Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bära vapen i skogen  (läst 10862 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #20 skrivet: 23 okt-14 kl 22:15 »
Svart får:   Hur gör de med elstängslet, och med jordningen? Blir det inte knepigt när man vandrar?
Jag vet inte riktigt. De har med sig ett knippe små stolpar av glasfiber eller motsvarande och en tråd och ett litet batteridrivet aggregat. Jag förmodar att de har någon sorts jordspett eller jordskruv också. Det kan vara svårt att hitta till salu i Sverige, vi har ju inte så mycket björn här.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #21 skrivet: 24 okt-14 kl 00:02 »
Då svider det i ögonen och du slipper se björnen när den dräper dig  ;D


Ha ha ha, du är rolig.
Får man ha kniv i skogen ?
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #22 skrivet: 24 okt-14 kl 01:26 »
Om det luktar gott från lägret, kommer kanske björnen fram ändå. 
Û


Jo, kniv och yxa är väl en skogsvandrares följeslagare. Men man skall inte ge sig i närkamp med en björn med sådana vapen. Lapparna använde spjut och retade björnen så den gick till anfall, satte bakändan på spjutet i marken och lät björnens tyngd driva in spjutet till hjärtat. Sedan kravlade de sig fram underifrån björnen och gick till närmaste vatten och sköljde ur kallingarna ;D

Jag läste för inte så länge sedan om tre rumäner (tror jag det var) som hade härsknat till över en björn som tog får för dem, så de tog yxor och påkar och gick för att ta hand om problemet. Det slutade med att björnen dödade alla tre och när den senare spårades upp och sköts, så var det en liten hona.

Förresten, det där med vapen, nu har jag aldrig jagat i fjällen, men det är ju fri småviltjakt där nu för tiden. Så håller du dig på statens mark så kan du ha med dig en hagelbrakare. På nära håll (ett par meter) så gör den ett stort hål i en björn. Och det är ju lättare nu för tiden när man kan ha med sig extra kallingar ;D

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #23 skrivet: 24 okt-14 kl 08:19 »
Kul film. Men det är nog skillnad på ett hjortkadaver och på en mänsklig campare, det ena är basföda och det andra är en potentiell risk. Jag tror inte björnen kommer tillbaka på samma sätt till ett tält med elstängsel runt. Men det kan vara smart att ha ett lättklättrat träd innanför stängslet som man kan ge sig upp i om björnen envisas.

andtol

  • Gäst
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #24 skrivet: 24 okt-14 kl 10:04 »
Finns det något registrerat fall när en björn eller varg anfallit en människa i Sverige/Norden?

Jag kan bara minnas killen som föll ned i ett björnidé samt de jägare som jagar björn och haft ett uppsåt att döda björnen.

Vargen brukar man skrämma små barn med men ingen registrerad attack här, vad jag känner till.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #26 skrivet: 24 okt-14 kl 10:21 »
Finns det något registrerat fall när en björn eller varg anfallit en människa i Sverige/Norden?

Jag kan bara minnas killen som föll ned i ett björnidé samt de jägare som jagar björn och haft ett uppsåt att döda björnen.

Vargen brukar man skrämma små barn med men ingen registrerad attack här, vad jag känner till.
Det sker ett eller två björnanfall varje år.

andtol

  • Gäst
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #27 skrivet: 24 okt-14 kl 10:43 »
Jägare och jägare med hund.

Citera
mycket ovanligt att människor dödas av en björn. År 2004 revs dock en 40-årig jägare till döds nära Jokk- mokk. Det var första fallet på 100 år.

Finns det något fall där vanliga människor anfallits av björn?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #28 skrivet: 24 okt-14 kl 10:44 »
Vargen och björnen bryr sig inte om landsgränser eller att vara politiskt korrekta, det är omständigheterna som gör situationen. Om man vill lära sig om dem så skall man akta sig för svensk filtrerad information. Kunskap sitter inte ivägen. Läs gärna "Vargen är värst", en liten intressant bok med nedskrivna intervjuer av gamla samer. Det finns lite om björnen där också.

Jag är rätt snabb när det kommer till klättring, men jag skulle inte försöka hinna upp i ett träd om det kom en aggressiv björn, de är snabbare. Och då har man visat sig svag i och med att man flyr. Björnen är visserligen otäck med sin potential, men den verkar förbryllad över människan. Kan ha med vår upprätta gång att göra, som björnen själv använder sig av i vissa lägen. Det verkar också lugnande på dem om man pratar med dem.

Vargen är en annorlunda filur, men den behöver man inte räkna med skall finnas så många av i norrland att de utgör någon risk för en vuxen människa. Men det kommer, var så säker.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #29 skrivet: 24 okt-14 kl 10:50 »
Jägare och jägare med hund.

Finns det något fall där vanliga människor anfallits av björn?

Det var ett par i sverige förra året, eller om det ena var i år. Oprovocerade anfall som slutade lyckligt. Men det är inte konstigt eftersom björnstammen är för stor så att de kommer närmre människan. Ja, Pentii skulle givetvis säga att människostammen är för stor, och det är ju inte fel det heller.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #30 skrivet: 24 okt-14 kl 10:50 »
Jägare och jägare med hund.

Finns det något fall där vanliga människor anfallits av björn?

Det har varit två fall i år (en fiskare och en virkesinventerare, ingen av dem hade hund). Men i båda fallen fanns det älgkadaver i närheten.

setr

  • Inlägg: 83
    • Västmanland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #31 skrivet: 24 okt-14 kl 14:13 »
Citera
Förresten, det där med vapen, nu har jag aldrig jagat i fjällen, men det är ju fri småviltjakt där nu för tiden. Så håller du dig på statens mark så kan du ha med dig en hagelbrakare.


Stämmer det på riktigt? Jag kollade upp på www.natureit.se och det är 1,1 miljoner hektar som staten tillåter småviltjakt på. Om jag har förstått det rätt så måste man köpa "jakttillstånd" och det är dyrt. Klickade runt och fick pris på 1375 för 5 dagar. Väldigt dyrt om man som jag inte tänker jaga däruppe. När räknas man som "jägare"? Är det när man tar vapen in i skogen eller först när man använder det?   


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #32 skrivet: 24 okt-14 kl 15:53 »
Om du köper en femdagarsjakt, men tänker vistas i markerna i ett par månader, så borde du få ha bössan med. Men jag vet inte. Däremot vet jag att det är tråkigt att bära omkring på en bössa hela tiden utan att ha användning för den. Och om du mot förmodan blir anfallen av en björn, så lär du inte hinna sikta så mycket, så du måste träna skytte rätt mycket och dessutom ha bössan redo. Det blir en rätt jobbig vistelse i skogen.

Tälj du till dig en spetsig vandringsstav på plats så du har något som får dig att känna dig lite tryggare. Och sätt ut lite snubbeltråd då du slår läger, vem vet vad det är som smyger omkring ute i mörkret.

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #33 skrivet: 25 okt-14 kl 10:58 »
Mitt i Planeten, om du läser en gång till vad jag skrev i mitt första inlägg så kanske du fattar att jag inte tagit jägarexamen. Jag förstår att jag får svar på min fråga om jag går utbildningen men jag är inte intresserad av jakt.

Jag förstår inte vad som har hänt med det här forumet... Jag ställer en ganska enkel och rak fråga och får svar att jag ska låta bli skogen. Svara på frågan om ni vill eller så låt bli !!! Moraliska predikningar från folk som tror att de vet allt är jag inte intresserad av heller.

Ett svart får, tack för tipset om pepparspray. Det har jag inte tänkt på tidigare. Undrar bara om det är lagligt?

Ett sätt att undvika humane påhopp är att ta reda på lite fakta själv, den grundläggande jakt och vapenlagstiftningen är mycket lättläst. Risken för påhopp av björn i naturen är  försumbar, i alla fall om man vet lite om hur man beter seg vid ett björnmöte. Och vilken fantastisk upplevelse det skulle vara :)

I övrigt så jag en fantastisk film om hur man ska bete sig om man har turen att möte björn i naturrum i på turristinformationen i Gäddede, den går säkert att leta upp om  man gör ett försök.

Vh Exilbonden

Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #34 skrivet: 25 okt-14 kl 11:37 »
Nu skall man väl inte bomba forumet med youtubefilmer, men den här är värd att sprida :)

Bear attack in Sweden

setr

  • Inlägg: 83
    • Västmanland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #35 skrivet: 25 okt-14 kl 16:30 »
Usch, inte en chans att jag förblir så där lugn om jag ser en björn springande mot mig.
Sen kan man läsa om det och träna hur mycket man vill men ser man något sånt där så kommer hjärtat kollapsa innan björnen hinner fram till mig.  :o


exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #36 skrivet: 25 okt-14 kl 17:09 »
Då blir det inte lätt att genomföra din dröm.

Jag tycker i övrigt inte att det var snällt av Själv är bästa dräng att skrämmas på det viset ::)   
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #37 skrivet: 25 okt-14 kl 18:30 »
Jag tycker i övrigt inte att det var snällt av Själv är bästa dräng att skrämmas på det viset ::)

Men det var ju bara en liten björn ;)

 

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #38 skrivet: 25 okt-14 kl 21:47 »
Men det var ju bara en liten björn ;)

Ja faktisk och ganska söt. Inte större än att det skulle gå att ta den under armen och bära hem den.

Det kanske går att lära den att vakta får ;D
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #39 skrivet: 25 okt-14 kl 23:07 »
Men det var ju bara en liten björn ;)
Ja en liten söt !
Såg nästan ut som en hund som vill leka ju  ;D
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser