Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängsling och färist  (läst 6690 gånger)

MJ

  • Inlägg: 26
Stängsling och färist
« skrivet: 15 feb-06 kl 08:54 »
Till våren skall vi bli med får så det är dag satt stängsla. Ängarna som skal betas ligger runtomkring vårt hus. Därför planerar vi att stängsla in huset (tomten) med ett vanligt fårnät och marken för sig och lägga ner två färrister i vägen. Och för att skapa fållor tänkte vi använda tex elnät. Är det någon om har åsikter om detta.

Finns det risk att tex jakthundar hoppar över färisen och ej hittar ut?

/Martin

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Stängsling och färist
« Svar #1 skrivet: 15 feb-06 kl 14:16 »
Jag tycker dina planer för stängslen verkar vettiga.

Och underskatta inte jakthundar, de är inga "fårskallar".
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Kopia

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
    • Björnasäter
Re:Stängsling och färist
« Svar #2 skrivet: 15 feb-06 kl 16:12 »
Färist funkar säkert bra. Det jag blir tveksam till är att använda elnät som fållor. Vi använder grindar som säljs i sektioner och som jag tycker är enkla att flytta runt, lätta att sätta fast i bef stängselstolpar och dessutom tål de att fåren trycker sig mot dem när man samlar ihop dem i fållan. Elnäten är superbra att ha till tillfälliga hagar/avgränsningar.
//Kopia

andreana

  • Gäst
Re:Stängsling och färist
« Svar #3 skrivet: 16 feb-06 kl 12:38 »
sektioner är nog det bästa men de blir ganska dyra i inköp. Till skillnad från elstängsel. Jag har mina får inhängnade med elstängsen, 4 stådar med bra mellanrum, & det har aldrig smitit ut & inte har de fastnat i ståden heller.

Kopia

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
    • Björnasäter
Re:Stängsling och färist
« Svar #4 skrivet: 16 feb-06 kl 20:04 »
Jag fattade det som att elnäten skulle användas till fållor när fåren skulle samlas ihop, och då tror jag näten kan vara för veka. Det behövs ju inte så många sektioner om man har få får, så just när man behöver samla dem av olika anledningar, tycker jag de är bra.
Elnät funkar alldeles utmärkt som stängsel.  :)

MJ

  • Inlägg: 26
Re:Stängsling och färist
« Svar #5 skrivet: 19 feb-06 kl 21:43 »
Hej

Tack för de kommentarer som kommit. Jag är ingen fena på alla termer än vi skall inte ha elnätet till fållor utan för att kunna dela av betet så att vi kan växla.

En annan fråga vart köper ni ert får nät (vanligt)? Jag har fått tag på ett 3år gammal för 4kr/m. Men man kan även köpa nytt på Jula för ca 7kr/m. Är detta vettiga priser eller finns det något bättre alternativ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare
von tratt, Homestead_Hustler

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser