Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som lever på avkastning av kapital?  (läst 16881 gånger)

farmdreamer

  • Gäst
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #20 skrivet: 22 okt-14 kl 11:21 »
Har man sina prioriteringar klart för sig, och sina omkostnader och budget under kontroll, då krävs det väldigt lite ekonomiska medel för att vara fri.
Det är nästan allt vad man behöver känna till för att vara en fri själ!

Rubensgården

  • Gäst
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #21 skrivet: 22 okt-14 kl 11:48 »
Om man nu blir en familj, är det tämligen troligt att ens barn inte uppskattar att gå 10 timmar om dagen på dagis för att pappa sparar pengar till att kunna sluta jobba vid 51. För att inte tala om vad barnens andra förälder tycker om saken.
Många här på alternativ.nu väljer en pengamässigt enkel levnadsstandard när deras barn är små, för att istället kunna bygga en rik relation till dem! Jobba som en stolle kan en göra efter 50 istället, när kidsen är utflugna.

Har en polare i Amsterdam som mest kopplar upp sig för att knacka kod emellanåt. En gång flög han till Sverige för att koppla in sig hos Telia i 20 minuter. Om man är en sån person kan man lägga undan mellan en halv och en miljon om året utan att ha några ungar på dagis. Livet handlar mer om att välja rätt tjänster. Många som jobbar med IT är födda till det precis som att jag har varit automationstekniker sedan barnsben. Man kan försöka läsa till det men då hamnar man 20 år efter de som är bra på det.

Jag är sugen på att leva på avkastning men siktar mer på att gå i pension tidigt och leva på privat sparande.
/J

andtol

  • Gäst
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #22 skrivet: 22 okt-14 kl 12:16 »
"Slit inte ut dig för att bli rik, var klok nog att avstå från det." - Ords 23:4



Athos

  • Inlägg: 28
    • Skåne
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #23 skrivet: 22 okt-14 kl 13:11 »
Om man nu blir en familj, är det tämligen troligt att ens barn inte uppskattar att gå 10 timmar om dagen på dagis för att pappa sparar pengar till att kunna sluta jobba vid 51. För att inte tala om vad barnens andra förälder tycker om saken.
Många här på alternativ.nu väljer en pengamässigt enkel levnadsstandard när deras barn är små, för att istället kunna bygga en rik relation till dem! Jobba som en stolle kan en göra efter 50 istället, när kidsen är utflugna.

Dels 1 jag utryckligen säger att livet kan förändras i min huvudpost.
Dels 2 tycker det är synd att folk känner sig så trampade på tårna. Det hela handlar om en plan och nyfiken på hur andra har gjort och hur jag planerar att göra för att uppnå mitt alternativa liv.
Klart skulle jag hamna i en familje situation så är det självklart att jag anpassar sparande och liv efter familjen. Och skulle damen man träffat vara en storslösare så hade det aldrig blivit något förhållande till en början. Jag tror starkt familjevärden och simpelt levrne. Även om det kanske inte framgår i min nuvarande situation. Men min nuvarande sitaution byggdes upp långt före jag "mognade till"  som någon annan i tråden så fint sa. Sam även att jag snackar verkligen inte om att jobba som en stålle eller leva supersnålt. Jag kan lätt fullfölja min plan och leva pers i min nuvarande setup. Men jag kanske skulle be om ursäkt för min plan inte passar alla eller?

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #24 skrivet: 22 okt-14 kl 16:45 »
Man är det man gör. Gör man ingenting, är man ingenting, - inget av intresse.
Många märker detta först när det är för sent. - När de har pensionerat sig och äntligen skall börja leva ett bekymmerslöst liv. -  Då börjar deras identitet upplösas och tomheten grinar emot dem.

Har du ett intressant jobb, häng fast vid det så länge du orkar och får och sluta aldrig med något för att du tröttnar utan för att du har hittat något angelägnare att syssla med.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #25 skrivet: 23 okt-14 kl 09:32 »
Dels 2 tycker det är synd att folk känner sig så trampade på tårna. Det hela handlar om en plan och nyfiken på hur andra har gjort och hur jag planerar att göra för att uppnå mitt alternativa liv.
Luuugn, vännen, mig trampar du inte på tårna, jag har stålhättor :P .
Klart skulle jag hamna i en familje situation så är det självklart att jag anpassar sparande och liv efter familjen. Och skulle damen man träffat vara en storslösare så hade det aldrig blivit något förhållande till en början. Jag tror starkt familjevärden och simpelt levrne. Även om det kanske inte framgår i min nuvarande situation. Men min nuvarande sitaution byggdes upp långt före jag "mognade till"  som någon annan i tråden så fint sa. Sam även att jag snackar verkligen inte om att jobba som en stålle eller leva supersnålt. Jag kan lätt fullfölja min plan och leva pers i min nuvarande setup. Men jag kanske skulle be om ursäkt för min plan inte passar alla eller?
Du har frågat efter hur andra gör och vad de tycker - och du har fått svar på hur andra gör och vad de tycker. Sen att alla inte håller med dig är en annan sak :) .
Personligen kan jag tycka att leva på 300 000 om året efter skatt, för ensamstående person, är ett tämligen überlüxigt simpelt leverne. (Fast då har jag inte räknat med inflationen, feståss, det kanske du har i ditt 20-år-framåtperspektiv?)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Athos

  • Inlägg: 28
    • Skåne
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #26 skrivet: 23 okt-14 kl 12:23 »
Man är det man gör. Gör man ingenting, är man ingenting, - inget av intresse.
Många märker detta först när det är för sent. - När de har pensionerat sig och äntligen skall börja leva ett bekymmerslöst liv. -  Då börjar deras identitet upplösas och tomheten grinar emot dem.

Har du ett intressant jobb, häng fast vid det så länge du orkar och får och sluta aldrig med något för att du tröttnar utan för att du har hittat något angelägnare att syssla med.

Jupp Den dära är jag välbekant med. Forfarande ingen bra lösning på det. Men jag gör ju samma saker på fritiden som jag gör på jobbet så så länge jag orkar jobbar jag helt enkelt.

Personligen kan jag tycka att leva på 300 000 om året efter skatt, för ensamstående person, är ett tämligen überlüxigt simpelt leverne. (Fast då har jag inte räknat med inflationen, feståss, det kanske du har i ditt 20-år-framåtperspektiv?)
Idags läget har jag lån för boende. Och kan tänka mig den situationen inte förändras i fall jag måste leva större med en famij. I dom pengarna ingår även ett relativt stort sparande för att inte inflation och eventuella missöden skall förändra situationen eller framtida nedgångar på kapital avkastningen(Detta sparande idag är högre än kalkylen då jag idag lever ensam utan familj). Samt uppehälle och nöjen resor äventyr och aktiviteter. Har väl bara festat någon gång om året.  Men lever verkligen inget lyxliv och köper prylar och går ut och äter och festar en massa. Visst finns områden jag kan spara på mer men då skulle inte situationen kännas lika värt det. Men i dagsläget är det uteslutande skuld och hög amortering. som gäller. Skulle jag varit skuldfri i dag hade jag klarat mig på 1/3 och för 1/2 hade jag haft ett gott sparande med. Men som sagt använder dagsläget med dags utgifterna och dags sparandet och dags nöjet som utgångs punkt. Går alltid dra igen på områden helt klart.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #27 skrivet: 23 okt-14 kl 17:05 »
Intressant. Hur mycket anser du att du behöver/månad?

Maten och diverse hygienartiklar har de senaste månaderna legat mellan 800-1000kr/mån.
Senaste årets elräkningar utslaget per månad blev drygt 800kr/mån.
Mina övriga kostnader är kontantkort 100kr/mån, mobilt bredband 150kr/mån, och nån övrig produkt till huset eller mig, totalt ca 1000kr/mån.
Totalt högst 3000kr/mån gör jag av med.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #28 skrivet: 24 okt-14 kl 03:30 »
Maten och diverse hygienartiklar har de senaste månaderna legat mellan 800-1000kr/mån.
Senaste årets elräkningar utslaget per månad blev drygt 800kr/mån.
Mina övriga kostnader är kontantkort 100kr/mån, mobilt bredband 150kr/mån, och nån övrig produkt till huset eller mig, totalt ca 1000kr/mån.
Totalt högst 3000kr/mån gör jag av med.

Det var som tusan! Grattis  :o jag är mycket imponerad. Vi är två i hushållet och gör av med runt 10000 kr per mån. + omkostnader för huset (lån 2500 kr + el, vatten, bredband, försäkringar m.m.) Har lantbruk - litet arrende + hunddagis/pensionat -litet. Bara ström/uppvärmning gör vi av med minst 30000 kWh. Då har vi ändå inte varmare än 17 grader på vintern.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #29 skrivet: 24 okt-14 kl 10:05 »
Dels 1 jag utryckligen säger att livet kan förändras i min huvudpost.
Dels 2 tycker det är synd att folk känner sig så trampade på tårna. Det hela handlar om en plan och nyfiken på hur andra har gjort och hur jag planerar att göra för att uppnå mitt alternativa liv.
Klart skulle jag hamna i en familje situation så är det självklart att jag anpassar sparande och liv efter familjen. Och skulle damen man träffat vara en storslösare så hade det aldrig blivit något förhållande till en början. Jag tror starkt familjevärden och simpelt levrne. Även om det kanske inte framgår i min nuvarande situation. Men min nuvarande sitaution byggdes upp långt före jag "mognade till"  som någon annan i tråden så fint sa. Sam även att jag snackar verkligen inte om att jobba som en stålle eller leva supersnålt. Jag kan lätt fullfölja min plan och leva pers i min nuvarande setup. Men jag kanske skulle be om ursäkt för min plan inte passar alla eller?
Tycker det är bra att ha framförhållning *tumme upp*
Kaninuppfödare och pelargontant.

andtol

  • Gäst
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #30 skrivet: 24 okt-14 kl 10:13 »
Men jag kanske skulle be om ursäkt för min plan inte passar alla eller?

Det tycker jag absolut inte. Vi är alla olika. Sen finns det säkert många som är avundsjuka på dina ekonomiska muskler.

Bara ström/uppvärmning gör vi av med minst 30000 kWh.

Det här är en typisk utgift som man behöver se över. Isolering? Använda ved som uppvärmning, om ni har egen ved? Luft-luftvärmepump? Minska användningen av varmvatten (om det är det som kostar)? Något utrymme som kan stängas av under vintermånaderna?


Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #31 skrivet: 24 okt-14 kl 14:25 »
Det tycker jag absolut inte. Vi är alla olika. Sen finns det säkert många som är avundsjuka på dina ekonomiska muskler.

Det här är en typisk utgift som man behöver se över. Isolering? Använda ved som uppvärmning, om ni har egen ved? Luft-luftvärmepump? Minska användningen av varmvatten (om det är det som kostar)? Något utrymme som kan stängas av under vintermånaderna?

De tär nog storleken på de uppvärmda utrymmena som är boven. Hos hundarna har vi 250 m2 inne i boningshuset har vi nog ungefär samma yta.
Väggarna är tjocka ler/halm väggar som är termiskt "tröga" , dvs på sommaren håller värmen sig ute - det tar väldigt lång tid innan allt är "olidligt varmt".
Vi har som sagt runt 17 grader överallt, kallare så blir nästippen kall  ;) och det blir fukt och mögel. Varmare är det svårt att lösa ekonomiskt.  (vi värmer inte alla våra byggnader/stallar)
Vi eldar med pellets och har luft-vattenvärmepump ihop med solfångare som förvärmer vattnet till pannan till 40 grader. Hos hundarna har vi dessutom en luft-luft värmepump.
På vintern går vi alltid med långkalsonger och fliströjor inomhus.
Vidare har vi två eldstäder, en inne hos hundarna (vi sitter där på kvällarna) och en inne i boningshuset. Mycket ved går det....

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #32 skrivet: 24 okt-14 kl 14:52 »
De tär nog storleken på de uppvärmda utrymmena som är boven. Hos hundarna har vi 250 m2 inne i boningshuset har vi nog ungefär samma yta.
Väggarna är tjocka ler/halm väggar som är termiskt "tröga" , dvs på sommaren håller värmen sig ute - det tar väldigt lång tid innan allt är "olidligt varmt".
Vi har som sagt runt 17 grader överallt, kallare så blir nästippen kall  ;) och det blir fukt och mögel. Varmare är det svårt att lösa ekonomiskt.  (vi värmer inte alla våra byggnader/stallar)
Vi eldar med pellets och har luft-vattenvärmepump ihop med solfångare som förvärmer vattnet till pannan till 40 grader. Hos hundarna har vi dessutom en luft-luft värmepump.
På vintern går vi alltid med långkalsonger och fliströjor inomhus.
Vidare har vi två eldstäder, en inne hos hundarna (vi sitter där på kvällarna) och en inne i boningshuset. Mycket ved går det....
Förstår inte hur ni står ut och det är illa om det inte ens tål att kallställas. Annars hade jag gjort det och byggt en liten trästuga vid sidan av där det gått att hålla en dräglig temperatur under vinterhalvåret och bott där istället. Hellre 24 grader och begränsad plats än enorma ytor och kyla.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #33 skrivet: 24 okt-14 kl 15:51 »
De tär nog storleken på de uppvärmda utrymmena som är boven. Hos hundarna har vi 250 m2 inne i boningshuset har vi nog ungefär samma yta.
Väggarna är tjocka ler/halm väggar som är termiskt "tröga" , dvs på sommaren håller värmen sig ute - det tar väldigt lång tid innan allt är "olidligt varmt".
Vi har som sagt runt 17 grader överallt, kallare så blir nästippen kall  ;) och det blir fukt och mögel. Varmare är det svårt att lösa ekonomiskt.  (vi värmer inte alla våra byggnader/stallar)
Vi eldar med pellets och har luft-vattenvärmepump ihop med solfångare som förvärmer vattnet till pannan till 40 grader. Hos hundarna har vi dessutom en luft-luft värmepump.
På vintern går vi alltid med långkalsonger och fliströjor inomhus.
Vidare har vi två eldstäder, en inne hos hundarna (vi sitter där på kvällarna) och en inne i boningshuset. Mycket ved går det....
Hålla 17 grader till hundarnas 250 kvadratmeter verkar slöseri. Hundar trivs väl lika bra i kyla. När de vill in, är det sällskap de söker inte värme.

Man kan ju ha en sovplats för dem där det är lagom varmt och utetemperatur i resten av utrymmet.
« Senast ändrad: 24 okt-14 kl 19:06 av Bo »

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #34 skrivet: 25 okt-14 kl 11:42 »
Hålla 17 grader till hundarnas 250 kvadratmeter verkar slöseri. Hundar trivs väl lika bra i kyla. När de vill in, är det sällskap de söker inte värme.

Man kan ju ha en sovplats för dem där det är lagom varmt och utetemperatur i resten av utrymmet.

Våra hundgäster är ju vana vid varma lägenheter/bostäder, det är ju inga "rastgårdshundar". Vissa vill stoppas om med täcken  :D. Dessutom sitter vi ju hela kvällarna hos dem och håller de sällskap, så det kan ju inte vara för svalt. VI har dessutom ganska många gamla hundar som har ledproblem osv och de behöver ha en acceptabel grundvärme. Naturligtvis har de sängar att ligga i så de kommer upp från golven.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #35 skrivet: 25 okt-14 kl 14:20 »
Min bror hade planen att skrapa ihop kapital och kunna leva på avkastningen. Han lyckades bra med detta. Han är programmerare och civilekonom och startade ett företag ihop med två ekonomstudiekompisar. Företaget gjorde programmering för E-handel och kryptering och säkerhet vid ehandel.  De köpte aktier i företaget och jobbade häcken av sig i 7-8 år. Sen sålde de sina aktier och han hade då runt 20 mio som han anlitade proffs för att placera. Avkastningen gjorde han kunde fortsätta leva som förut men efter bara ett par år utan att arbete kunde han inte låta bli starta ett nytt företag eftersom han och en kompanjon hade kommit på en sån bra idé ... så numera jobbar han häckan av sig igen.

Vad jag vill säga med detta?  Dendär drivkraften att tjäna pengar som vissa har tror jag till stor del är en del av ens personlighet. Antingen är man en sån, eller så är man mer en sån som jag som känner mig rik på en halvtidslön... Pengar kan inte ge mig tillräcklig stark motivation att jobba så hårt. Det kan däremot andra saker: lust, entusiasm mm... Jag är alltså inte lat. Inte alls, snarare tendens till arbetsmissbrukare, men moroten måste vara annat än pengar för att få fart på mig :-)

bakben

  • Inlägg: 54
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #36 skrivet: 25 okt-14 kl 15:10 »
Min nuvarande portfölj har en "Yield on Cost" på 4,14%. Om jag vill upprätthålla min nuvarande levnadsstandard skulle jag behöva ha ett placerat kapital på ca 10,5 Mkr. Finns en del att jobba på här.
"Trying is the first step towards failure." - H. Simpson

 

Athos

  • Inlägg: 28
    • Skåne
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #37 skrivet: 25 okt-14 kl 23:23 »
Min bror hade planen att skrapa ihop kapital och kunna leva på avkastningen. Han lyckades bra med detta. Han är programmerare och civilekonom och startade ett företag ihop med två ekonomstudiekompisar. Företaget gjorde programmering för E-handel och kryptering och säkerhet vid ehandel.  De köpte aktier i företaget och jobbade häcken av sig i 7-8 år. Sen sålde de sina aktier och han hade då runt 20 mio som han anlitade proffs för att placera. Avkastningen gjorde han kunde fortsätta leva som förut men efter bara ett par år utan att arbete kunde han inte låta bli starta ett nytt företag eftersom han och en kompanjon hade kommit på en sån bra idé ... så numera jobbar han häckan av sig igen.

Vad jag vill säga med detta?  Dendär drivkraften att tjäna pengar som vissa har tror jag till stor del är en del av ens personlighet. Antingen är man en sån, eller så är man mer en sån som jag som känner mig rik på en halvtidslön... Pengar kan inte ge mig tillräcklig stark motivation att jobba så hårt. Det kan däremot andra saker: lust, entusiasm mm... Jag är alltså inte lat. Inte alls, snarare tendens till arbetsmissbrukare, men moroten måste vara annat än pengar för att få fart på mig :-)

Jag gissar starkt att det är knappast pengarna som driver din bror längre så fall. jag har samma driv. Älskar programmera. Har jag en bra ide så gör jag det. Dock inge lyckat med någo sådant stort ennu. Men med friheten som pengarna skapar kan man latcha runt med ideer tankar tills man kommer på den dära bra iden. Det är dit jag vill komma med =)

Rubensgården

  • Gäst
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #38 skrivet: 26 okt-14 kl 05:37 »
Det var som tusan! Grattis  :o jag är mycket imponerad. Vi är två i hushållet och gör av med runt 10000 kr per mån. + omkostnader för huset (lån 2500 kr + el, vatten, bredband, försäkringar m.m.) Har lantbruk - litet arrende + hunddagis/pensionat -litet. Bara ström/uppvärmning gör vi av med minst 30000 kWh. Då har vi ändå inte varmare än 17 grader på vintern.

Vi siktar på 10000sek per år och person. Trots att vi har gratis ved börjar vi elda vid 8 grader. Förstår inte att folk är så frusna. Vi har bara försäkring som fast kostnad. Resten är flytande som bränsle till bil, osv. Traktorn tankar vi gratis.
/J

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Någon som lever på avkastning av kapital?
« Svar #39 skrivet: 27 okt-14 kl 07:21 »
Jag gissar starkt att det är knappast pengarna som driver din bror längre så fall. jag har samma driv. Älskar programmera. Har jag en bra ide så gör jag det. Dock inge lyckat med någo sådant stort ennu. Men med friheten som pengarna skapar kan man latcha runt med ideer tankar tills man kommer på den dära bra iden. Det är dit jag vill komma med =)
Nja..  han är mer ekonom än programmerare, programmera gjorde han bara första åren efter handels, sedan dess har hans roll varit att vara VD och de har anlitat programmerare som är vassare än dom själva. Men visst, pengarna är nog inte enda moroten, även att förverkliga idéer tror jag.  Framgångsreceptet (tips till du som är programmerare) var att de var 3 som startade företag ihop: en jävligt vass programmerare, en helgrym försäljare och en VD typ.  Alla tre var cicilekonomer och programmerera i grunden men hade olika naturtalanger som de slog ihop.  Om du är programmerarnörden, då kanske du inte samtidigt ä bäst på att kläcka idéer med pengar i ? eller bäst på att sälja idéerna hos de allra bästa kunderna?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser