Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Körshäst växlar trav-galopp när det går tungt.  (läst 2146 gånger)

Fritjof

  • Inlägg: 33
    • Småland
Körshäst växlar trav-galopp när det går tungt.
« skrivet: 08 nov-14 kl 20:43 »
Har en maxad d-ponny som används till ridning, körning och han får även dra stock i skogen. Han är bara 5 år och både inkörning och inridning påbörjades i år. Allt har gått hur bra som helst. En normal vecka får han dra stock ett pass, ridas ett pass alternativ gå som handhäst, samt dra runt på familjen i en maratonvagn. Bor i Småland så det är många korta branta backar. Efter senaste dragpasset i skogen (det var tungt) så vill/klarar han inte  hålla traven uppför. Han har alltid fått om han behövt gå upp i galopp för att få upp vagnen för att sedan gå ner till trav efter krönet. Nu har han börjat växla mellan trav och galopp när det går tungt. Det vill säga typ två steg trav, två steg galopp osv. Han haltar inget och verkar i övrigt pigg och som vanligt. Detta har hållit i sig i över en vecka. Vi misstänker träningsvärk, men nu börjar det ha gått lite väl lång tid från det tunga passet i skogen.

Frågan är, är det någon här som har någon erfarenhet om det kan vara något annat. Han har fått vila från tyngre aktivitet nu denna veckan och även nästa vecka. Endast några lugna rundor som handhäst.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Körshäst växlar trav-galopp när det går tungt.
« Svar #1 skrivet: 09 nov-14 kl 00:24 »
Nu är ju mitt hästkunnande lite historiskt och detta beteende har jag bara sett när man försökt dra för tungt med för lätta hästar, till ex Sv. halvblod. Sånt gjorde man inte på landet förr, folk var rädda om sina hästar.
Du har helt enkelt som vi sa i Småland förr, "förlassat" den. Den har fått känslan av att sitta fast. Det sitter i huvudet, till slut kan den bara skutta fram, även om den har tomma skaklar. Den kommer att kasta sig fram i selen när den ska igång. Ett stressbeteende som vi kallade "istadig"
Sen funderar jag över att den körts in och ridits in i år och redan körs "olika pass". Hur långa pass? Före eller efter de tunga passen i skogen? Har gången förändras, kan han t ex vara öm på samma ställen på båda sidor?
Har ni haft häst förr?

En riktig draghäst lutar sig fram i selen för att känna när det ger efter, DÅ börjar den gå, lugnt och stilla.
En draghäst galopperar aldrig selad.
Och trav i branta uppförsbackar med hela familjen efter.......... Det är ingen ardenner på 1100kg ni har utan en ponny. Att den galopperar uppför backaknuttarna tyder också på att det är för tungt.
Hoppas det räcker med att han får en halvtimma framför sulkyn 2 ggr om dagen ett tag, skritt och lätt trav i början (veckor), tills han tar backarna rätt utan att vilja galoppera. Annars............ ptja då behöver ni hjälp på plats.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Fritjof

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Körshäst växlar trav-galopp när det går tungt.
« Svar #2 skrivet: 10 nov-14 kl 13:34 »
Tack för din input.

Det är mycket möjligt att vi förlassat den, men jag tror inte det beror på att han fått dra runt på familjen. Den består av en totalvikt på cirka 150 kg kroppsmassa ungefär plus en maratonvagn på 175kg. Uppförsbackarna kan jag tyvärr inte göra mycket åt, dom är där dom är och jag kan inte köra runt.  I början av inkörning och inridning var passen korta, från 15min till max 30 minuter. Nu är passen lite längre men vi brukar försöka anpassa dom efter terräng och belastning, dvs om jag drar lätt i skogen kan han få hålla på över en timmen. Med körning pratar vi fortfarande under milen och oftast lugnt tempo. Vi har inte längt passen, de har snarare gått fortare.
I skogen agerar han precis som du beskriver att de ska, lugn stilla igångdrag. Det märks att han verkligen gillar att dra.

Vi har haft häst förr, men just körning och arbete i skogen är nytt för oss. Vi har dock hjälp av en tant från tyskland som jobbat med körhästar större delen av sitt liv. Ska konsultera henne lite mer om problemet kvarstår.

Sen att draghästar aldrig galopperar  kan nog stämma, men det har väl snarare med utbildning att göra än något annat.  Sen är han ingen renodlad draghäst. Han både körs och rids också, så då är det nog så att vi kuskar får anpassa oss efter rådande förhållanden och se till att hästen gör det den ska och inget annat. Vi kör honom inte i galopp än så länge, dock vill vi göra det för att han ska kunna det och inte tycka att det är obehagligt om det nu någon gång händer att han blir skrämd och sticker i galopp. Finns visserligen inga tendenser till att göra det, men man vet aldrig vad som kan hända.

Ska dock prova att göra som du säger. Han kommer närmsta tiden fortsätta få gå som handhäst och endast dra småpinnar som inte kräver allt för mycket styrka för att förflytta. Avvakta med vagnen, och endast ta rockarden när det skall köras.
Tack än en gång.

Lavendel

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Körshäst växlar trav-galopp när det går tungt.
« Svar #3 skrivet: 11 nov-14 kl 07:24 »
hej

tänk även på att det tar tid att bygga de muskler han behöver för att dra och att ridas... räkna med minst 3 månader innan du kan öka med vikt i draget, just för att det skall byggas hållbart för många år ,
eftersom hästen är oerfaren är et viktigt att den får ta den tid den behöver för att orka med att bygga sig och rent mentalt hänga med...

kanske ett par steg tillbaka i körningen skulle vara bra då han både rids och körs, det är mycket han skall lära sig att skilja på ...

lycka till

Fritjof

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Körshäst växlar trav-galopp när det går tungt.
« Svar #4 skrivet: 11 nov-14 kl 21:09 »
Hej
Det är det som är så märkligt med min häst. Han verkar så mentalt stark på något sätt, eller så är han bara smart. Har aldrig behövt älta något för att han skall lära sig. Allt jag tror skulle bli problem har funkat hur bra som helst. Backa i skogen på kommando till exempel. Tänkt, att det kommer nog ta lite tid, men inte då. Några korta försök på grusplan efter vagnsturen, bara att steg eller två och några gånger i stallet. Nu backar han som om han aldrig gjort annat. Drar lite i timmersaxen och säger "Back!" så kommer han. Men som sagt, kommer ta det lugnt med de tunga jobben ett tag och verkligen se till att får jobba lite mer i huvudet innan de tunga stockarna tas. Lagt om foderstaten lite också, så nu får han lite extra proteinrikt foder i given, som komplement till lösdriften.

Tack för inputen Lavendel!

Lavendel

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Körshäst växlar trav-galopp när det går tungt.
« Svar #5 skrivet: 21 nov-14 kl 13:42 »
det låter som du hittat en riktigt trevlig häst =D det är kul när dom lär sig fort och man kanske glömmer att han borde få tid att smälta hela prosessen, men ingen annan än du känner honom och kan tyda om han tycker det går fort eller är för tungt .
Du har försökt ta det lite varligt, forsätt du med det kanske en anings lugnare än innan, det är lätt att bli ivrig att gå frammåt när det går så nedrans bra =D
Tror inte du kommer få bestående men dock, verkar som hästen är klok och mycket samarbetsvillig... en mycket bra familjehäst med andra ord =D

lycka till med framtiden =D

 

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Körshäst växlar trav-galopp när det går tungt.
« Svar #6 skrivet: 21 nov-14 kl 14:58 »
Det är det som är så märkligt med min häst. Han verkar så mentalt stark på något sätt, eller så är han bara smart. Har aldrig behövt älta något för att han skall lära sig. Allt jag tror skulle bli problem har funkat hur bra som helst.
Jag har fått lära mig att det är hästarna som har det lätt för sig som på sätt och vis är svårast att träna. De har det så lätt för sig att vi inte tänker på att de egentligen inte kan och så introducerar vi för mycket. Det går ett tag och sen slår det tillbaka. Mitt tips är att du ger hästen ledigt ett par veckor och sen sätter igång lugnt igen. Att på så kort tid bli både rid kör och timmerhäst låter som en stor omställning för hästen så den kan nog behöva smälta det den lärt sig ett tag.
Min 4-åring är en sådan där häst som går från klarhet till klarhet och med tanke på ovanstående så har jag försökt hålla tillbaka och har gett långa viloperioder. Viloperioderna har gett utslag i att hon kan allt mycket bättre efter dem så det har varit väl investerad tid.
Genbank för Gotlandshöns

Fritjof

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Körshäst växlar trav-galopp när det går tungt.
« Svar #7 skrivet: 21 nov-14 kl 20:43 »
Just nu går han mest som handhäst. Så det blir inte så jobbigt för huvudet, och inget jättetungt att dra. En så länge funkar det bra och det har blivit bättre. Kommer fortsätta såhär ett tag till så får vi se sen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser