Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frukt & bär REA 50%  (läst 14778 gånger)

Gilbert

  • Gäst
SV: Frukt & bär REA 50%
« Svar #20 skrivet: 23 okt-15 kl 14:27 »
Vi behöver inte fler heller.

16 nya äppelträd och 16 Aroniabuskar är en bra satsning denna höst. Plus alla jordgubbsplantor runt 250-300 st.


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Frukt & bär REA 50%
« Svar #21 skrivet: 23 okt-15 kl 14:37 »
Ett jäkla jobb att plantera allt bara

Gilbert

  • Gäst
SV: Frukt & bär REA 50%
« Svar #22 skrivet: 23 okt-15 kl 15:12 »
Mina tankar har kanske inte varit så mycket om grävandet, det finns bra jord och grävhjälp, alt får man ta till spaden.

Pollinering tänker nog många på och köper träd som passar ihop och pollinerar varandra.

Vi har i stället köpt de äpplen vi vill ha, 6 Aroma och 6 blandat. När vi rensade i skogskanten lämnade vi ett paradisäppelträd och två vildaplar. Dessa är mycket bättre pollineringshjälp till alla äpplen än paren. Har man dessutom en bigård i området så har man allt man behöver.

Bara att hoppas att allt tar sig.

Gilbert

  • Gäst
SV: Frukt & bär REA 50%
« Svar #23 skrivet: 23 okt-15 kl 16:01 »
Det finns alltså 4 st större träd att plantera nära huset.

Gilbert

  • Gäst
SV: Frukt & bär REA 50%
« Svar #24 skrivet: 24 okt-15 kl 13:14 »
Vår äppelträdgård på gång ... Gässen är väldigt nyfikna.

Gilbert

  • Gäst
SV: Frukt & bär REA 50%
« Svar #25 skrivet: 24 okt-15 kl 13:16 »
Den första raden komplett klar (5 st Aroma).


Gilbert

  • Gäst
SV: Frukt & bär REA 50%
« Svar #26 skrivet: 24 okt-15 kl 16:33 »
12 st Aroma äppleträd planterade. Det tog ca 4 timmar att fixa med ett stort hål och ny jord.

Strax intill planterar vi 3 st Katja imorgon.

Enkla trädgårdsträd från plantagen ca 120 SEK / st på utförsäljning. Kvaliteten på träden varierar men rotsystemet så bra ut på samtliga. Så långt allt väl.


Gilbert

  • Gäst
SV: Frukt & bär REA 50%
« Svar #27 skrivet: 25 okt-15 kl 10:57 »
Måste skryta lite till ... Nu är all plantering helt klar.

Träden mår fint och får vatten ofta.

« Senast ändrad: 25 okt-15 kl 12:09 av Gilbert »

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: Frukt & bär REA 50%
« Svar #28 skrivet: 25 okt-15 kl 15:01 »


Träden mår fint och får vatten ofta.

Vattna hellre mer sällan och ge en rejäl dos då.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Frukt & bär REA 50%
« Svar #29 skrivet: 25 okt-15 kl 15:10 »
Ja, två gånger i veckan kan vara bra, då rinner vattnet ner en bit och rötterna följer efter istället för att stanna uppe vid en ständigt fuktig markyta. Och med djupare rötter klarar trädet sedan torka bättre. Men nu på hösten när det är kallt behöver man knappt vattna något även om träden har löv kvar. 

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: Frukt & bär REA 50%
« Svar #30 skrivet: 25 okt-15 kl 15:20 »
Ja, två gånger i veckan kan vara bra, då rinner vattnet ner en bit och rötterna följer efter istället för att stanna uppe vid en ständigt fuktig markyta. Och med djupare rötter klarar trädet sedan torka bättre. Men nu på hösten när det är kallt behöver man knappt vattna något även om träden har löv kvar.

Nä, så här års är det tämligen fuktigt i marken, så jag hade, precis som du föreslår, nöjt mig med att vattna 2 ggr/v under en period. Och så en rejäl slurk då, förstås. Till våren kan det vara bra att passa med vatten igen, det tar ju trots allt lite tid för buskar och träd att etablera sig.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Frukt & bär REA 50%
« Svar #31 skrivet: 25 okt-15 kl 15:28 »
Ja precis, det är till våren som dessa träd kommer etablera sig på riktigt, jag vet inte ens om de hinner börja producera rötter nu i höst. Rottillväxten sker när det är minst cirka 5 grader i jorden, men jag vet inte om träden bryr sig om det nu i höst eller om de väntar. Sedan, när det blir varmt på senvåren och försommaren, får man börja vattna på riktigt för det är då träden behöver riktigt mycket vatten. Man bör vara noga med vattningen åtminstone under första växtsäsongen, och sedan under torrperioder under andra västsäsongen.

Gilbert

  • Gäst
SV: Frukt & bär REA 50%
« Svar #32 skrivet: 25 okt-15 kl 15:37 »
Vattna hellre mer sällan och ge en rejäl dos då.

Ja, i veckan som kommer. Nu är det nyplanterat och har knappt gått ett dygn. Väldränerat och ny jord måste genomvattnas efter plantering.

Sedan behöver de knappt vattnas alls när kylan kommer.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: Frukt & bär REA 50%
« Svar #33 skrivet: 25 okt-15 kl 16:39 »
Ja precis, det är till våren som dessa träd kommer etablera sig på riktigt, jag vet inte ens om de hinner börja producera rötter nu i höst. Rottillväxten sker när det är minst cirka 5 grader i jorden, men jag vet inte om träden bryr sig om det nu i höst eller om de väntar. Sedan, när det blir varmt på senvåren och försommaren, får man börja vattna på riktigt för det är då träden behöver riktigt mycket vatten. Man bör vara noga med vattningen åtminstone under första växtsäsongen, och sedan under torrperioder under andra västsäsongen.

Två år, ja. Det är inte många som tror på att det tar så lång tid.

Ja, i veckan som kommer. Nu är det nyplanterat och har knappt gått ett dygn. Väldränerat och ny jord måste genomvattnas efter plantering.

Sedan behöver de knappt vattnas alls när kylan kommer.


Jo. Så var "ofta" kom in i bilden förstår jag inte. Det var därför jag skrev som jag skrev.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Gilbert

  • Gäst
SV: Frukt & bär REA 50%
« Svar #34 skrivet: 25 okt-15 kl 16:57 »
Ofta på en nyplantering är morgon och kväll eller lunch och kväll nu när det är så soligt på eftermiddagen.

Gilbert

  • Gäst
SV: Frukt & bär REA 50%
« Svar #35 skrivet: 25 okt-15 kl 19:44 »
Man kan förbättra tillväxten lite genom att lägga täckmaterial typ tjockt lövtäcke över rotdelen och allt man grävde ut vid planteringen.
Bara det är väldränerat under med t ex sand i botten och att det inte var tjock lera i botten. Rinner inte vattnet undan i gropen måste man gräva lite till.

Jag vattnar alltid hela rotsystemet och hålet vid plantering.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Frukt & bär REA 50%
« Svar #36 skrivet: 25 okt-15 kl 20:12 »
Ja, att täcka jorden över rötterna är jättebra. Dels minskar avdunstningen från jorden när materialet skyddar mot solstrålning, dels hindrar man gräset från att ta all näring och vatten. Själv har jag en kompostkvarn som jag flisar sly i och sedan använder jag det materialet för att täcka. Helt genialt, dels blir man av med gammalt ris, dels slipper man köpa täckbark eller motsvarande

Gilbert

  • Gäst
SV: Frukt & bär REA 50%
« Svar #37 skrivet: 27 okt-15 kl 13:24 »
Nya Aronia häcken med 29 kr buskar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Frukt & bär REA 50%
« Svar #38 skrivet: 27 okt-15 kl 14:10 »
Annars kan man köpa 10-pack aronia för 259kr här: http://hortogreen.com/index.php?id_product=664&controller=product&id_lang=7

Gilbert

  • Gäst
SV: Frukt & bär REA 50%
« Svar #39 skrivet: 27 okt-15 kl 14:45 »
Men det är inte samma stora Aronia (svartaronia) som ger så mycket bär.

Säkert trevlig som häckväxt.
« Senast ändrad: 27 okt-15 kl 16:10 av Gilbert »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser