Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring  (läst 47244 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #40 skrivet: 10 okt-15 kl 22:31 »
Ja, Torbjorn, "Rensåpa" i pappersförpackning har jag inte bara sett, utan använt.  Men jag vet inte hur gammalt paketet var då.  Kändes ungefär som ett rumstempererat smörpaket att ta i.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #41 skrivet: 10 okt-15 kl 22:37 »
Ja, Torbjorn, "Rensåpa" i pappersförpackning har jag inte bara sett, utan använt.  Men jag vet inte hur gammalt paketet var då.  Kändes ungefär som ett rumstempererat smörpaket att ta i.

Jag minns runda pappburkar med plastlock. Använde slut en sån för ett halvår sen, men den hade blivit dålig på nåt vis.

För övrigt, angående tidigare diskussioner i tråden: Jag har följande obekräftade uppgift: När det gäller vanlig såpa (gulsåpa/talloljesåpa el dyl avgränsning) så har Grumme den fördelen att vara fet (eller helfet?) och funkar därför bra till behandling av trägolv, medan en del andra märken (namn?) inte är lika feta och funkar sämre för detta ändamål.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #42 skrivet: 13 okt-15 kl 13:22 »
Torbjörn undrade om fastare såpa. Därom kan jag ge besked.
Fast såpa går inte genom "mina" fyllmaskiner, och omrörarens propeller orkar inte med på rimlig tid. I mitt recept gör jag den flytande med etanol. Koncentrationen är det inget fel på. Det finns klena produkter på marknaden, jodå.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #43 skrivet: 13 okt-15 kl 14:27 »
Grumme ovan anger att ingredienserna är:

Vatten
Talloljans kaliumsalt
Kaliumkarbonat
Natriumsulfat
Parfym
Färgämne

Den verkar alltså vara tillverkad från biprodukt från massaindustrin. Om de sedan gjort den mera lätthanterlig (och samtidigt mera lönsam) genom att späda ut den med vatten är ju en annan sak.

Woppie

  • Inlägg: 1
    • Medelpad
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #44 skrivet: 24 jul-17 kl 00:07 »
Har själv testat både gulsåpa och oparfymerad hälsingesåpa.
Och enligt min mening så är hälsingesåpan outstanding till både städning så som tagning & hårtvätt.
Hälsingesåpan är något fetare än den gula / gröna såpan man kan köpa på matbutiken.
Hälsingesåpan återfuktar och vårdar. Håret blir dock lätt fett om man endast använder såpan.
& då mitt hår är fett vill inte såpan löddra. Shamponerar jag däremot som vanligt först, & använder såpan iaf balsam eller dyl, så blir det en fin fin hårinpackning. Håret känns mycket hållbarare. 
Enl uppgift från mäster så skall såpa även vara oöverträffligt att använda vid lädervård. 


Postat med Alternativ.nu´s app


Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #45 skrivet: 28 jul-17 kl 11:16 »
Hej
Finns någon annan än masafabriker som destillerar fram tallolja? Vad jag har för mig är tallolja något man får när man gör pappersmassa. Historiskt eldade man upp den, men tar nu allt mer hand om den. Minns ett besök på tidigt 80-tal i en såpfabrik kopplad till en massafabrik. De var då så glada att kunnat modifiera sin fasta såpa så de kunde börja sälja en flytande såpa.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #46 skrivet: 28 jul-17 kl 11:33 »
Jag tycker flytande såpa är ganska värdelös, den tar nästan inget när man skall rengöra penslar från linoljefärg.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #47 skrivet: 28 jul-17 kl 11:51 »
Tallsåpa, flytande och i tvålform har nu varit standard sen jag var barn och förmodligen innan. Mattvättning och tallsåpa hör ihop, förr tvättades dom vid mattbryggor i havet.

edit: stavfel
« Senast ändrad: 28 jul-17 kl 12:30 av DennisCA »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #48 skrivet: 28 jul-17 kl 12:24 »
Tallolja är ju egentligen ett sammanfattande namn på diverse kolväten som kan drivas ut ur tall genom antingen värme eller kemiska processer. Man kan även räkna t ex sk balsamterpentin och trätjära till samma kategori.
Saken har också diskuterats i diverse linoljefärgstrådar här på forumet.

Om man tycker att såpa är dålig på att lösa fett, så ska man vara medveten om att den har egenheten att den bara är riktigt effektiv inom ett ganska litet temperaturområde. Den är alltså inte som ett modernt handdiskmedel eller tvättmedel som löser fett bättre ju varmare vattnet är.
För att ta reda på vad som är optimal temperatur för en viss såpa kan man ta ett prov av den och blanda i kallt vatten (kanske 5 % såpa i vattnet). Förmodligen kommer blandningen att bli grumlig. Värm den sakta tills den blir klar och låt den sedan kallna tills den blir grumlig igen, mät temperaturen då.  Såpan fungerar som bäst från grumlingstemperaturen och kanske 5-10 grader uppåt.  Om såpvattnet fortfarande är grumligt när man har kommit upp mot kokpunkten, så är såpan av dålig kvalitet.
Om man tvättar textilier med såpa så är det viktigt att inte bara tvättvattnet utan även första sköljvattnet har temperatur över såpans grumlingspunkt. Om första sköljningen görs  i kallt vatten så kommer den feta smutsen att fällas ut och fastna igen innan den hinner sköljas bort.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #49 skrivet: 28 jul-17 kl 14:01 »
Hej
Finns någon annan än masafabriker som destillerar fram tallolja? Vad jag har för mig är tallolja något man får när man gör pappersmassa. Historiskt eldade man upp den, men tar nu allt mer hand om den. Minns ett besök på tidigt 80-tal i en såpfabrik kopplad till en massafabrik. De var då så glada att kunnat modifiera sin fasta såpa så de kunde börja sälja en flytande såpa.

I Sverige är det nog ingen som gör det. Internationellt så tappar man olika tallar på kåda (som är mycket mera lättflytande än vår kåda) och gör olika produkter av det. Man kan alltså tappa tallar på kåda, destillera bort terpentinet och sedan koka tvål på det som är kvar

https://en.wikipedia.org/wiki/Rosin

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #50 skrivet: 18 aug-17 kl 11:46 »
"Vanlig" gul och grönsåpa är väl gjort på återvunnen matolja och inget annat - väl!?

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #51 skrivet: 18 aug-17 kl 12:57 »
"Vanlig" gul och grönsåpa är väl gjort på återvunnen matolja och inget annat - väl!?
Nej. Fettsyror ur tallolja, och/eller ur rapsolja/linolja.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #52 skrivet: 20 aug-17 kl 23:36 »
Och beroende på vilka fettsyror man har valt att använda (dels vilken slags vegetabilisk olja man har utgått ifrån, och dels hur den har behandlats (t ex om man har raffinerat bort mindre önskvärda delar av oljan eller inte) så kan såpan få ganska olika egenskaper.

Ibland kan man råka ut för produkter i handeln som kallas för gul- eller grönsåpa, men som egentligen är ett "modernt" tensidbaserat diskmedel eller allrengöringsmedel, som är färgat och parfymerat för att likna såpa. Det lönar sig att läsa det finstilta på etiketten om man vill veta vad man får! Om det ändå är frågan om ett modernt rengöringsmedel, så är det bättre att välja ett ofärgat och oparfymerat sådant än ett som försöker efterapa något det inte är. För de flesta ändamål är det ändå bättre och mer lättanvänt än en "riktig" såpa - det moderna rengöringsmedlet är t ex mindre känsligt för vattentemperaturen, det fungerar bättre ihop med vatten av dålig kvalitet (hårt, salt etc), och är inte minst lättare att skölja bort.

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Gulsåpa - bra till mer än hushållsrengöring
« Svar #53 skrivet: 27 jun-23 kl 15:01 »
Angående såpa och golv så funkar det utmärkt att skura golv med grummes också, men den moderna företéelsen såpade golv vet jag inte om den funkar till. Går ut på att man mättar golvbrädorna med såpa... Flåtgolv... Sånt skulle jag inte vilja ha.
Modern??? Försök med 1800-talet. 👍 Det är ju visserligen modernare än stampade jordgolv men jag skulle ändå inte kalla det en modern företeelse.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 6 användare (1 dolda)
alternaiv, xaelanar, Jon.b, kebbe, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser