Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för fel på min myskis?????  (läst 3866 gånger)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Vad är det för fel på min myskis?????
« skrivet: 04 jun-12 kl 16:03 »
Min ena myskdam ser väldigt märklig ut i ansiktet.
Hon är mycket blekare än hon brukar, ser ut som om hon "solfjällar" i ansiktet.
Det kommer bubbel ur ögonen på henne!!!
Hon är som vanligt annars, badar, dricker, äter, vaggar fram här på gården.
Men hon ser som sagt supermärklig ut i ansiktet.
Vad kan det vara? Och vad gör jag åt det??
Just nu har hon åkt i karantän i en bur i stallet, i avvaktan på goda råd  :-[
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Vad är det för fel på min myskis?????
« Svar #1 skrivet: 04 jun-12 kl 19:52 »
Ingen som har en aning?  ::)

Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Koppen

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Vad är det för fel på min myskis?????
« Svar #2 skrivet: 04 jun-12 kl 20:15 »
En av mina unga myskdamer hade något liknande, om det är samma eller inte skall jag nog lämna osagt. Men det såg svullet ut, det fuktade kring ögat och ögonlocket såg ut att kladda igen.

Jag tog och bytte vatten i deras lilla badpool och "tvångsbadade" damen ifråga och sköljde av ögat ordentligt. Dagen efter såg hon mycket bättre ut, ytterligare en dag senar var allt som vanligt.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Vad är det för fel på min myskis?????
« Svar #3 skrivet: 04 jun-12 kl 20:22 »
De får nytt vatten i sin badpöl varje dag eller rättare sagt 2 gånger om dagen.
Var hon lika "skrovlig" också?
Min dam är inte kladdig, det ser ut som små luftbubblor liksom  ???
Jag trodde först att hon fått på "tafsen" av någon av hönsen eller ngt, men idag var det samma på andra ögat.
Ska prova att tvångstvätta henne då kanske.
Just nu har hon en skål modell "doppa-huvudet-i" stor, som jag springer och byter vatten i hela tiden
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Vad är det för fel på min myskis?????
« Svar #4 skrivet: 05 jun-12 kl 00:32 »
Ögonproblem av liknande slag är ganska vanligt bland ankor. Många vattenbyten är en rekommendation och sen finns det ett en huskur som jag haft goda erfarenheter av: Koka upp en kastrull med kamomillte och/eller örten ögontröst. Detta blandas ut med två delar vatten i deras dricksvattenkärl och brukar hjälpa till att bota dem. Vid behov upprepad behandling i ett antal dagar.

Vid allvarligare problem(ögoninfektioner) krävs sannolikt starkare grejer som t.ex. antibiotika.

Notera även att allvarliga ögonproblem kan vara en signal om allvarligare sjukdomar men oftast är det bara ögonirritation/ögoninflammation hos ankor.

Lycka till!
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Vad är det för fel på min myskis?????
« Svar #5 skrivet: 05 jun-12 kl 15:42 »
Ibland ska man läsa mer än en gång innan man gör något, stackars anka   :-X
Blandade ihop tvångsbadningen från Koppen med Kamomillte från schaman så nu har ankan tvångsbadat huvudet i kamomillte  :-X
Måste lära mig LÄSA mer än en gång innan jag gör ngt. :P
Ska ta och dela på råden nu och ge damen Kamomillte att DRICKA!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Vad är det för fel på min myskis?????
« Svar #6 skrivet: 05 jun-12 kl 17:21 »
Bör tillägga att jag även låter dem doppa huvudet i blandningen så de sköljer ögonen i badet. Vet inte om det blir samma effekt om de bara dricker utav det...
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vad är det för fel på min myskis?????
« Svar #7 skrivet: 06 jun-12 kl 09:29 »
En liten fundering ??? Det kan inte vara så att hon har bränt sig på solen i ansiktet? Hon ser liksom ut som hon fjällar. Det som får mig att undra är att det fina vädret som vi fick i maj gjorde att alla mina vita katter "skållade" öronen och fick fula brännsår av solen. Jag har haft katter med "vita" öron som utekatter i 20 år och aldrig varit med om det tidigare. Solskyddsfaktor på kattöron sitter ju inte kvar länge och katterna är inte rumsrena så dom får inte bo inne  :-X Nu är dock öronen läkta tack vare det dåliga vädret.

Om solen kunde chocka mina utekatters öron så kanske det samma kan hända med kranuklerna på en "vinterblek" myskanka? Det är ju lätt att man blir öm och kladdig i ögonen om man har bränt sig i ansiktet :(

Hoppas att hon kryar på sig i alla fall  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Vad är det för fel på min myskis?????
« Svar #8 skrivet: 06 jun-12 kl 09:44 »
Det är ju faktiskt en tanke att hon bränt sig. De gillar ju att sitta och sola sig när det är varmt ute!!
Jag fortsätter med Kamomillte till henne och ser om det blir bättre.
Tycker dock att det röda på hennes mask har börjat bli lite rödare och är inte så vitt längre.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Vad är det för fel på min myskis?????
« Svar #9 skrivet: 06 jun-12 kl 10:54 »
Kan säga att hon ser mycket bättre ut idag.
I ögonen syns även den bruna ringen runt ögat idag, innan såg jag bara det svarta.
Det nariga har också lagt sig lite men hon är fortfarande blek.
Tror att Kamomillteet har gjort susen  :D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Flemming

  • Inlägg: 278
    • Skåne
SV: Vad är det för fel på min myskis?????
« Svar #10 skrivet: 11 jun-12 kl 00:23 »
Hur gick det,blev hon frisk ?
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Vad är det för fel på min myskis?????
« Svar #11 skrivet: 11 jun-12 kl 09:27 »
Hon är fortfarande lite blek i sitt ansikte, men ögonen ser bra ut  ;D
Det kanske tar ett tag innan det blir bra i hela ansiktet, men jag är glad över att ögonen är bra i varje fall!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Vad är det för fel på min myskis?????
« Svar #12 skrivet: 11 jun-12 kl 10:08 »
En liten fundering ??? Det kan inte vara så att hon har bränt sig på solen i ansiktet? Hon ser liksom ut som hon fjällar. Det som får mig att undra är att det fina vädret som vi fick i maj gjorde att alla mina vita katter "skållade" öronen och fick fula brännsår av solen. Jag har haft katter med "vita" öron som utekatter i 20 år och aldrig varit med om det tidigare. Solskyddsfaktor på kattöron sitter ju inte kvar länge och katterna är inte rumsrena så dom får inte bo inne  :-X Nu är dock öronen läkta tack vare det dåliga vädret.


Aha! Jag har precis skrivit i en tråd på get-tavlan om min get som ev brännskadat sig i ansiktet, runt nosen och örsnibbarna. (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=135830.0) Det slog mig aldrig att det kunde vara solen som var orsaken, förrän någon i tråden skrev det, allt pekar ju på det. Dessutom skrev Trollmor att hon tyckte sig uppleva ozonlagret som tunnare och solen mera brännande just detta år. Inte så konstigt om våra djur känner av det också. Jag har en vit get och hon har heller aldrig haft problem med solen, men det kanske är speciellt brännande detta året.?

Flemming

  • Inlägg: 278
    • Skåne
SV: Vad är det för fel på min myskis?????
« Svar #13 skrivet: 11 jun-12 kl 21:34 »
Hon är fortfarande lite blek i sitt ansikte, men ögonen ser bra ut  ;D
Det kanske tar ett tag innan det blir bra i hela ansiktet, men jag är glad över att ögonen är bra i varje fall!

Trevligt,alltid lika roligt när ett djur kan räddas !
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Vad är det för fel på min myskis?????
« Svar #14 skrivet: 11 jun-12 kl 22:57 »
Absolut Flemming. Det är aldrig kul när det går åt fel håll!
Idag har hon tom sett bra ut, dock har jag märkt att hon undviker att vara ute i solen. Ligger gärna i skuggan.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Flemming

  • Inlägg: 278
    • Skåne
SV: Vad är det för fel på min myskis?????
« Svar #15 skrivet: 12 jun-12 kl 23:54 »
Absolut Flemming. Det är aldrig kul när det går åt fel håll!
Idag har hon tom sett bra ut, dock har jag märkt att hon undviker att vara ute i solen. Ligger gärna i skuggan.

Fina damer solar gärna i skuggan...
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vad är det för fel på min myskis?????
« Svar #16 skrivet: 13 jun-12 kl 10:26 »
Fina damer solar gärna i skuggan...
Det skulle mina katter med brända öron läsa  :D Nu har vi haft lite sol och genast är dom brända på öronen igen. Jädra kattskrällen som inte kan hålla sig i skuggan!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Vad är det för fel på min myskis?????
« Svar #17 skrivet: 13 jun-12 kl 15:19 »
Hahaha du kan låna lite av min kattas gener till dina katter, hon vägrar gå ut!!
Ligger i hallen när dörren är öppen, men ut? Ånej.
Kanske blir de klokare med åren? Hon är 16 år nu.
Ha förströstan så kanske de lär sig Azoo-Lina
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser