Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bära vapen i skogen  (läst 10867 gånger)

setr

  • Inlägg: 83
    • Västmanland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #40 skrivet: 25 okt-14 kl 23:18 »
Citera
Då blir det inte lätt att genomföra din dröm.

Jag börjar själv tvivla på om detta är genomförbart. Det är en sak att gå i skogen ett par timmar eller övernatta när man är ute och fiskar. Det verkar vara en hel annan grej att vistas i skogen i veckor. Jag vet inte men det kräver att man tänker genom det hela ett par gånger innan man ger sig ut.

Tack all som svarat...

 

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #41 skrivet: 25 okt-14 kl 23:35 »
En vandrings stav är nog en bra grej.
En tom burk med en sten i å ett snöre så hör viltet när du kommer.
Jag brukar ha något som skramlar i fickan i en plåt burk (vill ju inte överaska eller över raskas av vildsvin.)
Vilda djur undviker nog området om du hänger upp saker som gör ljud i träden.
Doften av läger eld är ju det med främmande i deras område så.. men helt klart behövs en mycket god planering om du ska vara ute i veckor.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #42 skrivet: 26 okt-14 kl 00:12 »
Eller så ger man sig bara ut och känner på det en vecka, med i princip bara vad man går och står i, så vet man mer vad man vill ha med på den långa vandringen.

Och läs på så du är förberedd, inte så du blir rädd. Rovdjurspolitiken är ett elände nu för tiden, men sveriges natur är fortfarande så trygg att man kan vandra i skogarna utan att bära skjutvapen.


Hoppas du ger dig ut, och att du trivs med det.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #43 skrivet: 26 okt-14 kl 07:23 »
Man kan ju också välja tidpunkt på året man är ute om man är rädd för björn. Våren (då den är hungrig) och hösten (då den ska lägga på sig fett) är det farligast att stöta på en björn.
En björnhona med ungar kan ju såklart vara farlig på sommaren också men på vintern så är det inte så stor risk att man stöter på björn.

Man ska däremot tänka på att björnen kan vakna och byta ide på vintern eller vakna tidigt på våren då snön fortfarande ligger.
Jag har alltid bjällror på löparskorna då jag far ut och springer eftersom vi har björn nära (hane åtminstånde 700m från huset, säkert närmare ibland), jag har aldrig sett björn bara spår men när jag är koncentrerad på att försöka slå ett nytt rekord i längd/tid så vill jag inte stöta på björn, så desperat efter rekord är jag inte.

Man behöver ju inte heller följa björnspår till björnens matplats (allmänt ska man hålla sig borta från kadaver) som många som stöter på björn gör utan ha lite sunt förnuft med sig kan vara bra.

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #44 skrivet: 27 okt-14 kl 09:18 »
Jag börjar själv tvivla på om detta är genomförbart. Det är en sak att gå i skogen ett par timmar eller övernatta när man är ute och fiskar. Det verkar vara en hel annan grej att vistas i skogen i veckor. Jag vet inte men det kräver att man tänker genom det hela ett par gånger innan man ger sig ut.

Tack all som svarat...

Du måste både öva mer och läsa på mer men eftersom du ändå måste träna med att gå med packning så lägg varje helg framöver på att gå och samtidigt testa utrustningen, sen gör du några veckoturer för att se hur du reagerar på det och till slut är en månad inte något avlägset utan något du kan genomföra.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #45 skrivet: 27 okt-14 kl 09:52 »
Jag börjar själv tvivla på om detta är genomförbart. Det är en sak att gå i skogen ett par timmar eller övernatta när man är ute och fiskar. Det verkar vara en hel annan grej att vistas i skogen i veckor. Jag vet inte men det kräver att man tänker genom det hela ett par gånger innan man ger sig ut.

Tack all som svarat...
En tanke ang detta, du kan inte göra ett mellanting och fara ut i skogarna men ha nån kontakt som du någorlunda lätt kan ta dig till, antingen för en kaffe, stöd eller hjälp (skulle tex yxan gå sönder kanske man kan låna en).

I alla fall härikring skulle då det vara möjligt då det på många ställen är totalt folktomt förutom kanske en gård eller så.

Då kanske du slipper börja prata med en älgskalle/vollyboll också  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser