Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket mjölkersättning till en killing ??  (läst 6308 gånger)

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
Hur mycket mjölkersättning till en killing ??
« skrivet: 01 apr-07 kl 21:00 »
hei allesamman *

har precis fått tillökning av en liten getkilling på 2 veckor som behöver mjölkersättning. har desvärre förlagt sjödins getbok och kommer inte ihåg hur mycket mjölk hon ska ha. kommer ihåg att det var 3 ggr/dag och att den måste vara kroppstempererad, men inte hur mycket ?? hon är som sagt två veckor gammal och alldeles underbar såklart :) hoppas någon kan hjälpa oss.

mvh. jenz
« Senast ändrad: 01 apr-07 kl 21:07 av Gruff »
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur mycket mjölersättning till en killing ??
« Svar #1 skrivet: 01 apr-07 kl 21:06 »
Om det är 3x3 metoden så är det 3 dl x 3 ggr om dagen i två månader. Plus fri tillgång till hö, kraftfoder och vatten.
« Senast ändrad: 01 apr-07 kl 21:15 av Gruff »

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
Re:Hur mycket mjölkersättning till en killing ??
« Svar #2 skrivet: 01 apr-07 kl 21:14 »
hahaha * skickade precis ett privat mess till dig.. men du han visst före. tack för ditt svar gruff. du är en pärla här på forumet. gillar dina dina inlägg och din inställning skarpt.

andas med magen * jenz
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Hur mycket mjölkersättning till en killing ??
« Svar #3 skrivet: 02 apr-07 kl 15:58 »
Vill bara tipsa om en metod som jag tycker är jättebra och skapligt naturlig för killingen.... Det finns s.k. mjölkbarer för kalvar och lamm. Då blandar du iordning ett par liter kall ersättning (granngårdens lammnäring Pontus är gjord för det) häller den i hinken som hela tiden hänger inne hos killingen och visar den sedan att där finns mat. Sedan ser du till så där hela tiden finns mjölk och byt överbliven mjölk två gånger om dagen. på så vis kan den dricka det den själv behöver. jag har provat och tyckte det fungerade jättebra.

hönstanten

  • Gäst
Re:Hur mycket mjölkersättning till en killing ??
« Svar #4 skrivet: 02 apr-07 kl 16:43 »
Vill bara tipsa om en metod som jag tycker är jättebra och skapligt naturlig för killingen.... Det finns s.k. mjölkbarer för kalvar och lamm. Då blandar du iordning ett par liter kall ersättning (granngårdens lammnäring Pontus är gjord för det) häller den i hinken som hela tiden hänger inne hos killingen och visar den sedan att där finns mat. Sedan ser du till så där hela tiden finns mjölk och byt överbliven mjölk två gånger om dagen. på så vis kan den dricka det den själv behöver. jag har provat och tyckte det fungerade jättebra.

Men hur håller du den kall medan den hänger där? Så småningom blir den ju ljummen och det är ju inte så bra....

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Hur mycket mjölkersättning till en killing ??
« Svar #5 skrivet: 02 apr-07 kl 17:19 »
Ja den blir jummen men om man byter två gånger om dagen hinner den aldrig bli skämd. pontus näringen är dessutom gjord för att användas på det sättet....

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Hur mycket mjölkersättning till en killing ??
« Svar #6 skrivet: 03 apr-07 kl 06:16 »
Till lantrasgetter rekommenderas inte mjölkbar, eftersom de ganska snart börjar experimentera med tänderna.  Om man biter av gummispenen, kommer ju mjölken fortare!

För egen del brukade jag ge dem omkring en liter getmjölk/motsvarande per dag, i tre månader och trappa ner under den fjärde.  Är det en lantras?  Vid fall av dvärgget, lyssna på Balbina!!!!!  :D

Och det heter inte "flasklamm" utan anledning:  Killingar har mycket lättare att lära sig att dricka ur skål.  Doppa försiktigt den söta skära överläppen i mjölken ett par gånger, så kanske Du får mycket lättare disk!!!

PS: Bild efterlyses...  
 :D
« Senast ändrad: 03 apr-07 kl 06:18 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
Re:Hur mycket mjölkersättning till en killing ??
« Svar #7 skrivet: 03 apr-07 kl 07:29 »
hei hei *
geting som hon heter sötnosen dricker ur skål, lite synd, jag som tycker det är så mysigt med flaskan :) men skall mjölken vara kall eller ljummen när de dricker ur skål. hon har inte fri tillgång utan får 3x3.

jenz
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
Re:Hur mycket mjölkersättning till en killing ??
« Svar #8 skrivet: 03 apr-07 kl 07:39 »
ps. är det vanligt att killingar är naturligt rumsrena ? geting är det :) just nu ligger hon i en av hundbäddarna i köket som hon okuperat. hon är självfallet inte inomhus hela tiden men jag hämtar henne tidigt på morgonen för frukost. vill inte att de andra getterna bufflar upp haspen och tar sig in i hennes lilla box. de är fortfarande lite avvaktande så jag vill inte ta några risker. hur som helst så är hon helt rumsren. hon kissar inte ens på terassen utan går ut på gräset och sedan kommer hon in igen :)

ps.2. angående mjölkbar ? hänger ni bara upp en full nappflaska så att dom kan snutta därifrån eller är det någon specialpryl ?

jenz
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Hur mycket mjölkersättning till en killing ??
« Svar #9 skrivet: 03 apr-07 kl 08:09 »
Har en undran, varför får killingen mjölkersättning, vet att dett görs även till kalv, fast det finns mjölk på gården.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
Re:Hur mycket mjölkersättning till en killing ??
« Svar #10 skrivet: 03 apr-07 kl 08:47 »
har två getter sedan tidigare, lisa och lucifer. en get och en kastrerad bock. har inte lyckat hitta någon lämplig bock att para lisa med så häromdagen var vi och köpte en liten getkilling. hade jag mjölk på gården vore ersättning inte ett alternativ.

jenz
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Hur mycket mjölkersättning till en killing ??
« Svar #11 skrivet: 03 apr-07 kl 14:25 »
ps. är det vanligt att killingar är naturligt rumsrena ? geting är det :) just nu ligger hon i en av hundbäddarna i köket som hon okuperat. hon är självfallet inte inomhus hela tiden men jag hämtar henne tidigt på morgonen för frukost. vill inte att de andra getterna bufflar upp haspen och tar sig in i hennes lilla box. de är fortfarande lite avvaktande så jag vill inte ta några risker. hur som helst så är hon helt rumsren. hon kissar inte ens på terassen utan går ut på gräset och sedan kommer hon in igen :)

ps.2. angående mjölkbar ? hänger ni bara upp en full nappflaska så att dom kan snutta därifrån eller är det någon specialpryl ?

jenz

mjölkbaren är en hink med fyra (på min iaf.) nappar på. Jättesmidig.
Du kan ge henne jummen eller kall. Men jag tycker man ska ge ljummen när de inte får fri tillgång. Har de fri tillgång så äter de mindre per gång och då får de inte ont i magen av kall mjölk som de kan få om de äter större portioner vid färre tillfällen.

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
Re:Hur mycket mjölkersättning till en killing ??
« Svar #12 skrivet: 03 apr-07 kl 20:07 »
>> ett stort tack till alla er som svarat. verkligen uppskattat. den lilla mår alldeles toppen och vi har precis kommit tillbaka från en kvällspromenad ner till sjön. härliga vårhälsningar till er alla *

jenz
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Hur mycket mjölkersättning till en killing ??
« Svar #13 skrivet: 03 apr-07 kl 23:05 »
Ja, det är ganska normalt att en get blir rumsren under dessa lite speciella omständigheter.  Om hon blir utkörd ifall hon gör inne, och så har "allt" inne: Mat, tillförordnad mamma, trevlig liggplats.  Vem skulle inte anstränga sig för att få vara kvar inne?

Själv föredrar jag att ge dem ljummen mjölk, just ifall de gulpar i sig för fort.

Och det är absolut inget som hindrar Dig ifrån att hålla på att diska en nappflaska om Du tycker det är mysigt... :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
Re:Hur mycket mjölkersättning till en killing ??
« Svar #14 skrivet: 04 apr-07 kl 09:23 »
>> här är hon lilla geting, på sin första skogstur *
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
Re:Hur mycket mjölkersättning till en killing ??
« Svar #15 skrivet: 04 apr-07 kl 09:36 »
>> och så här glad var lolita över sin nya kompis :) i bilen på väg hem från dalarna.
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare
Hönshjärna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser