12:20 »
Tänkte om det blir mögel på brädans insida om den mot vindpappen?

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Stort Garage
« Svar #11 skrivet: 15 aug-15 kl 12:31 »
Bättre sen än aldrig... Att påstå att armering in en gjuten konstruktion inte behövs är ju helt idiotiskt=kriminellt.Så varför ens säga något sånt?.
Kan du någonting ang gjutning eller konstruktioner överhuvudtaget?
Jag tror inte det.Du inbillar dig saker tex att armering har blivit viktigare med tiden...
En sådan kommentar visar ju att du är helt ute och cyklar,du vet inte ett skit om vad du pratar om.

Det är du som inte kan relatera till verkligheten.Förr i tiden så både armerade man och använde sig av fullvärdig betong även om du inte visste det.

Det är ju liksom bara du som försöker lura och inbilla folk att armering inte behövs????
Folk kan ju fråga vem som helst om armering behövs eller inte????
Henrik Uddemar har förmodligen ingen som helst aning om hur man gjuter en grund!
Han påstår att man inte behöver armering,haha som en riktig pajas pratar han...
Helt utan kunskap...Det finns ingen annan i hela världen som skulle gjuta något av betong utan att armera denna gjutning med armeringsjärn.
Tror ni hela världen har missuppfattat något eller är det Henrik Uddemar som missupfattat något?
Man armerade byggnationer 100 år sedan också även om inte henrik uddemar visste det.

Finns du på riktigt eller är du bara en nät-pajas?

Underarbetet är helt avgörande för om du behöver armera ett golv eller inte, och hur tjock betong man behöver lägga.

Visst, om du tänker bygga ett hus på en torvmosse utan att göra nåt under, så är det ju klokt att armera rejält.
Men om man gör som normala människor och bygger upp ett lager med 20-30 cm packad stenkross och sen gjuter 8-10 cm tjock platta, så är det inte alls nödvändigt att armera. Jag brukar armera om det ska köras traktorer och annat där inne, men även dom golv som råkade bli utan armering har hållt i 30 år med traktorkörning dagligen.
Men då är det köpebetong, och inte hemmablandad.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Stort Garage
« Svar #12 skrivet: 15 aug-15 kl 15:05 »
Startade den här tråden för jag behövde lite tips om bygget . Är ingen proffsbyggare.  Jag göt min platta den 7 januari. Den här djävla skiten ni håller på med nu kan lägga av med alternativt . avregga er från forumet.  Tack

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Stort Garage
« Svar #13 skrivet: 15 aug-15 kl 19:06 »
Lite kinkig eller...

Ni...? Vill du att dumheter skall stå oemotsagda i din tråd bara för att du endast är intresserad av direkta, och korrekta hoppas jag, svar på din fråga? Vill du ha ett svar du kan lita på så vänd dig till ett proffs som tar betalt för sin tjänst. Här försöker vi efter bästa förmåga ge råd för att livet skall bli lite lättare för andra, men vi är varken professorer i byggnadsteknik eller forumägare med rätt att sortera bort de inlägg vi tycker/vet innehåller vilseledande information för den som läser tråden.

Din fråga om färsk panel på vindpapp har inte jag svarat på av den anledningen att jag har begränsad erfarenhet av det. Du får förmodligen lite svartmögel, men har du bråttom så spelar det kanske ingen roll. Garaget lär inte ruttna och falla ihop för det.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Stort Garage
« Svar #14 skrivet: 15 aug-15 kl 21:21 »
Vad för vindpapp är det? Det finns ju modernare material idag men om det är vanlig svart gammaldags vindpapp så tror jag inte den möglar. Den har väl någon sorts ytbehandling?

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Stort Garage
« Svar #15 skrivet: 15 aug-15 kl 23:51 »
Det är vanlig svart vindpapp jag använder. Den är jag inte orolig för det är mer om det blir mycket mögel på brädorna. En sådan papp kanske ventilerar bort en del fukt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Stort Garage
« Svar #16 skrivet: 16 aug-15 kl 00:03 »
Du gör väl vanlig panel med typ lockbräda och då blir det ju luftutrymme där...Sedan så målar du väl inte direkt utan låter brädorna torka lite i sitt uppspikade tillstånd...fukten bör vandra ut...

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Stort Garage
« Svar #17 skrivet: 16 aug-15 kl 07:40 »
ska du ha varm o gott i garaget så är det nog bra med en vindpapp under panelen, välj en som är difusionsöppen bara.

panelen styvar upp den bärande konstruktionen ock ger extra stadga, så är det.

har du armering så släng i det också, bara dumt att chansa tycker jag.
du kan även lägga ner en styv slang så blir det lättare att få in elen genom den sen.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Davvve

  • Inlägg: 73
    • -
SV: Stort Garage
« Svar #18 skrivet: 18 aug-15 kl 21:14 »
Tänk bara på att panel inte tar upp skjuvkrafterna. Men sidstabiliteten löser du väl på annat sätt om det spelar någon roll i ett garage.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Stort Garage
« Svar #19 skrivet: 22 aug-15 kl 19:26 »
Till Blizzard:
Att du bara orkar.

Ska man bygga ska man inte fuska så man måste orka.Att lägga armering är inte speciellt svårt heller.
Har man inte orken eller kunskapen så ska man göra något annat istället ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser